به گزارش ایسکانیوز نسل پرجمعیت دهه 60 کنکور را پشت سر گذاشت و نوبت به دهه هفتادیها رسید. رقابت بر سر ورود به دانشگاه کمتر شد و کنکور به مرور زمان از رونق افتاد. قبولی در کنکور دیگر نهفقط یک آرزو که مرحلهای جدانشدنی از زندگی دانشآموزان شد. جدا از اینکه دانشآموزی به ادامه تحصیلات علاقهمند باشند یا نه، صندلی خالی برای همه در دانشگاهها وجود دارد. تا جایی که طبق آمار، تعداد داوطلبان آزمون ارشد هر سال نسبت به سال قبل کاهش داشته و کنکور از رونق افتاده است.
هر سال کمتر از پارسال
آمار ثبتنامکنندگان آزمون ارشد طی سالهای اخیر نشان میدهد که تعداد داوطلبان، هر سال نسبت به سال قبل کاهش داشته است. امسال ۸۷۸ هزار و ۳۸۸ داوطلب در آزمون ارشد ثبتنام کردهاند. سال گذشته تعداد ۷۶۱ هزار و ۱۱۶ داوطلب در آزمون ارشد ثبتنام کردند که این آمار نسبت به آمار آزمون سال ۹۴، تعداد ۵۱ هزار و ۸۹۷ و به عبارت دیگر 6,38 درصد کمتر بود. به عبارتی در سال 94، 813 هزار و 13 داوطلب در آزمون ثبتنام کردند. در سال 93، 948 هزار و 239 داوطلب در این آزمون شرکت کردند که بیشترین میزان داوطلب مربوط به همین سال است. در سال 92 اما با یک روند کاهشی مواجه بودیم؛ بهطوریکه تعداد داوطلبان 896 هزار و 125 نفر بود. به عبارتی در سال 92 نسبت به سال 93 با کاهش 52 هزار نفری داوطلب مواجه بودیم. در سال 91 نیز تعداد داوطلبان 985 هزار و 979 نفر بود که این آمار بهجز تعداد داوطلبان در سال 92 نشان از روند کاهشی در ثبتنام داوطلبان دارد.
880 هزار داوطلب آزمون ارشد
شاید قبولی در دانشگاههای معتبر ایران هنوز هم به سختی سابق باشد اما دیگر دانشآموزی وجود ندارد که نتواند وارد مرحله تحصیلات عالی شود. زمانی که کنکور هنوز دارای ابهت زیادی بود کارشناسان حذف آن را حق مسلم و لازم میدانستند. امروز که در عمل کنکور ابهت سابق را ندارد، نقصهای سیستم آموزشی جای آن را گرفته است.
به گفته حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش تعداد ۸۷۸ هزار و ۳۸۸ داوطلب در آزمون ورودی دورههای کارشناسیارشد ناپیوسته سال ۹۶ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین بیست و دومین المپیاد علمی دانشجویی ثبتنام کردهاند. از این میان، تعداد ۴۳۰ هزار و ۶۶ نفر زن و ۴۴۸ هزار و ۳۲۲ نفر مرد هستند. از این میان، تعداد ۷۱ هزار و ۷۷۴ داوطلب علاوه بر انتخاب کدرشته امتحانی اول، علاقهمندی خود را نیز به کد رشته امتحانی دوم اعلام کردهاند. در مجموع برای داوطلبان ثبتنامکننده و علاقهمندان به کدرشته امتحانی دوم ۹۵۰ هزار و ۱۶۲ کارت صادر شده است.
از تعداد ۹۵۰ هزار و ۱۶۲ کارت صادره، تعداد ۴۶۲ هزار و ۵۶۵ کارت برای داوطلبان زن و ۴۸۷ هزار و ۵۹۷ کارت برای داوطلبان مرد صادر میشود. از این تعداد داوطلب در آزمون ورودی دورههای کارشناسیارشد ناپیوسته سال ۹۶، تا ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۹۶ تعداد ۶۰۰ هزار نفر معادل ۶۸. ۳۱ درصد داوطلبان از کارت خود پرینت تهیه کردند. به گفته توکلی، برای داوطلبانی که در دو کدرشته ثبتنام کردهاند، دو کارت ورود به جلسه آزمون صادر شده است و توصیه میشود این دسته از داوطلبان دو کارت ورود به جلسه آزمون را پرینت بگیرند.
