اعضای کمیسیون آموزش مجلس از دانشگاه آزاد اسلامی  بندر انزلی بازدید کردند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید به توسعه رشته ها و گرایش های تحصیلی متناسب با نیازهای منطقه توجه شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر علیرضا اقدامی سه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و هیات همراه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی بازدید کردند. در این دیدار سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی به تشریح وضعیت آموزش و پژوهش این واحد دانشگاهی پرداخت.

اقدامی با اشاره به واقع شدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در محدوده منطقه آزاد عنوان کرد: خوشبختانه واحد ما نخستین واحد در کشور بود که به دلیل قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد؛از پرداخت مالیات معاف شد.

او ادامه داد:خوشبختانه با تعامل و همکاری منطقه آزاد؛حدود ۲۲۰۰ متر از محوطه دانشگاه آسفالت شد. در گذشته دانشجویان ما در ساختمان های پراکنده به تحصیل می پرداختند. خوشبختانه امروز این مشکل برطرف گردید و دانشجویان این واحد دانشگاهی در مجتمع طالب آباد مشغول به تحصیل هستند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های دانش بنیان در این واحد دانشگاهی، گفت: درحال حاضر یک شرکت دانش بنیان راه اندازی کرده ایم و یکی از استادان رشته مکانیک در این زمینه نرم افزاری طراحی کرده است که حدود ۲۰۰ متقاضی از سایر کشورها دارد.

او افزود: در رشته مکانیک؛ استاد تمام دانشگاه آزاد انزلی و از چهره های مطرح علمی کشور ؛ استاد ابوالفضل درویزه صاحب ۵ اختراع است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی ادامه داد:در زمینه رشته های علوم انسانی و چاپ مقالات در این رشته ها مشکلات و موانعی وجود دارد اما در رشته های مهندسی شرایط مناسب تری حاکم بوده و این امربه راحتی صورت می گیرد.

او همچنین به وضعیت نامطلوب گرایش متقاضیان به رشته هایی نظیر کشاورزی، شیلات،علوم دریایی،جغرافیا،زبان و ادبیات فارسی و ... اشاره و گفت: در رشته معماری و تقاضا برای پذیرش در این رشته وضعیت مناسبی داریم اما دردیگر رشته های فنی و عمران نیز با کاهش داوطلب مواجه بودیم.

اقدامی به وضعیت مالی و بودجه دانشگاه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت:ما در سال ۹۳ زیان ده بودیم اما خوشبختانه طی سال های ۹۴ و ۹۵ سود ده بوده و به لحاظ مالی؛وضعیت مطلوبی داریم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلی به برگزاری دوره های کوتاه مدت در این واحد اشاره کرد و گفت: ما بخشی از فعالیت ها ودر آمد خود را به برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت برای کارکنان ادارات و سازمان های بیرونی اختصاص داده ایم و به صورت جدی پیگیر فعالیت های دانش بنیان نیزهستیم.

اقدامی به برپایی کارگاه های آموزشی در رشته های مختلف اشاره کرد و گفت:ما در زمینه توسعه آزمایشگاه ساها نیز اقدامات مناسبی صورت داده و تجهیزات لازم را خریداری نموده ایم. بنا به گفته وی مجهزترین آزمایشگاه کشش میلگرد و بتن در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان،متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی می باشد.

مصطفی اعتمادی معاون آموزشی و پژوهشی این واحد دانشگاهی نیز در این جلسه گفت:خوشبختانه از نظر آموزشی و پژوهشی در رشته های مهندسی به ویژه رشته مکانیک وضعیت مطلوبی داریم.

اعتمادی افزود:متاسفانه در رشته های علوم انسانی و ارائه مقالات در این رشته ها؛با ایده آل و تراز وزارت علوم کمی فاصله داریم و در این رشته ها ماهانه به طور متوسط یک مقاله ارائه می شود.

اوضمن اشاره به رویکرد دانشگاه آزاد انزلی مبنی بر ارائه مقالات براساس کارهای آزمایشگاهی، گفت:بر همین اساس از سال گذشته به سمت خرید تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه خاک،بتن و ... حرکت کرده ایم.

در این بازدید دکتر محمد بیرانوندی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بهتر است به توسعه گرایش ها و رشته های تحصیلی؛متناسب با نیازهای منطقه توجه کنید و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی در حوزه علوم و فنون دریایی و توسعه رشته های مرتبط با این حوزه ها از وضعیت خوبی برخوردار است.

او با بیان اینکه دانشگاه های نسل اول دانش محور،دانشگاه های نسل دوم پژوهش محور و دانشگاه های نسل سوم مبتنی بر کارآفرینی هستند،گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با مشکلات و معضلات متعدد از جمله کاهش دانشجو روبروست و این موضوع که دانشگاه آزاد انزلی با این مشکل مواجه نبوده؛جای خرسندی دارد.

بیرانوندی ضمن تاکید بر ضرورت بهره گیری از فناوری های نو برای توسعه رشته ها، گفت:دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به همه است و این نگاه باید در میان همه ایجاد شود زیرا دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید در درون مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی انسجامی ایجاد شده و مشکلات مرتفع گردد.

او با بیان اینکه دولت بودجه لازم را برای توسعه اشتغال و خوداشتغالی اختصاص می دهد،خطاب به سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی گفت: باید ضمن برقراری همکاری و تعامل در زمینه دریافت وام از دولت برای اشتغال و خود اشتغالی،برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای هیات علمی و جذب هیات علمی مناسب،اقدامات لازم را صورت دهید.

بیرانوندی در پایان از دکتر علیرضا اقدامی درخواست کرد پیشنهادات و نکته نظرات خود را در مورد موانع و مشکلات پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی دسته بندی کرده و آنها را ارائه نماید تا در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 761891

وب گردی

وب گردی