روحانی:مسائل اقتصادی با شعار حل نمی شود

حسن روحانی نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: افراط ، تفریط و خشونت نتوانسته باعث پیشرفت و خوشبخت هیچ ملت و کشوری شود، کشور درصورتی از مشکلات فاصله می گیرد که مسیر ما اعتدال باشد.

به گزارش ایسکانیوز روحانی عصر پنج شنبه در نخستین برنامه انتخاباتی خود با عنوان «متکلم وحده»که از رادیو ایران پخش شد به ارائه گزارشی از عملکرد دولت یازدهم و برنامه‌های خود برای دولت آینده پرداخت.
وی تاکید کرد: «این روزها، روزهای سرنوشت ساز برای کشور و ملت است» ، چهارسال پیش زمانی که من با اعتماد مردم برنامه خودم را به ملت ایران عرضه داشتم، به وضوح گفتم کشور در صورتی از مشکلات فاصله می گیرد که مسیر ما مسیر اعتدال باشد.
وی ادامه داد: افراط و تفریط و خشونت نتوانسته است باعث خوشبختی هیچ ملت و پیشرفت هیچ کشوری شده باشد و اسلام اعتدال و اسلام رحمانیت اساس و پایه برای حرکت درست ملت بزرگوار ما است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همچنین به مردم عرض کردم صاحب این کشور، ملت است. ما باید در چارچوب قانون اساسی قانون مصوب و همچنین خواست مردم و اراده آنان مدیریت جامعه را برعهده بگیریم.
روحانی به تشریح شرایط کشور در چند سال گذشته پرداخت و گفت: در سال 92 که کار را باهم آغاز کردیم با مشکلات فراوانی روبرو بودیم اما در عین حال امیدهای زیادی داشتیم. من از آغاز معتقد بودم با آن امیدها و تلاش ها و همبستگی ها و هماهنگی ها می توانیم از مشکلات عبور کنیم.
وی ادامه داد: آن زمان با بیکاری رنج آوری نسبت به جوانان و جامعه خود روبرو بودیم؛ در حالی که در هشت سال گذشته می شد کاری کرد که همه جوانانی که متولدان دهه 60 بودند و باید اواسط دهه 80 به شغل و کار می رسیدند، به اشتغال برسند.
نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری یادآورشد: متاسفانه در زمینه اشتغال و شغل جوانان کار زیادی انجام نشد و شرایط کشور از لحاظ تورم نگران کننده بود. مردم نیز با تورم روزانه و ساعتی روبرو شدند و هر روز در فکر آن بودند که اجناسی را بخرند و انبار کنند؛ زیرا احساس می کردند در روزهای بعد کالاها گران تر می شود.
وی افزود: تولید کشور در حال رکود قرار گرفته بود و کارگاه ها و کارخانه ها از تولید باز ایستاده بودند و قدرت خرید مردم بسیار کم شده بود.
رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: اگر در سال 86 درآمد یک فرد 10 میلیون ریال بود قدرت خرید وی در سال 92 به هشت میلیون ریال کاهش یافت. از این بالاتر روستاییان شرایط سخت تری را می گذراندند، در سال 92 قدرت خرید روستاییان 6 میلیون ریال بود و مردم قدرت خرید و توان خرید نداشتند و همین یکی از عوامل رکود شده بود.
روحانی همچنین گفت: در کنار این مسایل مردم احساس امنیت نمی کردند. قطعنامه هایی بالای سر مردم بود؛ بویژه قطعنامه 1929 که به اطمینان مردم نسبت به ماه ها و سال های آینده خود آسیب زد.
وی افزود: در این شرایط لازم بود دولت یازدهم در پنج مورد مهم به سرعت به تصمیم گیری برسد.
رئیس دولت یازدهم توضیح داد: مورد نخست در مورد مذاکرات هسته ای بود که باید با دنیا وارد گفت و گو می شدیم تا شرایطی که هر روز در انتظار تحریم جدید بودیم، متوقف شود و در شرایطی که ایران در حصر قرار گرفته بود این حصر را بشکنیم.
روحانی ادامه داد: اقدام دوم این بود که برای مهار تورم افسارگسیخته ای که مردم را نگران کرده بود، تدبیری اندیشه شود.
وی یادآور شد:مساله سوم این بود که تولید کارگاه های تولیدی به حرکت درآید و از رکود خارج شویم و در مرحله بعدی قدرت خرید مردم افزوده شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تصمیم پنجم این بود که مردم ارتباط آسان تری را در دنیای اطلاعات با دنیا داشته باشند که برای هر پنج موضوع در همان ماه های نخست تصمیم های لازم اتخاذ شد.
روحانی تاکید کرد: مدیریت سه موضوع نخست را به دلیل اهمیت ویژه، شخصا بر برعهده گرفتم و هر هفته دو تا سه جلسه برای مذاکرات هسته ای برگزار کردیم.

