جهانگیری:  نباید چند روزی که قدرت را در اختیار داریم با منابع و سرنوشت ملت هرطور می خواهیم برخورد کنیم

معاون اول رئیس جمهور یکی از اصلی ترین دغدغه های کشور را اشتغال زایی برای جوانان تحصیلکرده دانست و گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی بزرگترین سرمایه کشور هستند که می توانند به توسعه اقتصاد کشور کمک کنند و راه اشتغالزایی برای این جوانان نوآوری، خلاقیت و دانش بنیان کردن اقتصاد کشور است.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در آیین بهره برداری مرحله نخست اتصال فیبر نوری به منازل که در شرکت مخابرات ایران برگزار شد با تبریک عید سعید مبعث اظهار داشت: متأسفانه امروز در دنیا عده ای اصرار دارند که چهره ای خشن و نفرت انگیز از اسلام به نمایش بگذارند که کاملاً مغایر با چهره واقعی و رحمانی اسلام است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به هدف اصلی از رسالت پیامبر اسلام (ص) که احیای مکارم اخلاق است خاطرنشان کرد: اسلام رحمانی، اسلام صلح و دوستی است و دینی لطیف و عزیز است که می تواند برای همه مردم قابل پذیرش باشد و یکی از مسئولیت های مهم ما این است که چهره رحمانی اسلام را به نمایش بگذاریم و از اسلام هراسی که امروز در دنیا به راه افتاده جلوگیری کنیم.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه جهان امروز، جهان نوآوری و خلاقیت است، گفت: گزارشی که مسئولین شرکت مخابرات ایران از دستاوردهای اخیر ارایه کردند بسیار خوشحال کننده بود و اگر بخواهیم نوآوری و خلاقیت را به صورت جدی در کشور دنبال کنیم باید به دنبال کانون اصلی که بتواند اقتصاد کشور را متحول کند باشیم.
معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد ایران همواره متکی به منابع طبیعی بوده است و امروز مردم انتظار دارند که اقتصاد کشور درآمد و رفاه برای آنها فراهم کند و بتواند برای جوانان فرصت های شغلی فراهم نماید.
جهانگیری تصریح کرد: اگر نسبت به آینده ایران و مردم دلسوز هستیم باید نسبت به شاخص های اقتصادی و توسعه و آینده کشور حساس باشیم و نباید چند روزی که قدرت را در اختیار داریم با منابع و سرنوشت ملت هر طور که می خواهیم برخورد کنیم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه کانون اصلی دانش بنیان کردن اقتصاد را دانشگاه های کشور دانست و افزود: نگاه به دانشگاه ها باید متحول شود و نباید برخی محدودیت های اجباری از بیرون، دانشگاه ها را محصور کند. باید مسیر فعالیت برای دانشگاه ها در جهت توسعه کشور فراهم شود.
جهانگیری ادامه داد: ایران ظرفیت های فراوانی دارد و قادر هستیم اقتصاد کشور را از اتکا به منابع طبیعی به سمت دانش جوانان کشور سوق دهیم تا علم، عالم دانشگاه، پژوهش و فناوری جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند.
معاون اول رئیس جمهور یکی از جهت گیریهای اصلی اقتصاد کشور را حرکت به سمت دانش بنیان شدن خواند و گفت: باید بیشترین استفاده و بهره برداری از فناوری اطلاعات صورت گیرد اما متاسفانه عده ای می خواهند به بهانه اعمال محدودیت برای جلوی انحرافات در مسیر استفاده از فناوری های ارتباطی ایجاد محدودیت می کنند که اشتباه می کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز ابزارها متحول شده و در دنیای متفاوتی زندگی می کنیم، اظهار داشت: با ابداع روش های نوین، روش های سنتی کنار گذاشته می شود و ما باید از ویژگی های منحصر به فرد فناوری اطلاعات برای توسعه، آینده ایران، اشتغالزایی و دانش بنیان کردن اقتصاد کشور استفاده کنیم.
جهانگیری با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در جهت ایجاد دولت الکترونیک و دستاوردهای حاصل شده در این زمینه گفت: در جلسه شورای فناوری که هفته گذشته برگزار شد گزارشی از پیشرفت کارها در ایجاد دولت الکترونیک ارایه شد که بسیار رضایت بخش بود.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هدف اصلی از اجرای دولت الکترونیک این است که خدمات ارزان تر و ساده تر در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: یکی دیگر از دلایل ایجاد دولت الکترونیک مبارزه با موضوع نگران کننده فساد است چرا که دیگر از طریق دستگاه قضایی و نهادهای بازرسی نمی توان با فساد مقابله کرد. 37 سال است که از این طریق با فساد مقابله می شود اما روز به روز فساد بیشتر شده است. روشهای مقابله با فساد باید متحول شود و باید از طریق شفاف سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات با فساد مبارزه کنیم.
جهانگیری افزود: هیچ اطلاعاتی به جز اسناد محرمانه نباید ممنوع باشد و باید اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گزارشی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای دولت تدبیرو و امید ارایه کرد و گفت: شبکه انتقال اطلاعات کشور در 4 سال اخیر 11 برابر شده و از 900 گیگابیت بر ثانیه به 10 هزار رسیده است.
واعظی با بیان اینکه شبکه پهن باند کشور در دولت تدبیروامید 15 برابر شده است خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم تعداد اندکی از شهرهای کشور از نسل سوم تلفن همراه برخوردار بودند که هم اکنون بیش از 900 شهر از این امکان برخوردار شده اند.
وی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید هیچ شهری نسل چهارم تلفن همراه نداشت و این در حالی است که امروز 742 شهر به این امکان مجهز شده اند ضمن آنکه 27 هزار روستای کشور از نعمت اینترنت برخوردار شده اند.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پروژه شبکه ملی اطلاعات پس از 14 سال، در دولت تدبیرو امید مورد توجه قرار گرفت و مقدمات اجرای آن فراهم شده است خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی می خواهند این دستاوردها را زیرسوال ببرند و کسی که خود در گذشته در همین وزارتخانه مسئولیت داشت و در این راستا اقدامی نکرده بود، حالا که مقدمات کار فراهم شده و شبکه ملی اطلاعات به راه افتاده سعی می کند این دستاورد را زیرسوال ببرد.
همچنین در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از فعالان بهره برداری از اتصال فیبر نوری به منازل قدردانی شد و سپس نماینده شرکت مخابرات ایران به منظور ارتباط هر چه بیشتر میان دانشگاه و صنعت، تفاهمنامه هایی با رؤسای برخی دانشگاه های کشور در جهت پژوهش و توسعه کسب و کار امضا کردند.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 761167

وب گردی

وب گردی