تدی چان تفاوت سینمای تجاری در ایران و هنگ کنگ را بررسی کرد

در کارگاه «سینمای اکشن» علاوه بر نمایش برخی سکانس‌های فیلم‌های اکشن، تفاوت سینمای تجاری در هنگ‌کنگ و ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه «تدی‌چان تاک‌سام» با عنوان «سینمای اکشن» در سینما فلسطین برگزار شد. در این کارگاه تدی‌چان به همراه مدیر فیلمبرداری، مسئولان بدلکاری و مسئول جلوه‌های ویژه بصری حضور داشتند.
در ابتدای کارگاه، مسئول این تیم با اشاره به اینکه ایده اصلی برگزار کردن کارگاهی با عنوان «سینمای اکشن» از جشنواره جهانی فیلم فجر سال قبل شکل گرفته است، اظهار کرد: سال گذشته که برای شرکت در جشنواره به ایران آمده بودم، به من گفتند سلیقه مردم ایران با «سینمای تجاری» هنگ‌کنگ متفاوت است زیرا در آن‌جا وقتی از فیلم‌های تجاری یا بدنه صحبت می‌کنیم، منظورمان فیلم‌های با هیجان بالاست اما در ایران این تعریف تفاوت دارد و فیلم‌های ایرانی بیشتر با احساس مخاطبان کار دارند. البته این‌طور نیست که فیلم‌های هنگ‌کنگی با احساس سر و کار نداشته باشند، بلکه اکشن‌ها بیشتر تجاری هستند.
او ادامه داد: این موضوع در ذهنم بود و وقتی با دوستان ایرانی صحبت می‌کردیم، متوجه شدم همکاری‌های ما می‌تواند در بخش فنی سینما باشد و نه در موضوع. به هر حال سینمای ما به فیلم‌های اکشن و کونگ‌فویی معروف است و به این نتیجه رسیدیم که داشته‌های خود در این زمینه را با علاقمندان سینما در ایران به اشتراک بگذاریم.
وی همچنین یادآور شد: درباره جلوه‌های ویژه دو بحث وجود دارد؛ نخست جلوه‌های بصری که با کامپیوتر ایجاد می‌شود و دیگری، حرکت است که وقتی از هر دوی آن‌ها استفاده کنیم، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی مخاطب می‌گذارند.
فیلمبردار فیلم‌های اکشن در بخشی از این کارگاه گفت: در فیلم‌های اکشن باید خُرد خُرد فیلمبرداری کرد و سپس این‌ها را در کنار هم قرار داد، از همین رو فیلمبرداری در این سیستم با درام تفاوت دارد.
مسئول جلوه‌های ویژه بصری فیلم نیز بیان کرد: طراحی فیلم‌های اکشن در هنگ‌کنگ انواع مختلفی دارد؛ منظور از فیلم اکشن می‌تواند فیلم های با صحنه‌های کونگ‌فو، گانگستری و نبردهای تن به تن باشد. از طرفی در هنگ‌کنگ بدل‌کارهای زیادی هستند که بسیاری از آن‌ها شناخته شده اند و در هالیوود هم فعالیت می‌کنند. دو نفر از کسانی‌که حرکت‌های سر صحنه فیلمبرداری را هدایت می‌کردند نیز در این کارگاه حضور داشتند که در صحبت‌های خود، استفاده از ابزاری مانند کِش در حرکت‌های فیزیکی را از اصلی‌ترین ابزارهای فیلم‌های اکشن توصیف کردند.
در پایان تدی‌چان با حضور روی صحنه اعلام کرد برای ساخت یک فیلم اکشن به دنبال جواب سوال‌های «کجا؟ چه وقت؟ چه کسی؟ چطور؟ چرا؟» هستم؛ باید برایم روشن شود آدم خوب و آدم بد فیلم کجا با هم درگیر می‌شوند، چرا با هم درگیر می‌شوند، با چه وسیله‌ای باهم نبرد می‌کنند، چه موقع این درگیری شکل می‌گیرد و چطور و کجا پایان می‌پذیرد.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنوارهFilm@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
دریافت: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 761075

وب گردی

وب گردی