زنان متخصص و آگاه به امور شهری وارد شوراها شوند

مدیرکل دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: باید به گونه ای تلاش شود که فقط زنان متخصص و آگاه به امور شهری و روستایی وارد شوراهای اسلامی شهر و روستا شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،اشرف گرامی زادگان افزود: تاکنون حضور فعال زنان در فعالیت های اجتماعی مشخص کرده که آنها در زمینه مسئولیت پذیری توجه بیشتری به مسائل دارند و به طور یقین به حقوق و تکالیف خود نیز آگاهی بالاتری دارند و می توانند اقدامات مناسب تری در عرصه های اجتماعی انجام دهند.
وی تصریح کرد: اما مساله مهم این است که حضور زنان در شوراها با چه کیفیتی باید باشد، معتقدم کسانی باید در این عرصه وارد شوند که تخصص مربوطه و آگاهی لازم را داشته باشند.
گرامی زادگان افزود: اینکه زنان در انتخابات شوراهای شهر و روستاها ثبت نام کنند و آمار بانوان شرکت کننده را بالا ببریم ممکن است از نظر سیاسی قابل توجه باشد اما از نظر اجتماعی به دلیل اینکه ما موظف هستیم کسی را انتحاب کنیم که شایستگی داشته باشد جای کار دارد و حساس است.
وی گفت: کسانی که می خواهند در انتخابات شرکت کنند باید سعی کنند از میان زنان افرادی را انتخاب کنند که توانایی این کار را داشته باشند و یا در حیطه ای توانمندی داشته باشند که بتوانند در شورای شهر موثر واقع شوند.
مدیرکل دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه باید در انتخاب نامزدها دقت کرد، افزود: در غیر این صورت اگر زنان توانمند وارد شورا نشوند،‌ جامعه با زیان روبرو خواهد شد.
وی درباره اینکه آیا امیدی برای شهردار شدن زنان در دوره جدید وجود دارد یا خیر؟ گفت: باید امید وجود داشته باشد اما به نظر من هنوز آمادگی از نظر عرفی در سطح جامعه ما برای شهردار شدن بانوان وجود ندارد.
گرامی زادگان ادامه داد: تاکید می کنم زنان قبل از تصدی شهرداری باید در پست های مشابه در شهرداری فعال باشند بنابر این آنان باید معاونت یا مدیریت خاصی در شهرداری داشته باشند تا به این پست برسند.
وی تاکید کرد: به صرف اینکه ما بخواهیم زنی به این پست برسد فکر می کنم این خردمندانه نیست باید تلاش کنیم زنان توانا و توانمند را به مرور زمان در طول این سال ها تربیت کنیم.
گرامی زادگان ادامه داد: باید به گونه ای بانوان در این عرصه توانمند باشند که به صرف زن بودن به آنان رای ندهند بلکه باید به توانایی زنان رای بدهند.
بیش از 269 هزار مرد در انتخابات شورای اسلامی ثبت نام کرده اند که حدود 93،7 درصد کل ثبت نام کنندگان هستند و زنان 6،3 درصد این آمار را به خود اختصاص داده اند.
نگاهی به آمار ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی و شهر و روستا نیز نشان می دهد که تعداد نامزدهای زن در انتخابات شوراهای روستاها به مراتب بیشتر از زنان شرکت کننده در انتخابات شوراهای شهرها است.
طبق آمارها، تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای شهر 6 هزار و 743 نفر و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای شهر 48 هزار و 145 نفر، همچنین تعداد کل داوطلبان زن برای شوراهای روستا 11 هزار و 142 نفر و تعداد کل داوطلبان مرد برای شوراهای روستا 221 هزار و 395 نفر است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 762120

وب گردی

وب گردی