** مسائل اقتصادی با شعار حل نمی شود
وی با یادآوری این که مسائل اقتصادی با شعار حل نمی شود، تصریح کرد: برای اشتغال جوانان در دو زمینه بیشتر باید کار کنیم نخستین گام صادرات غیرنفتی باید افزوده شود.
وی اظهارداشت: صادرات غیرنفتی در این سال ها همواره در حال افزایش است، تصمیم ما این است که در دولت دوازدهم صادرات غیرنفتی به دو برابر افزایش یابد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مردم را نسبت به آینده امیدوار کنیم، اگر امیدی که امروز در میان مردم است همه کمک می کردند، آنهایی که مخالف دولت هستند به خاطر کشور و ملتشان کمک می کردند و بذر یاس در میان مردم نمی پاشیدند.
روحانی ادامه داد: ما به دنبال اشتغال گسترده در کشور هستیم و در این زمینه باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم.
وی یادآور شد: تصمیم دولت بر این است که سالانه یک میلیون نفر بر گردشگری کشور بیافزاید.
نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود در این برنامه رادیویی گفت: در آغاز دولت یازدهم هفته ای دو جلسه اقتصادی داشتیم. مساله مهار تورم و رونق تولید و دو مساله دیگر مربوط به قدرت خرید مردم به ستاد اقتصادی و مساله ارتباط جوانان و مردم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده شد تا مردم برای تماس با دیگران و جهان و به دست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند.
روحانی افزود: ما در ماه های اولیه و 100 روز نخست مدیریت در همه این زمینه ها قدم های اولیه را برداشتیم که گزارش آن را اوایل آذرماه 1392 بعد از 100 روز به اطلاع مردم رساندم.
وی تصریح کرد: در زمینه مذاکرات هسته ای به یک توافق موقت رسیدیم که تحریم ها دیگر افزوده نمی شد و در برخی موارد تحریم ها برداشته شد. ایران با 6 کشور دیگر برای یک توافق نهایی تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را ادامه دهند.
رئیس جمهوری همچنین گفت: همان زمان شرایط امنیتی لازم برای فعالیت اقتصادی آماده شد.

** سرمایه گذاری نیازمند امنیت است
نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همچنین درباره موضوع اشتغال توضیح داد: ما از روز اول می دانستیم یکی از مشکلات بزرگ ما در سال های پیش رو مساله اشتغال است و به همین دلیل برنامه ریزی خوبی داشتیم.
روحانی افزود: در سال های 94 و 95 به نسبت اشتغال مناسبی- در حدود 600 هزار اشتغال خالص- ایجاد شد. بنابراین اگر در هشت سال پیش هر سال 600 هزار اشتغال درست می شد ما امروز دیگر مشکلی به نام مشکل اشتغال نداشتیم.
وی تاکید کرد: مسایل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی شود، نخستین گام برای اشتغال جوانان این است که سرمایه گذاری ها افزوده شود و از دلالی به سمت سرمایه گذاری و بنگاه های اقتصادی هدایت شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای این که سرمایه گذاری ایجاد شود به امنیت نیاز است زیرا مردم باید نسبت به فردای آینده کشور مطمئن باشند.
روحانی این پرسش را مطرح کرد که چرا در سال های پیش ازسال 92 سرمایه گذاری ها متوقف و منفی شده بود؟ و پاسخ داد: به دلیل اینکه مردم نمی دانستند احتمال دارد در ماه های بعد با چه مشکلات و تحریم هایی روبرو می شوند.

