معاون شرکت پایانه های نفتی ایران:  صادرات نفت خام پس از اجرای برجام 350 میلیون بشکه ‎افزایش یافت

معاون مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به افزایش صادرات بیش از 350 میلیون بشکه ای نفت در سال 95 نسبت به سال 94 گفت: این افزایش صادرات به دلیل بهبود شرایط بازاریابی و فروش نفت در دوره پسابرجام بوده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ غلامحسین گرامی، میزان صادرات نفت در سال 95 را 784 میلیون بشکه و در سال 94 حدود 432 میلیون بشکه اعلام کرد.
گرامی با بیان اینکه پایانه خارگ 48 مخزن به ظرفیت اسمی 28 میلیون بشکه و ظرفیت عملیاتی 24 میلیون بشکه نفت دارد، اضافه کرد: شرکت پایانه های نفتی ایران در سال 95 با ظرفیت عملیاتی 20 میلیون بشکه نفت خام، عملیات دریافت، ذخیره سازی و صادرات را انجام داده است.
وی افزود: تعداد کشتی های پهلودهی شده برای دریافت نفت خام در سال 95 حدود 830 فروند بوده این در حالی است که در سال 94 تعداد 541 فروند کشتی برای دریافت نفت پهلودهی شدند که علت آن افزایش میزان صادرات نفت خام بوده است.
معاون مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران اعلام کرد: پارسال بیش از ٢٣٠ میلیون بشکه نفت خام سبک، بیش از ٤٨٠ میلیون بشکه نفت خام سنگین و حدود ٧٠ میلیون بشکه نفت خام فروزان از پایانه خارک صادر شد.
وی ادامه داد: بدی آب و هوا از جمله دلایل منجر به تاخیر در فرآیند بارگیری و صادرات است به‌ طوری ‌که در سال ٩٥حدود ١٢٨ روز بدی آب و هوا داشتیم و اسکله‎ها در برخی از این روزها بسته می‌شد.
گرامی از رشد ٤٨ درصدی میزان صادرات میعانات گازی از پایانه عسلویه شرکت پایانه های نفتی ایران در سال ٩٥ نسبت به سال ٩٤ خبر داد و گفت: پارسال ٢٠٦ میلیون بشکه میعانات گازی از این پایانه صادر شد.
این مقام مسئول به تشریح برنامه‎های آینده شرکت پایانه‎های نفتی ایران نیز پرداخت و گفت: امسال نوسازی ناوگان دریایی را با اقدام‎هایی‎ از جمله اجاره چهار فروند یدک ‎کش در دستور کار داریم و برآنیم بیش از پیش از توان شرکت‎های خصوصی بهره‎مند شویم.
معاون مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این‎که هم ‎اکنون ٢ فروند یدک ‎کش در حال ساخت است، از تعمیرات زیرآبی و پیگیری ساخت شناورها، آموزش نیروی انسانی، پیگیری ایجاد حوضچه‎های شناور در عسلویه، بروز رسانی و تکمیل گواهینامه‎ها، توپکرانی خطوط لوله و رسوب زدایی از مخازن به عنوان دیگر برنامه‎های این شرکت نام برد و گفت: امسال قرارداد سواپ خواهیم داشت و صادرات نفت غرب کارون از طریق پایانه خارک نیز در دستور کار است.
به گزارش ایرنا، میزان صادرات نفت خام ایران از حدود یک میلیون بشکه نفت در دوران تحریم به حدود 2 میلیون و 650 هزار بشکه رسیده است.
کشورهای آسیایی همچون چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و شرکت‌های اروپایی انگلیسی-هلندی شل، توتال فرانسه، هلنیک پترولیوم یونان، انی ایتالیا و ... مشتریان اروپایی نفت ایران هستند.
مشتریان نفت خام ایران با اجرایی شدن برجام متنوع شده است و نفت ایران بدون مشکل به مقصدهای مختلف صادر می‎شود.
هم اکنون حدود یک سوم از نفت صادراتی ایران یعنی بیش از ٧٠٠ هزار بشکه در روز به مقصد شرکت‌های اروپایی صادر می‎شود.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 761222

وب گردی

وب گردی