تهیه بانک اطلاعاتی نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی از تهیه یک بانـک اطلاعاتی از نخبگان (فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در داخل و خارج از کشور) برای استفاده از آنها در بدنه علمی این دانشگاه خبر داد و اعلام کرد، موضـوع بین‌المللی ‌شـدن دانشـگاه آزاد اسلامی یکـی از برنامه‌هـای مهـم دانشـگاه اسـت و امیـدوارم همه واحدهای دانشـگاهی در این مسـیر گام بردارنـد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بی‌شـک دانشـگاه آزاد اسلامی را می‌تـوان یکـی از دانشـگاه‌های پیشـرو در حـوزه بین‌الملـل و پاسـخگویی بـه نیازهای آموزشـی دانشـجویان خارجی علاوه بر رفـع نیازهـای آموزشی دانشجویان ایرانی دانست. در این راسـتا فعالیت‌های برون‌مرزی یکی از اقدامات این دانشگاه بوده که در دوره سـوم مدیریت آن با جدیت دنبال شـده اسـت. دانشگاه آزاد اسلامی در سـه سـال اخیر تلاش کرده نه تنها پژوهشی خـود را بـا دانشـگاه‌های معتبـر دنیـا افزایـش دهد؛ بلکـه دسـتاوردهای علمی و تحقیقاتی خـود را بـا جهـان بـه اشـتراک گذاشـته تـا دو طـرف از منافـع حاصل از این امر بهره‌مند شوند.

حسین ابراهیمی، مدیـر‌کل امـور بین‌الملـل دانشـگاه آزاد اسلامی از تعـداد دفاتـر ایـن دانشـگاه در خـارج از کشـور سـخن می‌گویـد؛ دفاتـری کـه بـه عنـوان نماینـده و یکـی از سـه ضلـع شـبکه بین‌الملـل دانشـگاه در موضـوع جـذب دانشـجوی فارسی‌زبان و ایرانیـان مقیـم خـارج از کشـور عمـل می‌کننـد. آن‌طور کـه ابراهیمی گفته قرار اسـت هیاتـی از عـراق بـه دانشـگاه آزاد اسلامی آمـده تـا جـذب دانشـجو در عـراق در مهـر 96 اجرایـی و عملیاتـی شـود.

او می‌گویـد: «با همـکاری واحد الکترونیـک درصـدد هسـتیم در رشـته‌های خـاص ایـران ماننـد رشـته ایرانشناسـی، زبـان و ادبیان فارسی، فرهنـگ و تمـدن ایرانی اسلامی، معمـاری و هنرهای ایرانـی برنامـه‌ریـزی کـرده تـا شـرایط تحصیـل بـرای دانشـجویان غیرایرانـی در سیسـتم مجازی و الکترونیک دانشـگاه فراهم شود. شناسـایی نخبگانـی کـه مربـوط بـه خـارج از کشـور هسـتند و تهیـه یـک بانـک اطلاعاتی از آن‌ها از دیگر اقدامات در دسـت اجرا در حوزه بین‌الملل اسـت.»

به گفته او دانشـگاه آزاد اسلامی برنامه جـذب دانشـجویان غیـر ایرانی را نیـز در دسـتور کار دارد. هـدف ایـن دانشـگاه حضـور 50 هـزار دانشـجوی غیرایرانـی تـا سـال 1404 در ایـن دانشـگاه اسـت کـه بـرای رسـیدن بـه ایـن مهـم، برنامه‌ریـزی شده است که تـا مهـر امسـال، پذیـرش دانشـجو به حـد نصابی کـه در برنامـه اسـت، برسـد.

مدیـر کل امـور بین‌الملـل دانشـگاه آزاد اسلامی دربـاره تعـداد دفاتر این دانشـگاه در خارج از کشـور نیز گفـت: «درباره دفاتـری کـه در نیمـه دوم سـال 95 در دسـتور کار قـرار گرفـت اقداماتـی در دسـت اجراسـت؛ بعضـی از ایـن دفاتـر ماننـد عراق در دسـتور کار اسـت. در چنـد روز آینـده نیـز هیاتـی از عـراق به دانشـگاه آزاد اسلامی خواهنـد آمـد تا جذب دانشـجو در عراق در مهـر 96 اجرایـی و عملیاتـی شـود. دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون پنج شعبه در خارج از کشور راه‌اندازی کرده اسـت؛ افغانسـتان، امارات، لبنان، آکسـفورد و روسیه پنـج کشـوری هسـتند که ایـن دانشـگاه در آن‌ها شـعبه دارد.»

