یک مسئول: خراسان رضوی به رغم بارندگی خوب همچنان با کمبود آب مواجه است

مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با وجود بارندگیهای خوب در سال زراعی جاری همچنان مشهد و دیگر شهرستانهای این استان با کمبود آب مواجه هستند.

به گزارش ایسکانیوز؛ احمد قندهاری روز پنجشنبه افزود: میزان بارندگیهای سال زراعی جاری هنوز به حد نرمال دوره آماری بلندمدت نرسیده است. یک سال بارندگی خوب نمی تواند وضعیت کمبود آب را در خراسان رضوی جبران کند.
وی ادامه داد: میانگین بارندگی در خراسان رضوی از ابتدای امسال تاکنون نسبت به دوره بلندمدت کاهش پنج درصدی دارد و این میزان نسبت به پارسال نیز کاهش هفت درصدی نشان می دهد.
مدیر مطالعات منابع آبشرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: بارشهای خوب امسال شرایط بحرانی دشتهای استان را بهبود بخشید اما با یک سال بارش نرمال نباید انتظار معجزه داشت. همچنان دشتهای خراسان رضوی با یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه هستند.
وی افزود: مخازن ذخیره سدها به لحاظ ورودی آب در سال جاری وضعیت بهتری دارند بطوری که هم اکنون 42 درصد ذخیره سدهای خراسان رضوی پر آب است و این میزان در مدت مشابه سال گذشته 30 درصد بود.
قندهاری گفت: با توجه به بارشهای خوب امسال از نظر تامین آب در مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان شرایط بحرانی نیست اما وضعیت افت آبهای زیر زمینی و کم آبی همچنان بر استان حاکم است.
خراسان رضوی یکی از بحرانی ترین استانهای کشور به لحاظ افت آبهای زیرزمینی به شمار می رود. چاهها و منابع زیرزمینی سهم 80 درصدی در تامین آب شرب جمعیت شش میلیون نفری خراسان رضوی دارند.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: آرش محمدی

402

کد خبر: 762071

وب گردی

وب گردی