پیشنهاد گوترش برای تمدید یکساله دوره ماموریت هیات سازمان ملل در صحرای غربی

دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت پیشنهاد داد دوره ماموریت یکساله هیات این سازمان در صحرای غربی تا 30 آوریل 2018 تمدید شود.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل در جلسه بحث و بررسی گزارشی در شورای امنیت به مذاکرات سیاسی درباره صحرای غربی و پیشرفت به دست آمده در آن و دشواری‌های پیش روی این مذاکرات از زمان ارائه گزارش آخر (در تاریخ 16 آوریل 2016) پرداخت و گفت: دشواری در حل مساله صحرا در آن است که هر یک از دو طرف (مراکش و جبهه پولیساریو) رویکرد و برداشت متفاوتی از تاریخ و اسناد مربوط به درگیری دارند.

مراکش اصرار دارد که صحرا بخشی از خاک این کشور است اما جبهه پولیساریو نیز تاکید دارد که ساکنان اصلی این منطقه باید با برگزاری همه پرسی سرنوشت خود را تعیین کنند و استقلال این منطقه یکی از گزینه‌ها باشد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم روند مذاکرات با انرژی و روحیه جدیدی که نشان دهند رویکردهای شورای امنیت باشد با هدف دستیابی به راه حلی سیاسی و مورد قبول هر دو طرف از سرگرفته شود.

وی تاکید کرد، در راستا حصول پیشرفت در این مسیر باید در مذاکرات پیشنهادات هر دو طرف و رویکردهایشان مورد بررسی قرار گیرد، دو کشور الجزایر و موریتانی به عنوان دو کشور همسایه می‌توانند مشارکت خوب و موثری در این مذاکرات داشته باشند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: هیات سازمان ملل در فراهم کردن بستری آرام و مسالمت آمیز جهت ایجاد حداقل شرایط لازم برای ازسرگیری مذاکرات نقش به سزایی دارد و نقش مهمی در مطلع نگه داشتن دبیرخانه سازمان ملل و شورای امنیت از روند تحولات در این منطقه و اطراف آن از جمله تحولات آتش‌بس و شرایط سیاسی و امنیتی منطقه عملیات دارد به همین علت به شورای امنیت پیشنهاد می‌کنیم دوره ماموریت این هیات را برای یکسال دیگر و تا 30 آوریل 2018 تمدید کند.

وی از شورای امنیت خواست از خواسته هیات مذکور برای تقویت و پشتیبانی از کادر پزشکی در صحرای غربی حمایت کند.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 761779

وب گردی

وب گردی