بـه گفتـه او سـه دفتر دانشـگاه نیـز در آلمان، ایتالیـا و سـلیمانیه عـراق فعالیت می‌کنند. ابراهیمی دربـاره دفتـر دانشـگاه در آلمـان نیـز افزود: «دفتـری در آلمـان راه‌اندازی شده اسـت کـه درباره بحـث انتشارات ایـن دفتـر در حال پیگیـری و رایزنی هسـتیم. همچنیـن فروشـگاهی بـرای کتاب‌هـای فارسـی در ایـن کشـور راه‌انـدازی شـده اسـت. درباره شـرکت‌های دانش‌بنیـان، موضوعات تحقیقاتی و مراکز رشـد در کشـور آلمان نیز برنامه‌ریزی شـده تا بتوان ایده‌های دانشـجویان در این کشور را فعال و اقتصادی کرده تا این ایده‌ها تبدیـل به ثروت شـود.»

ابراهیمی گفت: «در راستای منویـات مقـام معظـم رهبـری مبنـی بـر یادگیـری و اسـتفاده از دیگـر زبـان‌هـا در کنـار زبـان انگلیسـی دانشـگاه آزاد اسلامی سـامانه‌ای بـرای تهیـه بانـک اطلاعاتی جامـع اسـتادان بین‌المللی دانشـگاه آزاد اسلامی ایجـاد کـرد تـا از ظرفیـت ایـن اسـتادان بـرای پیشـبرد اهـداف بین‌المللـی دانشـگاه اسـتفاده شود. ایـن سـامانه مدتـی اسـت راه‌اندازی شـده اسـت. تاکنـون 900 نفـر از اسـتادان دانشـگاه‌ها در ایـن سـامانه ثبـت‌نـام کرده‌انـد کـه تمایـل و آمادگـی دارند در زبان‌هـای مختلـف تدریـس کننـد. همچنین دو زبـان روسـی و عربی بیشـترین متقاضی را در این سـامانه داشـته اسـت. از این اسـتادان در دفاتر خارج از کشـور یـا تدریـس دانشـجویانی کـه از خـارج از کشـور بـه دانشـگاه آزاد آمـده و مشـغول بـه تحصیل می‌شـوند اسـتفاده خواهیـم کـرد.»

ابراهیمـی همچنین درباره افزایـش جـذب نخبـگان ایرانـی مقیـم خـارج از کشـور و دانشـجویان خارجی به عنوان یکی از اهداف شـبکه بین‌المللی دانشـگاه آزاد اسلامی گفت: «پیـرو صحبت‌هـای دکتـر ولایتی، رئیـس هیات موسـس و هیات امنای دانشـگاه آزاد اسلامی در هیات رئیسـه دانشـگاه طرحـی بـه تصویب رسـید تـا نخبگانی که فارغ‌التحصیـل دانشـگاه آزاد اسلامی در خـارج و داخل کشـور هسـتند شناسـایی شـوند. شناسـایی نخبگانـی کـه مربـوط بـه خارج از کشـور هسـتند در حـوزه بین‌الملـل دانشـگاه پیگیـری می‌شـود. در ایـن باره یک بانـک اطلاعاتی از نخبگان تهیه و شناسـایی خواهـد شـد تـا از ایـن نخبـگان در بدنه علمی دانشـگاه اسـتفاده شـود.»

مدیـرکل امـور بین‌الملـل دانشـگاه آزاد اسلامی در پایـان دربـاره برنامـه پیـش‌روی ایـن حوزه هم گفـت: «موضـوع بین‌المللی ‌شـدن دانشـگاه آزاد اسلامی یکـی از برنامه‌هـای مهـم دانشـگاه اسـت و امیـدوارم تمام واحدهای دانشـگاهی در این مسـیر گام بردارنـد.»

منبع: فرهیختگان

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 761153

وب گردی

وب گردی