نمایشی درباره روی کار آمدن هیتلر/امیر دژاکام:برشت  توصیه می کند از موسیقی شناخته شده برای مردم استفاده شود

امیر دژاکام معتقد است: یکی از مزایای حضور دانشجویان در کارهای اساتید دانشگاه این است که بچه های دانشجو وقتی که با معلمشان کار می کنند فرصتی شغلی و کاری برایشان ایجاد می شود.

امیر دژاکام، کارگردان نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا، به ایسکانیوز، گفت: این متن اگر کمتر در ایران شناخته شده باشد اما در جهان بسیار نمایشنامه معروفی است و شاید به جرات بتوان گفت که در سراسر کشورهای جهان که تئاتر فعالی دارند به روی صحنه رفته است. زیرا در واقع موضوعی که برتولت برشت به عنوان نویسنده اثر، مطرح می کند، مساله ای در تاریخ است که به شکل روی کار آمدن هیتلر اشاره می کند. رشوه خواری، توطئه، دروغ ها و وام هایی که گرفتند و پس ندادند و پروژه هایی که قرار بود ساخته شود اما هیچ گاه به اجرا درنیامد و تهدیدهای دیگری که در تاریخ اتفاق افتاده است، موضوع نمایشنامه «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» را تشکیل می دهد.
او ادامه داد: این نمایشنامه را بیست سال قبل محمدعلی جعفری اجرا کرده است و در آن زمان اکبر گنجی پور نقش آرتور اویی را ایفا کرد و اجرایی که به کارگردانی جعفری روی صحنه رفت، رویکردی تقریبا جدی داشت اما ما نگاهی کمدی به آرتور داریم و فکر کردم که بعد از «ننه دلاور» و کارهایی دیگری که از برشت روی صحنه بردم این متن هم که در ایران کمتر روی صحنه رفته برای اجرا مناسب باشد.

دژاکام درباره استفاده از حامد فقیهی در این نمایش به عنوان خواننده، گفت: معمولا موسیقی بخش مهمی از نمایشنامه های برشت را تشکیل می دهد و آثار او همراه با تصنیف است و باید تصنیف ها خوانده شود، من قصدی نداشتم که از قبل خواننده پاپ بیاورم اما برشت کلا از موسیقی پاپ استفاده می کند به این دلیل که مردمی است و مردم راحت تر با این نوع موسیقی ارتباط برقرار می کنند و توصیه می کند ملودی هایی که شناخته شده هستند برای مردم استفاده شود در واقع این یکی از وجوه موسیقی ساختار اپیک و فن فاصله گذاری است.
کارگردان نمایش «صعود مقاومت پذر آرتورو اویی» با اشاره به تغییراتی که در متن اصلی نمایشنامه نسبت به اجرای آن اتفاق افتاده است، اظهار کرد: نمایشی که در حال حاضر آن را روی صحنه دارم در واقع همان متنی است که برشت نوشته است با این تغییر که تیم کارخانه داران یا سرمایه داران در نمایشنامه ای که برتولت برشت نوشته است پنج نفر هستند که در اجرای کار به دو نفر تغییر کرده اند.

امیر دژاکام، که عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است درخصوص استفاده از دانشجویانش در نمایش « صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» گفت: از سال 1364 با همکلاسی هایم کارم را شروع کردم و وقتی که استاد دانشگاه شدم با دانشجویانم کار کردم. آن همکلاسی های قدیم من تبدیل شدند به چهره های مطرح تئاتر کشور که بعضا هنوز در کنار من حضور دارند و با من کار می کنند. بعضی هایشان دانشجویان فوق لیسانس هستند و بعضی هم دانشجویان خود من هستند که در موسسه من فعالیت می کنند و بعضی از آنها 4 الی 5 سال دانشجوی من بودند و در اولین نمایشی نیست که این بچه ها در کنار من هستند شاید «صعود مقاومت پذر آرتورو اویی»، پنجمین نمایشی است که من از دانشجویانم به عنوان بازیگر در اجرا استفاده می کنم. یکی از مزایای حضور دانشجویان در کارهای اساتید دانشگاه این است که بچه های دانشجو وقتی که با معلمشان کار می کنند فرصتی شغلی و کاری برایشان ایجاد می شود.
خبرنگار: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 761782

وب گردی

وب گردی