** سرمایه گذاری یعنی اعتماد بلندمدت
رئیس دولت یازدهم همچنین گفت: لحن سخن برخی مسوولان کشور با دنیا پیش از سال 92 لحن تقابل و گاهی لحن جنگ بود. آنها نیز با ما این چنین صحبت می کردند اما پیام من به دنیا از روز نخست این بود که با ملت ایران با زبان تکریم سخن بگویید و با زبان تحقیر حرف نزنید و با زمان تضعیف ملت صحبت نگویید.
روحانی یادآور شد: زمانی که مذاکرات هسته ای در مسیر درست قرار گرفت، دنیا این پیام را گرفت».
وی اظهارداشت: برای ایجاد شغل باید زمینه و شرایط برای سرمایه گذاری آماده شود؛ زیرا مردم به سادگی سرمایه خود را روی زمین نمی گذارند و به کار تولیدی مشغول نمی شوند و دنبال دلالی می روند.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری یعنی اعتماد بلندمدت اما مردم در داخل کشور این اعتماد را نداشتند و به طریق اولی، خارجی ها نیز این اعتماد را نداشتند.
رئیس قوه مجریه همچنین گفت: امروز پس از سه سال و نیم اعتمادی را در کشور و جهان به وجود آوردیم که در خرید هواپیما افرادی سرمایه آوردند و اعتبار را تامین کردند و فاینانس را انجام دادند که اقساط آن 18 ساله است.
وی ادامه داد: من به هر استانی سفر کردم از کارآفرین ها داخلی و افرادی که اهل آن استان بودند اما در خارج از کشور زندگی می کردند، دعوت کردم و با آنان جلسه داشتم. آنان نیز برای سرمایه گذاری های بزرگ اعلام آمادگی کردند که بعضی موارد عملیاتی و اجرایی شده است.

** سرمایه گذاری و فناوری؛ نیاز اشتغالزایی
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: اکنون دهها طرح بزرگ قابل افتتاح است اما برخی از کلمه اعتماد خوششان نمی آید و فکر می کنند ما امروز تصمیم می گیریم و فردا افتتاح می کنیم.
روحانی ادامه داد: افتتاح به معنی اعتماد و سرمایه گذاری و به این معناست که در مسیر رشد و توسعه قرار داریم.
وی با یادآوری افتتاح طرح های پتروشیمی های متعدد در دولت یازدهم گفت: اکنون تولید مواد پتروشیمی 9 میلیون تن افزایش پیدا کرده و پنج میلیارد و 500 میلیون دلار به درآمد صادراتی این بخش اضافه شده است.
وی تاکید کرد نخستین شرط برای اشتغال، جلب اعتماد مردم برای سرمایه گذاری و دومین مساله، مربوط به فناوری است؛ زیرا برخی بنگاه ها نیمه تعطیل هستند و برای راه اندازی باید تجهیزات کهنه آنها تغییر کند.
رئیس دولت یازدهم یادآور شد: 70 درصد این بنگاه ها پیش از دولت یازدهم متوقف شده بودند و فعالیت نمی کردند و اگر امروز راه بیفتند، نمی توانند با دنیا رقابت کنند.
روحانی تصریح کرد: «ما افتتاح پایدار می خواهیم و سرمایه گذاری که برای اشتغال پایدار جوانان ما باشد».
وی همچنین بر تاسیس شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و اظهارداشت: برای فناوری نیاز داریم شرکت های دانش بنیان تاسیس شود؛ از این رو در این دولت برای سه هزار شرکت دانش بنیان مورد اعتماد مجوز صادر شده است و به آنها وام می دهیم که کار خود را آغاز کرده اند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یادآور شد: درآمد سال گذشته شرکت های دانش بنیان 300 هزارمیلیارد ریال بود.
روحانی در ادامه خطاب به افرادی که با شبکه های اجتماعی میانه خوبی ندارند، گفت: پارسال از طریق فناوری اطلاعات 100 هزار شغل به وجود آمد. بعضی روستاییان از طریق این شبکه های اجتماعی گردشگر جذب می کنند و صنایع دستی خود را از طریق اینترنت می فروشند.
وی ادامه داد: امروز همه روستاهای دارای بیش از 10 خانوار برق دارند و هیچ روستای 20 خانوار وجود ندارد که برای آب رسانی آن تلاش شده است. همچنین بیشتر روستاها از نعمت گاز استفاده می کنند و تا پایان این دولت حدود 10 هزار روستا از نعمت گاز بهره مند می شوند.
به گفته وی، شرط اشتغال فناوری، مدیریت، بازار خرید و صادرات است.
رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: ما در سال 94 با مشکلی روبرو شدیم. برخی بنگاه ها فعالیت می کردند و تولید داشتند اما محصولات آنها در انبار تولید شده بود مردم قدرت خرید نداشتند. از این رو باید قدرت خرید را در مردم ایجاد کنیم و بازار صادراتی خود را در دنیا پس بگیریم.
روحانی ادامه داد: برای این که بازار صادراتی داشته باشیم باید با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم، من چهارسال پیش قول دادم همزمان با نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان را داشته باشیم.
وی یادآور شد:ما تعامل سازنده با جهان را آغاز کردیم و صادرات نفتی ما نیز در حال افزایش است.

