اندازه‌گیری گاز بر اساس جرم با دستگاه ساخت داخل

یک شرکت دانش‌بنیان در پنجمین نمایشگاه محصولات آزمایشگاهی ساخت داخل دستگاهی ارائه کرد که قادر به اندازه گیری دبی گاز با استفاده از جرم است که این اتفاق مزیتی نسبت به نمونه‌های دیگر محسوب می‌شود. قابل توجه این که دستگاه ارائه شده قیمتی حدود یک سوم نمونه‌های خارجی را دارا می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، سید شمس‌الدین مرعشی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آپاصکو در راستای محصولی که این شرکت با آن در پنجمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران حضور پیدا کرده است، گفت: دستگاه ما در حوزه اندازه‌گیری فلو است. این دستگاه دبی جرمی سیالات فاز گاز را اندازه گیری و کنترل می‌کند.

وی توضیح داد: این دستگاه زمانی استفاده می‌شود که نیاز است نرخ مشخصی از گاز به راکتور وارد شود و یا گازی که از راکتوری خارج می شود را با دقت اندازه‌گیری کرد. بر اساس واحد جرمی می‌توان از این دستگاه استفاده کرد تا چندین گاز با نسبتی مشخص وارد شود.

مرعشی مزیت این دستگاه را اندازه‌گیری به صورت جرمی دانست که تابع دما و فشار نیست و کاملاً بر اساس جرم عمل می‌کند. پس اگر دما و فشار تغییر کند نتیجه تغییر نمی‌کند.

به گفته وی این دستگاه از نظر فنی قابل رقابت با دستگاه‌های خارجی است و از نظر قیمت از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار است. به طوری که از 30 درصد تا 60 درصد به نسبت نمونه‌های خارجی از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از آینده این محصول که به زودی وارد صادرات خواهد شد خبر داد و افزود: با توجه به قیمت عرضه در بازار تمام کشورهای صنعتی و در حال توسعه می‌توانند بازار هدف این دستگاه باشند و محدودیتی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار ایران به علت نوسانات اقتصادی پر رونق نیست. تقاضا بالاست اما بودجه کافی برای به روز رسانی سیستم‌ها و استفاده از این دستگاه وجود ندارد، پس ترجیح می‌دهند از دستگاه‌های قدیمی خود استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت سازنده این دستگاه کاربردهای آن را مهندسی شیمی، مهندسی نفت، صنایع کشاورزی، صنایع دارویی، آرایشی بهداشتی‌ها و هر صنعتی که در آن جریانی از گاز تزریق می‌شود از جمله کنتر های خانگی، مشعل‌ها، تاسیسات ساختمانی و پزشکی، صنایع نیمه‌های و میکرو الکترونیک، سیستم‌های لایه نازک و پلاسما عنوان کرد.

پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 4 تا 7 اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت 9 تا 17 در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری است.

کد خبر: 761487

وب گردی

وب گردی