نشست توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی استان و ایجاد خانه کارآفرینی روستایی سیستان و بلوچستان برگزار شد

نشست توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی استان و ایجاد خانه کارآفرینی روستایی سیستان و بلوچستان توسط واحد علمی کاربردی این استان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این نشست با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان، رئیس پارک علم و فناوری، رئیس بنیاد نخبگان، رئیس اندیشگاه توسعه منطقه ای، معاون مدیرکل امور روستایی، معاون پژوهشکده راهبردی اقتصاد مقاومتی و دیگر مسئولان استان برگزار شد.

دکتر حبیب الله سالارزهی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: امروزه دغدغه توسعه روستایی مسئله همه ما است. شکاف گسترده ای در استان ما میان شهر و روستا وجود دارد که مهاجرت روستائیان حاشیه نشینی در شهر این موضوع را تقویت کرده است.

وی اظهار داشت: آکادمی روستایی در بسیاری از کشورها وجود دارد. ما نیز می توانیم ایده خانه کارآفرینی روستایی یا آکادمی کسب و کار روستایی را دراستان مورد مطالعه قرار دهیم و مناطق روستایی که مستعد کارآفرینی هستند نیز حتی در مناطق شبه روستایی اقدام به تاسیس خانه های کارآفرینی روستایی یا شهری کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی سیستان و بلوچستان افزود: باید خانه کارآفرین روستایی با الگو برداری از تجارب جهانی را در سطح ملی انجام دهیم.

سالارزهی عنوان کرد: باید خانه کارآفرین روستایی را در روستاها با همکاری شورای اسلامی روستا و دهیاری و با حمایت و پشتیبانی دفتر امور روستایی استانداری و سایر نهادها به مرحله اجرا برسانیم.

وی تاکید کرد: با راه اندازی خانه کارآفرین روستایی می توان برای حوزه های تاسیس کسب و کار و استفاده از ظرفیت های تجارت الکترونیک برای فروش مستقیم محصولات کشاورزی و صنایع دستی بدون واسطه، افزایش خودباوری در روستائیان، دسترسی مستقیم به بازارهای ملی و جهانی، افزایش تولیدات بومی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و ارتقا ماندگاری سکونت در روستاها را برنامه ریزی کرد.

دکتر محمد نبی شهیکی تاش رئیس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: خانه کارآفرین روستایی یک سازمان مردم نهاد متشکل از جوانان و علاقمندان به توسعه روستایی است.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان به عنوان یک دانشگاه مهارتی و سازمان فنی و حرفه ای استان به عنوان حوزه مهارتهای می توانند در بخش آموزشی این هدف گام اصلی را بردارند.

محمد جهانتیغی رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست تاکید کرد: بر اساس داده هایی که داریم 112 دهستان و 9 هزار روستا در استان وجود دارد.

وی گفت: اگر بحث کارآفرینی در روستاها صورت گیرد شرایط مهاجرت معکوس نیز فراهم می شود.

دکتر محمدرضا پودینه رئیس مرکز علمی کاربردی آموزش و پژوهش استانداری نیز در این نشست اظهار داشت: باید سند آمایش توسعه روستایی را داشته باشیم تا بر اساس آن ظرفیت های هر منطقه شناسایی و بر اساس آن برنامه ریزی انجام شود.

دکتر ایزدخواه رئیس اندیشگاه توسعه منطقه ای نیز در این نشست گفت: نگاههایی که تاکنون به روستاها می شده یک نگاه رها شده است. روستا یک جامعه است کار باید توسط مردم انجام شود. حدود 15 استان توسط اندیشگاه توسعه منطقه ای را مطالعه کردیم و بعد از آن وارد فاز تمرکز و اجرا شدیم. 7 روستا با نگاه توسعه کارآفرینی کلید خورد.

سعید دینار رئیس صندوق کارآفرینی امید نیز در این نشست عنوان کرد: در این صندوق دوشعار داریم هر خانه یک کارخانه و هر روستا یک محصول. از روستاهایی که راه های روستایی مناسب، گردشگری و صنایع دستی دارند باید استفاده بهینه کنیم.

در ادامه این مسئولان نهادها و ارگانهای مختلف نظرات خود را اعلام کردند و مقرر شد تا 5 روستا به عنوان پایلوت توسط مدیر کل امور روستایی استان معرفی شود، تا استارت کسب و کار روستایی در آن آغاز شود.

همچنین مقرر شد نشست بعدی در اولین روستا هدف به منظور اجرایی سازی برنامه ها برگزار شود.

کد خبر: 761084

وب گردی

وب گردی