** طرح کارورزی؛ نخستین اقدام دولت دوازدهم
نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری درباره طرح خود برای افزایش اشتغال نیز گفت: پارسال در شورای عالی اشتغال طرحی را با عنوان کارورزی به تصویب رساندیم که در دو استان به عنوان نمونه در حال اجراست تا اشکالات آن را ببینیم.
روحانی خاطرنشان کرد: در این طرح که نخستین اقدام دولت دوازدهم خواهد بود، جوانان به کارآموزی در بنگاه های کشور دعوت می شوند و 4 تا 6 ماه به آنها آموزش داده می شود و اگر کارشان مورد قبول باشد به فعالیت خود ادامه می دهند.

** برنامه ریزی برای واریز 60 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی در دولت دوازدهم
رئیس دولت یازدهم اظهارداشت: مردم باید بدانند برای اشتغال به سرمایه نیاز داریم که در سایه توافق هسته ای برجام از امسال 20 میلیارد دلار به درآمد صادرات نفت و سایر محصولات وابسته به آن افزوده و هر سال 15 میلیارد دلار از آن به صندوق توسعه ملی می رسد؛ به این معنا که در دولت دوازدهم 60 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی ریخته می شود.
وی تاکید کرد: با سرمایه گذاری در این صندوق می توانیم 140 میلیارد دلار به کشور بیاوریم که می تواند برای کشور اشتغال ایجاد کند.
به گفته وی، برای اشتغال جوانان باید به صادرات غیرنفتی بیشتر توجه کرد. تصمیم ما این است که در دولت دوازدهم صادرات غیرنفتی را تا 2 برابر افزایش دهیم؛ یعنی صادرات غیرنفتی ما که اکنون 50 میلیارد دلار است باید به 100 ملیارد دلار افزایش پیدا کند.
رئیس جمهوری همچنین در زمینه تقویت زیرساخت های اینترنتی گفت: در این زمینه با وجود همه فشارها به دولت، ایستادگی کردیم و زیرساخت هایی مانند فیبر نوری را آماده ساختیم.
روحانی افزود: مگر می شود به فکر اشتغال و رونق اقتصادی و تولید باشیم اما فضا را برای اقتصاد، رقابتی نکنیم؟ نباید کارآفرینان و دارندگان سرمایه داخلی و خارجی را بترسانیم.
وی با تاکید بر رقابت سالم و منصفانه تصریح کرد: باید برخی بنگاه های اقتصادی که به دستگاه های امنیتی وصلند در نقاط مرزی فعالیت کنند و فضای مرکزی را باز بگذارند.
رئیس دولت یازدهم یادآورشد: مردم می بینند تورم مهار شده و به تورم تک رقمی رسیده ایم. ملت به آینده امیدوار است و به همین دلیل در بخش های مختلف سرمایه گذاری می کند.
روحانی هشدار داد: نباید عده ای از مقدسات کشور و دفاع مقدس و دین برای حزب و گروهشان استفاده کنند. دین، انقلاب و رهبری ورای احزاب است.

** برنامه برای افزایش یک مبلیون نفری گردشگر
نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه گفت: گردشگری یکی از صنعت هایی است که به سرعت اشتغال ایجاد می کند و تصمیم دولت این است که سالیانه یک میلیون نفر بر پذیرش گردشگر افزوده کند.
روحانی ادامه داد: در این دولت زیربناهای گردشگری ایجاد شد و گردشگران خارجی 12 درصد افزایش پیدا کرده اند.
وی درباره اقدام های صورت گرفته برای بهبود زندگی مردم نیز اظهارداشت: برای اینکه قدرت خرید خانواده ها را افزایش دهیم تلاش کردیم حقوق بازنشستگان و کسانی را که دریافتی بالایی ندارند افزایش دهیم. همچنین در آغاز سال 1396 دریافتی خانواده هایی که مشمول بهزیستی و کمیته امداد بودند به بیش از سه برابر افزایش یافت؛‌بعنی امروز دریافتی آنها در سال 96 نسبت به سال 92 بیش از سه برابر شده است.
به گفته وی، حقوق کارمندانی که دریافت کمی داشتند، نسبت به سال 92 بیش از 2 و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

