نقش مادران را در خانواده ها پررنگ کنیم/ برای داشتن جامعه سالم باید خانواده ای سالم داشت

اگر خانواده را سه ضلع یک مثلث بدانیم بدون شک مادر خانواده ضلع اصلی است و نقش مهمی در ایجاد همبستگی بین اعضا و ساماندهی خانه دارد شاید این واقعیت را اعضای خانواده در زمان حضور مادر کمتر حس کنند اما زمانی که برای همیشه یا برای مدتی مادر در خانه حضور نداشته باشد متوجه خلاء بزرگی می شوند که هیچ عاملی نمی تواند آنرا پرکند. بر هیم اساس است که کارشناسان مسائل اجتماعی نقش مادر را به عنوان رکن اصلی خانواده عنوان می کنند.

زهره حاجیان - در چند سال گذشته زنان به دلیل وضعیت اقتصادی پا به پای مردان در بیرون از خانه کار می کنند تا بتوانند هزینه های زندگی را در کنارمردان خانواده تامین کند کاری که در دهه های پیش کمتر شاهد بودیم و سرپرست خانواده به تنهایی از پس مخارج خانواده بر می آمد و حتی پس انداز هم می کرد.

برای داشتن جامعه سالم باید خانواده ای سالم داشت

به گفته رییس انجمن مددکاری امروزه زنان علاوه بر خانه در بیرون و اجتماع نیز حضور فعالی دارند می گوید: با این حال خانواده های امروزی بیش از خانواده هایی که در دهه های 50 و 60زندگی می کردند به حمایت عاطفی ،اقتصادی و آموزشی نیاز دارند.

سید حسن موسوی چلک با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به دلیل گسترش تکنولوژی ، گسترش شهرنشینی و تغییر ساختار خانواده ، زمان گفت وگو در میان خانواده ها کمتر شده می گوید: به جرات می توان گفت در یک خانواده همه اعضا گوشی همراه دارند و سرشان در گوشی های خود است و به این ترتیب گفتگو بین خانواده کمتر شده و با اینکه اعضای خانواده در کنار هم هستند امابا هم ارتباط چندانی ندارند و دراین میان برخی از اعضای خانواده می توانند نقش اساسی تری را بازی کنند تا در خانواده صمیمیت ، آرامش ،عواطف واحساسات خوشایند ومثبت رابیشتری را ایجاد کنند .

به اعتقاد این مددکار اجتماعی بدون شک مادر نقش کلیدی در خانواده دارد و نباید نقش مادر را در ایجاد تعادل و ارتباط بین پدر خانواده و فرزندان را نادیده گرفت.

رییس انجمن مددکاری کشوربا اشاره به اینکه برای داشتن جامعه سالم باید خانواده ای سالم داشت می گوید: باید کارکردهای اجتماعی خانواده را بازنگری کرد اما در این بازبینی باید همچنان زنان را محور یک خانواده سالم قرار داد چرا که زنان بهتر از مردان می توانند خانه و خانواده را مدیریت کنند.

چلک می گوید:در هر کجای دنیا هرجا که صحبت از خانواده ای موفق به میان می آید نقش زنان و مادران ملموس تر است هرچند که نقش مادران به دلیل مسئولیت هایی که در خارج از خانه بر عهده دارند کمی کمرنگ تر شده و شاید به همین دلیل است که آسیب های اجتماعی در خانه و به تبع آن در جامعه بیشتر شده است.

خانواده موفق از نگاه دین

یکی از کارشناسان دینی معتقد است: آیات قران بر اهمیت خانواده و برپیوندهاى سالم در جامعه تاکید فراوانی دارد و همواره پیامبران و امامان و صالحان بر نظام خانواده به عنوان یک نظام مستحکم و پایدار تاکید کرده اند و مردم را از هر عاملی که کانون خانواده را متلاشى کند بر حذر داشته اند .

حجت الاسلام علی جانمحمدی در پاسخ به این سوال که چرا اسلام تا به این اندازه به تشکیل خانواده بها داده است می گوید: کلید این سؤال را می توان در کلام خداوند پیدا کرد بر اساس آیات الهى زن و مرد کامل کننده یکدیگرند و با وجود هرکدام دیگرى به کمال رسیده و در کنار هم به آرامش مى رسند سند این کلام را می توانید در سوره روم بخوانید که مى فرماید: ...و از نشانه هاى او این که همسرانى براى شما آفرید تا با آنها آرام گیرید، و میان شما دوستى و رحمت قرار داد و بدانید که در این نعمت براى مردمى که مى اندیشند قطعاً نشانه هایى است.

جانمحمدی با اشاره به اینکه از دیدگاه قرآن خلقت موجودات و از جمله انسان ها به صورت زوج است می گوید : انسان ها ذاتا و بر اساس فطرت خود بدنبال یافتن مکمل و نیمه دیگر خود هستند تا به آرامش و کمال برسند و این دوستی و مهر در محیط خانواده تجلی پیدا می کند.

او تاکید می کند : به طور کلی انسان موجودى اجتماعى است و برای تکامل خود به ارتباط با دیگران نیاز دارد و فقط درمحیط خانواده این برنامه به صورت بسیارمطلوبى اجرا مى شود و مهربانی و عطوفت و حس مسئولیت جریان پیدا می کند و می توان این حالت را در بسیارى از خانواده ها به ویژه خانواده هاى موفق مشاهده کرد.

جان محمدی در پایان می گوید :در یک خانواده موفق پدر و مادرستون خانواده هستند و در رأس هرم قرار دارند و فرزندان اعضای این کانون گرم و مقدس هستند.

خبرنگار و منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 761542

وب گردی

وب گردی