قشقاوی خبر داد: انتخابات ریاست جمهوری در 103 کشور و 279 شعبه اخذ رای برگزار می شود

رئیس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: انتخابات ریاست جمهوری در 103 کشور و 279 شعبه اخذ رای برگزار می شود و 2.5 میلیون ایرانی در خارج از کشور حائز رای هستند.

به گزارش ایسکانیوز، حسن قشقاوی در نشست خبری که با خبرنگاران گفت: این انتخابات در 279 شعبه اخذ رای در دیگر کشورهای جهان برگزار خواهد شد .

وی شمار ایرانیان حائز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را در خارج از کشور دو تا دو و نیم میلیون نفر اعلام و اضافه کرد: برای دریافت رای ایرانیان مقیم امریکا 30 شعبه ، در امارات 19 شعبه و در انگلیس 12 شعبه درنظر گرفته شده است.

قشقاوی گفت : شعب اخذ آرای ایرانیان در عراق هم شامل بغداد 6 شعبه ، نجف اشرف 4 شعبه، در اربیل 3 شعبه، در کربلای معلی 5 شعبه و در بصره و سلیمانیه هر یک، 1 شعبه اخذ رای است.

زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای ایرانیان مقیم کانادا فراهم نشد.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: امکان برگزاری انتخابات برای ایرانیان مقیم کانادا هنوز فراهم نشده است.

حسن قشقاوی در نشست خبری افزود: یکی از کشورهای مهم که حدود 400 هزار نفر ایرانی مقیم آن هستند کاناداست که به علت نداشتن روابط دیپلماتیک با این کشور توفیق برپایی انتخابات در آن حاصل نشد.

وی گفت: یادداشت رسمی به مقامات کانادا در نیویورک ارائه کرده ایم و همکاران ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در تماس با همتایان کانادایی خود این موضوع را پیگیری کردند.

قشقاوی افزود: در این یادداشت از دولت کانادا درخواست کردیم به احترام دموکراسی و توجه به حقوق هموطنانمان در این کشور تمهیدات برپایی انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کنند و پیگیری های ما همچنان ادامه دارد.

وی شمار حوزه های انتخابیه برای ایرانیان مقیم شهرهای مختلف امریکا را نیز 30 حوزه، در امارات 19 حوزه و در انگلیس 12 حوزه رای گیری اعلام کرد.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: میزان استقبال هموطنانمان برای حضور در انتخابات بیش از مشارکت آنان است اما به علت برخی موانع قانونی نمی توان کاری انجام داد به عنوان نمونه زمان برگزاری انتخابات جمعه 29 اردیبهشت است حال آنکه جمعه در خارج از کشور روز کاری است و بسیاری از هموطنان در ادارات حضور دارند که میزان مشارکت ایرانیان را کاهش می دهد.

قشقاوی افزود: البته پیشنهاد دادیم که اگر مراجع قانونی اجازه بدهند با توجه به اختلاف ساعت ایران و امریکا با اخذ رای از ایرانیان مقیم این کشور از غروب پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه آغاز شود و تا ظهر جمعه ادامه یابد اما در پی استعلام همکارانم از وزارت کشور، آنان اعلام کردند این اقدام از نظر قانونی ممکن نیست.

وی اضافه کرد: این درحالی است که اتباع کشورهای دیگر به علت ساز و کارهای قانونی مشارکت بیشتری در انتخاباتشان دارند به عنوان نمونه در رفراندوم اخیر ترکیه رای گیری از اتباع این کشور در دیگر کشورها از یک هفته قبل آغاز شد و حتی آنان می توانستند از طریق پست آرائشان را ارسال کنند؛ در عین حال ما تلاش می کنیم که مر قانون اجرا شود.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور همچنین گفت: اعضای هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری چندی پیش تعیین شدند و انتخابات ریاست جمهوری در 279 حوزه رای گیری از 132 نمایندگی کشورمان در 103 جهان برگزار می شود.

قشقاوی افزود: همه ملزومات انتخابات اعم از مهرها و تعرفه ها به نمایندگی های کشورمان در دیگر کشورها ارسال و اعلام وصول شده است و برای برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات در خارج از کشور آمادگی کامل داریم.

وی گفت: اشتیاق هموطنانمان در خارج از کشور به نحوی است که میزان مشارکت آنان در انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است که ابتکار عمل خوب رسانه ملی در ایجاد امکان گفتگوی نامزدها با ایرانیان خارج از کشور بسیار موثر است و سبب می شود نامزدها از مطالبات هموطنانمان آگاه شوند و میزان مشارکت نیز افزایش یابد.