** ایجاد آرامش با از بین بردن فضای امنیتی
رئیس جمهوری تاکید کرد در کنار رسیدگی به سطح زندگی و اقتصاد مردم باید در جامعه آرامش لازم را به وجود بیاوریم تا با از بین بردن فضای امنیتی احساس کنند به امنیت کامل می رسند و آرامش کاملی در جامعه وجود دارد.
روحانی افزود: اگر بخواهیم در مسیر پیشرفت حرکت کنیم باید دغدغه های داخلی را کاهش دهیم و فاصله میان مردم را کم کنیم. باید همه مذاهب و اقوام در داخل کشور احساس آسودگی و آرامش کنند و بدانند کشور به همه‌آنها تعلق دارد.
وی خاطرنشان کرد اگر می خواهیم در مسیر پیشرفت قرار بگیریم باید دانشگاه های امنی داشته باشیم که فضای آنها امنیتی نباشد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز در شانزدهم آذر (روز دانشجو) همه می دانند اجتماع دانشجویی داریم. امروز در دانشگاه ها افراد احساس می کنند می توانند تفکرات خود را بیان کنند.
روحانی ادامه داد: مردم باید در همه زمینه ها احساس آزادی کنند. خوشحالم که امروز همه می دانند نقد دولت و رئیس جمهوری آزاد است. حتی عده ای فکر می کنند برای این امر جایزه نیز می گیرند.
وی یادآور شد: امروز مردم احساس نمی کنند اگر از مسوولان انتقاد کردند فردا احضار می شوند یا پس فردا دستگیر می شوند.
رئیس جمهوری اعلام کرد: من به وزارت کشور و وزارت اطلاعات دستور دادم در زندگی و حریم خصوصی مردم حق مداخله ندارند و فقط در شرایطی که جرم مرتکب شدند باید برخورد شود. از این رو، پیش نویس منشور حقوق شهروندی را که یکی از وعده های من در سال 92 بود در 100 روز اول تدوین کردم که در سامانه های دولت در اختیار مردم قرار گرفت و سپس آن را به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ کردم.
روحانی تصریح کرد: مردم باید احساس کنند از کرامت و عزت برخوردارند.

** امروز زبان ایران هراسان و اسلام هراسان کند شده است
رئیس دولت یازدهم با بیان این که «عزت ملی مهم ترین مساله است»، گفت: امروز ایرانیان داخل و خارج از کشور احساس عزت بیشتری می کنند و آنهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران سخن می گفتند و ایران هراسی و اسلام هراسی به راه انداخته بودند امروز زبانشان کند شده است. چون می دانند ایران پرچمدار مبارزه با خشونت و تروریسم است.
روحانی ادامه داد: ایران بود که در سازمان ملل متحد قطعنامه جهان عاری از خشونت را به تصویب رساند و این پرچم را بردوش گرفت. امروز دنیا احترام دیگری برای کشور ما قائل است و این همه هیات های خارجی و سران خارجی- بعضی برای نخستین بار و برخی پس از 15 سال- به ایران سفر کرده اند.
وی افزود: به دنیا ثابت کردیم قدرت جذب سرمایه خارجی را داریم و می توانیم با خارجی ها در ایران تولید کنیم و برای نمونه‌، در زمینه ساخت خودروهای جدید، 30 درصد آن را به خارج صادر کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: باید کاری کنیم که شهرها و استان های مرزی به قطب های صادراتی تبدیل شوند.
وی یادآور شد: امروز میزان قاچاق کالا از 25 میلیارد به 12 و نیم میلیارد دلار رسیده و نصف شده است و اگر می خواهیم قاچاق برای همیشه از کشور رخت بربندد باید استان
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد در سه سال و نیم گذشته ثابت کردیم مشکلات هرچقدر هم بزرگ باشد قدرت حل آن را داریم؛‌پس باید امیدمان را افزایش دهیم.
وی از همه مردم خواست «همه دست به دست هم دهیم و به آینده امیدوار باشیم و سرنوشتمان را در 29 اردیبهشت بسازیم».

۳۰۰/۳۰۰

کد خبر: 762093

وب گردی

وب گردی