پرهیز از برخوردهای غیر اصولی با خبرنگاران و رسانه ها/میثاق اخلاق حرفه ای رسانه ها حمایت و تقویت اهالی آن است

سخنگوی وزارت امورخارجه، برخورد غیر اصولی با خبرنگاران و رسانه ها را بر دستیابی اهداف مد نظر دستگاه های اجرایی تاثیرگذار دانست و گفت: میثاق اخلاق حرفه ای رسانه ها اقدام و گامی بلند، مثبت و سازنده در جهت تقویت همه جانبه و حمایت از رسانه ها و اهالی آن است.

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از میثاق اخلاق حرفه ای رسانه‌ها افزود: این میثاق با پیگیری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تلاش و کوشش پیشکسوتان رسانه های معتبر کشور صورت گرفته است.
وی ادامه داد: قدرتمندترین و پر نفوذ ترین افراد در عصر حاضر، اصحاب و اهالی رسانه ها هستند و امروز قدرت رسانه ای بر کسی پوشیده نیست؛ همه سیاستمداران و دولت های جهان بر این امر واقف هستند.
سخنگوی وزارت امورخارجه با یادآوری اینکه رسانه ها در چند سال اخیر بیشترین نقش را در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه ای و بین الملل داشته اند، گفت: تضعیف یا برخوردهای غیراصولی با خبرنگاران و رسانه ها به طور قطع بر دستیابی دستگاه های اجرایی کشور به اهداف مدنظر در حوزه داخلی و خارجی تاثیرگذار است.
قاسمی اضافه کرد: باید تلاش کنیم امنیت، اخلاق و وجدان شغلی در رسانه های ایرانی بیش از بیش حاکم شود و خبرنگاران به جایگاه واقعی و رفیع خود نائل شوند.
وی تصریح کرد: در کنار برقراری ثبات شغلی در رسانه های داخلی باید به موضوع اخلاق رسانه ای نیز توجه شود چرا که ما در یک کشور فرهنگی و مبتنی بر اصول اسلامی زندگی می کنیم که اخلاق باید سرلوحه تمامی صنوف بخصوص جامعه فرهنگ ساز رسانه ای کشور قرار گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به نظر می رسد میثاق نامه جدید، بخش عمده ای از این رسالت تاریخی را مورد توجه قرار داده است.
قاسمی با بیان اینکه باید بر پایه یک میثاق همگانی بین رسانه ها، نقش و جایگاه آنان به صورت روشن و صریح تبیین شود، گفت: تمامی اهالی و اصحاب این بخش مهم از فرهنگ کشور، بر این اصل پایبند شوند تا این پایبندی منجر به تقویت هر چه بیشتر و بهتر آنان و شکل گیری رسانه های کاملا حرفه ای در کشور شود.
وی تاکید کرد: رسانه ها قطعا می توانند نقش فزاینده و بی بدیلی در دستیابی به اهداف مدنظر در سیاست داخلی و سیاست خارجی داشته باشند.
سخنگوی وزارت امورخارجه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: بر پایه این میثاق است که می توانیم به تقویت و شکل گیری رسانه های اخلاق مدار در کشور کمک کنیم که این اتفاق مبارک قطعا در حوزه سیاست خارجی نیز دستاوردهای مضاعفی را خواهد داشت.
قاسمی افزود: بجاست این گام و اقدام مهم و نخستین در این مسیر را به تمامی همکاران رسانه ای در کشور تبریک و آن را آغازی برای توسعه و تکامل هر چه بیشتر نقش رسانه در کشور دانست.
به گزارش ایرنا، میثاق‌ حرفه‌ای رسانه‌ها، پیمانی است که مدیران رسانه‌های امضاکننده در پی تحقق اصول حرفه‌ای در رسانه خود و به منظور ایفای صحیح رسالت مطبوعاتی و نظارتی رسانه، داوطلبانه آن را امضا کرده‌اند و همه ارکان رسانه تحت مدیریت خود را به اجرای تعهدات آن هدایت می‌کنند.
پیش نویس اولیه و تدوین شده «میثاق اخلاق حرفه ای رسانه ها» روز یکشنبه با حضور حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

308/200

کد خبر: 761196

وب گردی

وب گردی