داریوش پیرنیاکان: ساز کمانچه به ثبت ملی آذربایجان نرسیده است/پرونده هنوز در نوبت است!

داریوش پیرنیاکان گفت: با درخواست کشور آذربایجان برای همراهی در ثبت ملی ساز کمانچه ، پرونده ای برای ثبت ملی این ساز با محوریت ایران تکمیل و در نوبت ثبت از سوی یونسکو قرار دارد.

داریوش پیرنیاکان نوازنده پیشکسوت تار در گفت وگو با ایسکانیوز در پاسخ به اینکه آیا این خبر درست است که ساز کمانچه به نام آذربایجان ثبت شده است، گفت: با درخواست کشور آذربایجان در همراهی با ایران در ثبت ملی ساز کمانچه، در یک نشست مشترک با مسئولان کشور آذربایجان پرونده درخواستشان توسط ما بررسی شد و پرونده با محوریت ایران تکمیل شد و در حال حاضر این پرونده در نوبت ثبت ملی قرار دارد. البته هنوز ساز کمانچه به ثبت ملی نرسیده است با توجه به اینکه من مسئول جمع آوری پرونده ثبت این ساز هستم و همچنین سرپرست گروهی که زیر نظرم در این باره فعالیت می کنند می گویم که هنوز این ساز ثبت ملی نشده است البته کشور آذربایجان نیز درخواستی دادند که در ثبت ملی ساز کمانچه با ما شریک باشند.
وی افزود: به دلیل اینکه کشور آذربایجان زمانی جزئی از خاک ایران بود و ساز کمانچه نیز در این کشور بود، قبل از ثبت این ساز به ما درخواست دادند تا با اشتراک آذربایجان و محوریت ایران این ساز ثبت ملی شود و تنها به اسم ایران نمی تواند به ثبت برسد چون در صورت اعتراض از سوی کشور آذربایجان در یونسکو پرونده ما عودت داده می شود.

پیرنیاکان ابراز کرد: در حال حاضر ما قصد داریم به همراهی آذربایجان ساز کمانچه را به ثبت برسانیم. زیرا در این کشور نیز ساز کمانچه وجود داشته و می توانند برای ثبت ملی این ساز توسط ایران به یونسکو اعتراض کنند و ممکن است ساز کمانچه ثبت نشود به این منظور کشور ایران با قبول حضور آذربایجان در ثبت ساز کمانچه، با محوریت ایران موافقت کردیم که البته این امر به نفع کشور ما است که به نوعی کشور ما صاحب این ساز است و چون آذربایجان در گذشته از ایران جدا شده است از این طریق پذیرفته ایم که این کشور در ثبت ملی ساز کمانچه به همراه ما باشد.
مسئول رسیدگی پرونده ثبت ملی کمانچه گفت: ثبت ملی ساز کمانچه توسط نمایندگان و سفیران ما در یونسکو و نمایندگان میراث فرهنگی و مدیرکل میراث ناملموس پیگیری می شود و به نمایندگی از ما در جلسه ای برای ثبت این ساز شرکت می کنند و در این جلسه سازی را که به ثبت برسانند از طرییق سایت میراث فرهنگی و یونسکو به اطلاع عموم می رسانند.

این نوازنده پیشکسوت خاطرنشان کرد: اگر زمان رئیس جمهور سابق جناب احمدی نژاد، نسبت به ثبت ملی تار اعتراض می شد کشور آذربایجان نمی توانست این ساز را به نام خود ثبت کند و آن موقع ابدا ما نفهمیدیم که تار ثبت جهانی شده است البته در حال حاضر روال کار به این صورت است که اگر پرونده ای به یونسکو برای ثبت ملی تحویل داده شود به همه نمایندگی هایی که عضو یونسکو هستند، این درخواست ارسال می شود و هر نمایندگی که دارای این ساز باشد می تواند به ثبت ملی آن اعتراض کند. آن زمان نماینده ما در یونسکو می توانست نسبت به ثبت تار اعتراض کند که ما نیز ساز تار را در کشورمان داریم و نمی توانید این ساز را ثبت ملی کنید.اما متاسفانه بعد از به ثبت رساندن از طریق یونسکو فهمیدیم که ساز تار به نام کشور آذربایجان به ثبت رسیده است و این را عنوان نکردند

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 761224

وب گردی

وب گردی