قشقاوی همچنین از دولت های میزبان بابت تمهید زمینه حضور هموطنانمان در انتخابات قدردانی کرد افزود: انتظار ما این است که به احترام دموکراسی، حقوق بشر و حقوق شهروندی فضای امنی برای مشارکت هموطنانمان در این انتخابات فراهم بشود.

وی تصریح کرد: در سال های پیش شاهد بودیم بعضا مجوزهای راهپیمایی اپوزیسیون مخالف انتخابات گرفته می شد؛ اگرچه ما مشکلی با این مجوزها یا به قول آنچه دولت های غربی تحت عنوان آزادی اجتماعات و آزادی بیان دارند با این آزادی ها مخالفتی نداریم اما اگر آزادی بیان و اجتماعات قابل احترام است انتخابات هم یکی از اصول مهم حقوق بشری تلقی می شود.

معاون وزیرامورخارجه گفت: بنابراین هیچ دولتی نمی تواند به بهانه آزادی بیان مجوز اجتماعاتی را به برخی جریانات اپوزیسیون انتخابات بدهد درحالی که براساس پرونده های کنسولی و میزان رفت و آمد هموطنانمان به ایران، حداکثر اپوزیسیون جمهوری اسلامی از نظر براندازی یا مخالف قطعی مشارکت در انتخابات از 3 تا 5 درصد بیشتر نیست و نباید کاری کرد که این 5 درصد حقوق 95 درصدی هموطنانمان را نقض کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین اعطای مجوز تظاهرات در جلوی صندوق های اخذ رای همراه با شعارهای تند و رعب آفرینی آنان نمی تواند قابل قبول باشد و خلاف اصول حقوق بشری، حقوق شهروندی و بی احترامی کامل به حقوق 95 درصدی ایرانیان خارج از کشور است.

قشقاوی ابراز امیدواری کرد: با همکاری کامل دولت های میزبان و هماهنگی نمایندگی های کشورمان تمهیدات خوبی برای حضور آزادانه و آگاهانه ایرانیان در انتخابات فراهم شود و آنان بتوانند نامزد مدنظرشان را به عنوان رئیس جمهور آینده انتخابات کنند.

وی باردیگر تاکید کرد: نباید به بهانه های آزادی تجمعات، حق انتخاب را از دیگران سلب کرد و این آزمونی برای دولت های غربی و دیگر کشورها است که میزان احترامشان را به اصول حقوق بشر اثبات و به احترام حسن روابط دوجانبه و احترام به حقوق شهروندان، مقامات و پلیسشان زمینه مشارکت آگاهانه و آزادانه ایرانیان در انتخابات را فراهم کنند.

ایرانیان حائز شرایط شرکت در انتخابات در خارج؛ دو تا دو و نیم میلیون نفر

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور، شمار ایرانیان حائز شرایط شرکت در این انتخابات در خارج را دو تا دو و نیم میلیون نفر اعلام کرد.

حسن قشقاوی در نشست خبری گفت: البته وزارت خارجه همواره درباره آمار دقیق هموطنان در خارج از کشور مورد ملامت قرار می گیرد در حالی که این آمار مبتنی بر اطلاعات هموطنانی است که داوطلبانه پرونده کنسولی تشکیل داده اند به همین علت این آمار همواره شناور است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مدارک لازم برای اخذ رأی از ایرانیان خارج از کشور افزود: یکی از مدارک لازم برای رأی دادن کارت ملی و ارائه کد ملی است اما با توجه به اینکه گذرنامه سند احراز هویت ایرانیان در خارج از کشور است با گذرنامه نیز می توانند رأی دهند.

قشقاوی همچنین با اشاره به حضور ناظران شورای نگهبان در شعب اخذ رأی در دیگر کشورها گفت: نامزدهای ریاست جمهوری در صورت تمایل می توانند نمایندگانشان را برای حضور در شعب اخذ رأی در خارج از کشور معرفی کنند.

رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور نیز در این نشست خبری میزان مشارکت ایرانیان در این انتخابات را همواره حدود 60 درصد اعلام کرد و افزود: این میزان از مشارکت جزو بهترین میزان مشارکت انتخابات در مقایسه با دیگر کشورهای دنیاست.

علی اصغر احمدی گفت: سامانه کنسولی در پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه برای اطلاع رسانی و پاسخگویی به پرسش های ایرانیان خارج از کشور در خصوص انتخابات ریاست جمهوری فعال است.

302/302

کد خبر: 761642

وب گردی

وب گردی