نارضایتی داوطلبان از ساعت برگزاری آزمون
بر اساس برنامهریزی انجامشده، آزمون داوطلبان ۱۱ کدرشته شامل ۱۱۵۶ (آماد)، ۱۱۳۴ (مجموعه حسابداری)، ۱۱۳۳ (مجموعه روانشناسی)، ۱۱۲۴ (مجموعه زبان آلمانی)، ۱۱۲۲ (مجموعه زبان روسی)، ۱۱۱۷ (مجموعه علوم تربیتی)، ۱۱۴۲ (مجموعه مدیریت) ، ۱۲۵۱ (مجموعه مهندسی برق)، ۱۲۶۷ (مجموعه مهندسی مکانیک)، ۱۱۵۷ (مدیریت بحران)، ۱۱۴۳ (مشاوره) در حوزههای امتحانی مربوط برای تعداد ۳۶۲ هزار و ۸۳۵ داوطلب که ۱۷۹ هزار و ۷۶۸ نفر زن و ۱۸۳ هزار و ۶۷ نفر مرد هستند، امروز ۷ اردیبهشت ۹۶ برگزار میشود. در بعدازظهر امروز نیز آزمون ۶۳ کدرشته امتحانی (کدرشتههای امتحانی شناور) برای ۱۳۷ هزار و ۴۰۹ داوطلب که از این تعداد ۶۳ هزار و ۸۶۶ نفر زن و ۷۳ هزار و ۵۴۳ نفر مرد هستند، برگزار خواهد شد.
اولین مرحله آزمون بیستودومین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور نیز همزمان با برگزاری آزمون ورودی دورههای کارشناسیارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۶، در ۲۲ رشته برگزار میشود. به گفته توکلی، شروع فرایند برگزاری آزمون، صبحها از ساعت 7:30 و بعدازظهرها از ساعت 14:30 (دو و نیم بعدازظهر) است.
در حوزههای امتحانی صبحها رأس ساعت 7:00 و بعد از ظهرها رأس ساعت 14:00 (دو بعدازظهر) بسته خواهد شد؛ لذا پس از بستهشدن در سالنهای امتحانی از ورود داوطلبان به حوزه امتحانی، ممانعت بهعمل خواهد آمد. با توجه به اینکه آزمون در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار میشود. بسیاری از داوطلبان از ساعت بعدازظهر ناراضی هستند و گلایهشان این است که ساعت دو و نیم ظهر وقت مناسبی برای آزمون دادن نیست.
دفترچههای آزمون دارای تنوع و شخصیسازی شده است و شماره داوطلبی، نام خانوادگی و نام هر داوطلب روی جلد دفترچه آزمون او درج شده است. این دفترچهها دارای تنوع بوده و در انواع A، B، C، D، E و F تقسیم میشوند. پس از برگزاری آزمون و تصحیح اوراق، کارنامه کلیه داوطلبان شرکتکننده در آزمون هر یک از کدرشتههای امتحانی، به نحو مقتضی و در نیمه دوم خرداد سال ۱۳۹۶ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار داوطلبان قرار داده خواهد شد.
افزایش مدرکگرایی و چالش بیکاری فارغالتحصیلان
امروزه با توجه به اشاعه دانشگاهها و مراکز علمی متعدد در کشور، مدرکگرایی رواج یافته و سالانه شاهد فارغالتحصیلی گروه زیادی از جوانان تحصیلکرده هستیم که البته کمتر از مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار برخوردارند و این همان چالشی است که از آن بهعنوان فاصله بین صنعت و دانشگاه یاد میکنند. براساس آمار، بین سالهای 85 تا 94 جمعیت بیکار دارای تحصیلات عالی رشد سه و نیم درصدی و نرخ بیکاری جمعیت دارای تحصیلات عالی رشد 2,3 درصدی داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت دارای تحصیلات عالی در این سالها کاهش 5,1 درصدی داشته است.
بر این اساس، درحالیکه کارشناسان بر لزوم استفاده از توان و تخصص قشر تحصیلکرده در زمینه تولید تکنولوژی تأکید میکنند، واقعیت آن است که قشر تحصیلکرده متمایز از قشر دارای مدرک است و داشتن مدرک دانشگاهی لزوما به معنای داشتن تخصص نیست. با وجود این موارد، اینکه همه جوانان یک کشور دارای تحصیلات تکمیلی باشند، میتواند ظرفیتی فوقالعاده برای کشور باشد؛ به شرطی که رابطه شبکه آموزشی و دانشگاهها با بازار کار قطع نباشد.
درصد کمی از دانشجویانی که بدون کنکور، در مراحل تکمیل ظرفیت و به بهانههای مختلف وارد انواع دانشگاهها و مؤسسات غیرانتفاعی میشوند، به رشته تحصیلی خود یا به تحصیل علاقه و اعتقاد دارند. وقتی بسیاری از این دانشجویان پس از فارغالتحصیلی راهی به بازار کار نمییابند، درست نیست چهار سال عمر و هزینه خود را در فضاهای آموزشی طی کنند.
منبع: وقایع اتفاقیه
منتشر کننده : زهره حاجیان
700700