خوش گفتار عنوان کرد:  نیروگاه خورشیدی یزد و قم به بهره برداری می رسد/واحد بخار نیروگاه بهبهان وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر گفت: واحد گازی نیروگاه بهبهان در بهمن ماه سال گذشته از سوی جهانگیری معاون اول رییس جمهور افتتاح شد که واحد بخار این نیروگاه نیز در تابستان سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد.

ابراهیم خوش گفتار در گفت و گو به ایسکانیوز با مناسب خواندن موقعیت جغرافی این نیروگاه، ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته در این نیروگاه را 275 میلیون یورو( حدود یک هزار و 100 میلیارد تومان) خواند که از این میزان 230 میلیون یوروی آن از صندوق توسعه ملی با نرخ 5.5 درصد دریافت شده است.
این فعال صنعت نیروگاهی با بیان اینکه پرداخت اقساط تسهیلات دریافت شده از صندوق توسعه ملی پنج ساله و از سال 1398 آغاز خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر 65 درصد از سهام این نیروگاه به هلدینگ برق و انرژی غدیر و 35 درصد آن به مپنا تعلق دارد.

پروژه ها در هلدینگ برق و انرژی
این مقام مسوول در هلدینگ برق و انرژی غدیر در ادامه به برخورداری این هلدینگ از سه مجوز احداث سه نیروگاه خورشیدی خبر داد که در پی مشارکت با شرکت متکای یونان انجام خواهد گرفت.
وی که مالکیت دو سهامدار ایرانی و یونانی را به نسبت مساوی 50 درصد عنوان می کرد، ادامه داد: عملیات اجرایی اولین نیروگاه خورشیدی در اصفهان از اول مهرماه سال گذشته آغاز شد تا به این واسطه در بهمن ماه امسال وارد مدار تولید شود.
وی با بیان اینکه بوروکراسی حاکم در سازمان ها و ارگان های دولتی منجر به تاخیر در زمان بهره برداری این نیروگاه شود، اضافه کرد: 85 درصد از هزینه تامین مالی این نیروگاه توسط یک شرکت اروپایی با تضمین شرکتی با نرخ 6 درصد انجام شده است.
خوش گفتار با تاکید بر استفاده تکنولوژی روز دنیا در این نیروگاه، افزود: همچنین پروژه خورشیدی بعدی به یزد تعلق دارد که در آبان ماه امسال و نیروگاه خورشیدی قم در پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی بر انعقاد قراردادهای فروش برق در این نیروگاه ها تاکید و تصریح کرد: هر کدام از این نیروگاه ها 10 مگاواتی هستند که اولین تجربه سرمایه گذاری مستقیم خارجی محسوب می شوند.
مدیر عامل هلدینگ برق و انرژی غدیر در ادامه اظهارات خود، به انعقاد قرارداد نیروگاه 900 مگاواتی این هلدینگ با شرکت متکای یونان اشاره کرد که در اجرای این پروژه تامین مالی از طریق شرکت بیمه ساچه ایتالیا صورت می گیرد، به طوری که بانک CDP ایتالیا نیز آن را تایید کرده است.
وی آغاز عملیات اجرایی این نیروگاه را به نهایی شدن تفاهم نامه بانک مرکزی با شرکت ساچه ایتالیا نسبت داد و افزود: در واقع این نیروگاه جزء اولین پروژه هایی در کشور است که هزینه های اجرای آن از محل تامین مالی انجام می شود.

این فعال صنعت نیروگاهی همچنین از احداث نیروگاه 235 مگاواتی در منطقه ویژه اقتصادی بندرعباس خبر داد که به واسطه همکاری با وزارت صنعت و فروش برق به ایمیدرو صورت گرفته است.
وی که ارزش سرمایه گذاری این نیروگاه را حدود 70 میلیون یورو اعلام می کرد، ادامه داد: واحد گاز این نیروگاه در تابستان امسال و واحد بخار آن نیز سال بعد وارد مدار تولید خواهد شد. در این پروژه 19 درصد از هزینه تامین مالی آن بر عهده یک سرمایه گذار آلمانی و 91 درصد آن به این هلدینگ تعلق دارد.


حرکت از سوی پروژه ای به شرکتی
این فعال صنعت نیروگاهی در خصوص آخرین وضعیت هلدینگ برق و انرژی غدیر عنوان کرد: اگر پروژه های لامرد و قشم وارد مدار تولید شوند این شرکت از حالت پروژه ای خارج و به شرکت سرمایه گذاری تبدیل می شود.
وی در اشاره به فعالیت پروژه قشم این شرکت، عنوان کرد: از دیماه 1395 تمام فعالیت های جانبی آن انجام شده است، به طوری که نیروگاه 500 مگاواتی قشم در حال حاضر از پیشرفت 10 درصدی برخوردار است و در تابستان سال آینده واحدهای گازی آن وارد مدار تولید خواهد شد.
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی غدیر ارزش سرمایه گذاری این پروژه را 275 میلیون یورویی اعلام کرد که صندوق توسعه ملی 200 میلیون یورو از این میزان را تامین مالی کرده است.

وی همچنین در اشاره به ورود این شرکت به مناقصات مربوط به آب گفت: در ورود به این مناقصات تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که اصول حرفه ای را رعایت کنیم و در سرمایه گذاری در این بخش از بازده مناسبی برخوردار شویم. براین اساس در مناقصاتی که ازبازده پایینی برخوردارند به واسطه حفظ منافع سهامداران خود وارد نخواهیم شد.


فعالیت های برون مرزی
خوش گفتار به اجرای سوآپ گاز از سوی این شرکت اشاره کرد که در این راستا هلدینگ برق و انرژی غدیر تاکنون موفق به یک میلیارد مترمکعب سوآپ گاز از ارمنستان به آذربایجان شده است.
وی همچنین به همکاری های این هلدینگ با وزارت نیرو نیز اشاره کرد که این هلدینگ در حال مذاکره با وزارت نیرو برای صادرات برق به کشورهای همسایه است.
این فعال صنعت نیروگاهی در این میان ارزش سالیانه صادرات برق این هلدینگ را بین 200 تا 300 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: به موجب تفاهم صورت گرفته با دولت افغانستان مقرر شد که این هلدینگ یک نیروگاه در افغانستان احداث کند. همچنین قرار داد خرید برق به مدت 20 سال به واسطه یک خط انتقال از سیستان بلوچستان به افغانستان و ایجاد یک خط لوله گاز از تربت جام به هرات با ارزش سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی نیز از دیگر تفاهم های انجام شده با این هلدینگ بود.
به گفته وی؛ فاز مطالعات ابتدایی این خط لوله گاز انجام شده است تا در پایان سال جاری این طرح نهایی شود.

هلدینگ برق و انرژی غدیر در بورس
مدیر عامل هلدینگ برق و انرژی غدیر در خصوص عرضه سهام این هلدینگ در بازار سرمایه، به انجام اقدامات مربوط به پذیرش این هلدینگ 600 میلیاردتومانی دربورس تهران اشاره کرد که در نیمه نخست سال جاری این مساله انجام خواهد شد.

خوش گفتار در خصوص برنامه افزایش سرمایه این شرکت گفت: سهم هلدینگ برق و انرژی غدیر از پرتفوی شرکت سرمایه گذاری غدیر در سال های گذشته حدود 3 بود که در حال حاضر این سهم به بیش از 12 درصد افزایش یافته است.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 761545

وب گردی

وب گردی