ضیاء هاشمی: رشد و سعادت انسان درگروی عدالت، حق عمومی ‌و کرامت انسانی است /نشریات و رسانه ها  پیرو اخلاقیات پیامبر اسلام

اولین نشست خبری مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نشریات دانشجویی کشور با هدف مواجه مستقیم مسئولان با سوالات نشریات دانشجویی و پاسخگوی به این سوالات صبح امروز در باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، این جلسه با حمایت فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی در تالار کمال‌الملک باغ موزه نگارستان برگزار شد و تا عصر امروز ادامه دارد. این جلسه با هدف پرسشگری نشریات دانشجویی و بیان دغدغه‌های مدیران و سردبیران این نشریات با مسئولان ذی‌ربط در این حوزه برگزار شده است.

در ابتدای این نشست دانشجویان دغدغه‌ها و مشکلات صنفی خود در حوزه نشریات و فعالیت‌های دانشجویی را مطرح کردند. عمده سوالات مطرح شده از سوی دانشجویان درباره طولانی‌شدن روند دریافت مجوز، نظارت پیش از چاپ، دخالت نهادهای امنیتی در فعالیت‌های دانشجویی و همچنین برخوردهای فراقانونی با نشریات و دانشجویان بود.

یکی از مسائل مطرح شده از سوی تعدادی از نشریات چرایی به تعویق افتادن «جشنواره تیتر۱۰» بود که دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت علوم علت این موضوع را رشد چند برابری آثار شرکت‌کننده در این جشنواره دانست و گفت: حجم بالا و دور از انتظار آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره باعث شده است که پیش‌بینی‌های ما برای زمان برگزاری، بودجه، تعداد داوران و زمان داوری کمی به هم بریزد و مدت زمانی که برای روند این جشنواره در نظر گرفته بودیم به درازا بیانجامد، البته اکنون آماده برگزاری جشنواره هستیم و با مشورت با همکارانمان در وزارت علوم و در نظر گرفتن زمان برگزاری انتخابات، جشنواره را برگزار می‌کنیم.

دکتر سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست گفت: رشد و سعادت انسان درگروی عدالت، حق عمومی ‌و کرامت انسانی است که اگر این مفاهیم را در کنار هم و به شکل جامع به کار ببریم، می‌توانیم دریافت کاملی از هدف بعثت داشته باشیم.

او ادامه داد: ما باید در معرض نقد قرار بگیریم و این نقدی که شما دانشجویان نسبت به ما دارید کمکی است که در حق یک مسئول می‌شود. اگر بخواهیم به صورت تک بعدی به این مهم بپردازیم دچار عوارضی خواهیم شد که در طول زمان نیز آن را را دیده‌ایم و شندیده‌ایم و گاه نیز پیامدهای آن را تحمل کرده‌ایم. یکی از وظایف دینی و اخلاقی ما که پیرو پیامبر اسلام (ص) هستیم، این است که بتوانیم تواصی به حق و تواصی به صبر و امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم که در این بین نشریات و رسانه‌ها پیشگام این امر هستند.

هاشمی گفت: ما نیز به عنوان مسئولان خود را موظف به پاسخگویی می‌دانیم، از ابتدای مسئولیتم تا الان، همواره گفته‌ام که وظیفه نقد حق شما و نیاز ماست، زیرا تحلیل و سوال‌های شما همواره یاری‌بخش ما بوده است که جلسه امروز نیز الگوی مناسبی از گفت‌وگوی نقادانه شما خواهد بود. نقد به این معنا نیست که تمام نظرات شما را می‌پذیریم، توضیحات شما گاه ممکن است ما را متوجه کاستی‌هایمان بکند و باعث رشد عمومی و رشد فرهنگ اجتماعی ما شود و فرهنگ گفت‌وگو را به ما بیاموزد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یکی از مهمترین ضعف‌های فرهنگی جامعه ما، ناتوانی و ضعف گفت‌وگو و تبادل نظر جدی، نقادانه و مشفقانه است، زمانی که فضا انتقادی می‌شود، صمیمیت‌ها و رفاقت‌ها، جای خود را به بیگانگی و تقابل می‌دهد، در حالی‌که شما همواره پیشتاز این بوده‌اید که انتقادهایتان مشفقانه و متعهدانه است، به همین دلیل هر نیتی که پشت نقد رسانه‌ها باشد می‌تواند به فراهم‌کردن فضای گفت‌وگو کمک کند و لازمه نقد، نقدپذیری است. ما نیز آزادیم که نقدپذیر باشیم، زیرا اگر فردی نقدپذیر نباشد، نقادی اتفاق نمی‌افتد و از طرف دیگر آداب نقاد این است که ادب و احترام و چارچوب‌های اصلی حفظ شود زیرا اگر این چارچوب‌ها رعایت نشود مسیر گفت‌وگو آسیب می‌بیند.

هاشمی گفت: شنونده بودن، عزم بهره‌گیری و استفاده از آن سهم ماست، در این بین نیز سهم شما نقد کردن مشفقانه و جدی و طرح مسائلی است که پیرامون شما مطرح است. شما زبان جامعه دانشجویی هستید، باید در چارچوب قانون، ادب و احترام و اخلاق حرکت کنید و من نیز از ابتدا گفته‌ام که نشریات دانشجویی در حوزه‌های مختلف و فرهنگ عمومی پیشتاز بوده‌اند. نمی‌خواهم ادعا کنم که در دانشگاه هیچ نقد و ایرادی نیست ولی وقتی حوزه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دانشگاه را با خارج از دانشگاه مقایسه می‌کنیم بسیار جلوتر هستیم که البته باید هم به این صورت باشد.

نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با نشریات دانشجویی دانشگاه‌های تهران تا ساعت ۱۸ عصر امروز ادامه دارد.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 761321

وب گردی

وب گردی