برای حفظ بافت سنتی یک منطقه  باید آگاهی و حساسیت دانشجویان را افزایش داد

یک استاد دانشگاه معتقد است:برای حفظ بافت سنتی یک منطقه در درجه اول باید آگاهی و حساسیت دانشجویان را افزایش داد.

مهندس مریم السادات هاشمی طبا در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به طراحی ناموزون در بافت های سنتی گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که هر عملی با آگاهی قبلی اتفاق می افتد شاید بهتر باشد بگوییم بناهایی که به ظاهر از ویژگی های مناسبی برخوردار هستند، در صورتی که در بافت های تاریخی ساخته شوند باعث از بین رفتن بافت و ناموزون بودن آن خواهند شد.

وی که از اساتید معماری دانشگاه آزاد است ادامه داد: در حال حاضر مسئله ما این نیست که یک فرد ساخت و سازهایی خارج از چهارچوب زیبایی شناسی انجام دهد بلکه باید در درجه اول به نکات اصولی در طراحی توجه کند .برای مثال ممکن است بنایی ساخته شده باشد اما فاقد ارزش های معماری در بافت تاریخی باشد در کنار این موضوع اصلی ترین دلیل نامزون بودن بناها در بافت شهری، آن است که طراح ارزش های تاریخی بنا و بافت تاریخی را نشناخته و همجواری ها را به درستی بررسی نکرده است.

این استاد دانشگاه افزود: در برخی موارد ممکن است خود بنا به تنهایی دارای یک طراحی مناسب و فاخر از لحاظ زیبایی شناسی باشد اما طراحی آن با محیط اطراف همخوانی نداشته باشد. متاسفانه بسیاری فضاهای شهری کم و بیش به این مشکل دچار هستند .

وی بیان کرد: مشکل اصلی به وجود آمدن دید بصری ناموزون میان بنا و بافت یک منطقه را می توان در دید طراح دانست به گونه ای که فردی که طراحی بنا را به عهده دارد فقط به طراحی و ویژگی های تک بنای پیش رو توجه می کند بافت تاریخی را می توان یک مجموعه زنده دارای روح و ارزش های هویتی در نظر گرفت که طراحی در آن باید به صورت همه جانبه و محتاطانه صورت گیرد.

هاشمی طبا افزود: متاسفانه برخی از همکاران ما به دلیل منافع شخصی یا عدم آگاهی لازم در زمینه ارزش های تاریخی و هویتی یک بافت سنتی ، فقط به تک بنا توجه می کنند برای حل این موضوع باید در درجه اول این ارزش ها شناخته شود زیرا نه تنها در بحث معماری بلکه در تمامی علوم هیچ نکته ای را نمی توان ارزشمند تر از آگاهی دانست.

وی تاکید کرد: اولین و مهمترین گام در راستای حل ناموزون بودن بناهای شهری ،آگاهی دادن به افرادی است که مشغول طراحی هستند یا به تازگی در این زمینه گام برداشته اند که این مورد شامل دانشجویان معماری ،شهرسازی، مرمت و منظر نیز خواهد شد. در این زمینه اگر آگاهی و حساسیت دانشجویان را در زمینه طراحی در بافت معماری را افزایش دهیم، می توان گامی مثبت و عملی در راستای ارزش نهادن بر بافت های سنتی و طراحی موزون و متناسب با آن برداشت.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 761855

وب گردی

وب گردی