ایران در حوزه ساخت تجهیزات با تکنولوژی بالا رشد قابل قبولی دارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: با توسعه ساخت تجهیزات داخلی به سمت ایجاد شاخه جدید صنعت تجهیزات دانشگاهی در ایران حرکت خواهیم کرد. 

به گزارش ایسکانیوز ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پنجمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران گفت: پیش از هرچیز جا دارد تشکر کنم از وزیر علوم که در این چند سال برگزاری نمایشگاه با خلوص نیت و با اراده فوق العاده همراه ما بود و موجب شد تا در این نمایشگاه، تجمیعی از دانشگاه ها را داشته باشیم.
وی افزود: در دره اول نمایشگاه، با وجود موانع موجود، یک هزار دستگاه و تغییرات ساخت ایران، در این نمایشگاه ارائه شده ،البته بسیاری هم باور نداشتند که چنین محصولاتی در داخل کشور تولید شده باشد و یا توانایی ساخت آنها را داشته باشیم .
به گفته ستاری، امروز به راحتی بیش از 10 هزار دستگاه و تجهیزات ساخت ایران داریم که از نظر سبک تکنولوژی و دانش فنی ضمن اینکه با یک هزار دستگاه اولیه تفاوت عمده ای دارند و رشد و ارتقاء قابل توجهی کرده اند.
وی تصریح کرد: در واقع ایران در حوزه تکنولوژیک و فناوری رشد خوبی کرده است که اگر استمرار پیدا کند شاخه صنعتی جدیدی را در کشور خواهیم داشت و در ساخت دستگاه های "های تک" می توانیم ورود کرده وفعالیت کنیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: برای نخستین قدم از پژوهش سراهای دانش آموزی آغاز کردیم که این کار برای اولین بار توسط ستاد نانو معاونت علمی انجام شد و سپس بقیه ستادهای معاونت نیز این حرکت خوب را توسعه وادامه دادند.
وی ادامه داد: یکی از شروط اصلی تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی این است که از دستگاه های ساخت داخل در آن استفاده شود تا دانش آموزان از همان ابتدا بدانند چه توانایی هایی در کشور وجود دارد و خودشان می توانند رشد و نوآوری داشته باشند.
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بزرگ ترین مشکل در اقتصاد دانش بنیان خود ما هستیم، گفت: این که تابلوی تبلیغاتی جنس های خارجی در خیابان های کشور وجود دارد به نوعی یک تهاجم اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است و در واقع این فرهنگ به معنای عجز، ناتوانی و فلاکت است و موجب می شود باور کنیم که کاری از دست ما ساخته نیست.
وی در ادامه این مراسم یادآور شد: بزرگ ترین مسئله و معضل کشور برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور خودمان هستیم، مردم و نحوه تفکرشان باید اصلاح شود، تغییر دادن این سابقه فرهنگی 100 ساله به این راحتی امکانپذیر نیست؛ اما به مرور به آن دست پیدا می کنیم و خوشبختانه در معاونت و کشور کارهایی را شروع کرده ایم .
به گفته ستاری، امروز در مقطعی هستیم که می توانیم این ادعا را داشته باشیم که مالک و صاحب صنعت ساخت آزمایشگاهی و مواد شده ایم. صنعتی که بسیار نوپا است و همه باید به آن پایبند باشیم تا آرام آرام به یک درخت تنومند تبدیل شود.
نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در چند سال اخیر 320 میلیارد تومان تجهیزات از این نمایشگاه خریداری شده است؛ امسال نیز بیش از 50 دستگاه جدید "های‌تک" در این نمایشگاه عرضه شده که خود یک افتخار بزرگ محسوب می شود.
وی با بیان اینکه به زودی باید به فکر توسعه صادرات تجهیزات آزمایشگاهی باشیم، تصریح کرد: این که به کشورهای چین و کره تجهیزات آزمایشگاهی صادر کنیم اتفاق جدیدی در ایران است. هرچند این رقم به اندازه صادرات نفتی نیست. اما به زودی این شرکت ها بزرگ ترین شرکت های کشور خواهند شد.
ستاری معتقد است؛ به زودی این شرکت ها بزرگ ترین شرکت های کشور می شوند و شرکت های خودروسازی و نفتی را کنار می زنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خاطرنشان کرد: امیدواریم این راه را بتوانیم ادامه دهیم. چرا که پایه اقتصاد ما باید مغز و نیروی انسانی باشد و باید به این باور برسیم که پایه اقتصاد کشور منابع زیرزمینی نیست.
وی افزود: اگر پایه اقتصاد ما باید مغز و نیروی انسانی باشد می توانیم اقتصادی داشته باشیم که نخبگان را جذب کرده و از توانمندی آنها در شکوفایی اقتصاد بهره ببریم.
ستاری بیان کرد: این اتفاق بدون همکاری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان غیر ممکن بود. امیدواریم در این نمایشگاه از تسهیلاتی که معاونت علمی در نظر گرفته است با دید جهت یابی صادرات بهره برداری شود.
رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: با کمک سازمان ملی استاندارد برای نخستین بار در کشور گواهی انطباق استاندارد برای تجهیزات ساخت داخل ارائه شد تا ما بتوانیم کیفیت محصولات را انطباق دهیم. چرا که استاندارد استفاده شده پیش از این آمریکایی بود، اما امروز می توان با گواهی‌نامه های انطباقی موانع شرکت های خصوصی داخلی را مرتفع کنیم.
در ادامه این مراسم با حضور محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمود شیخ زین الدین و معاون سازمان استاندارد ایران از سه دانشگاه برتر درآمد و فروش محصولات تجهیزات آزمایشگاهی تقدیر شد.
پس از برگزاری مراسم افتتاحیه از دو طرح کلان ملی «دستگاه برش نگاری نشر پوزیترون مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک» و همچنین «ربان انسان نمای سورنا مینی» رونمایی شد.
افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد.
این نمایشگاه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 4 تا 7 اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت 9 تا 17 در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 761186

وب گردی

وب گردی