دیپلماسی دفاعی ایران در مسکو/ مذاکرات سردار دهقان با 8 همتا

سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع ایران افزون بر حضور در همایش بین المللی امنیت در پایتخت روسیه و انجام مذاکرات عالی دفاعی با همتایان خود از هشت کشور در نشست سه جانبه با وزیران دفاع روسیه و سوریه نیز اوضاع این کشور را بررسی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران در جریان برنامه اصلی این سفر سه روزه که شامگاه پنجشنبه پایان یافت در ششمین دوره نشست بین المللی امنیت که با حضور بیش از 700 نفر از 80 کشور جهان از جمله 25 سرپرست هیات در سطح وزیران دفاع و همچنین رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نظامی و کارشناسان برگزار شد، در سخنرانی خود مواضع منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی را تشریح کرد.

**نشست بین المللی امنیت:
جریان تکفیری و تروریسم در سوریه و یمن و دامنه آن در خاورمیانه، تحولات جدید شکل گرفته در این منطقه و دیگر نقاط جهان و بحث فضای سایبری از جمله محورهای در دستور بررسی نشست مسکو بود.
سردار دهقان در سخنان خود تداوم مواضع جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم ادامه مبارزه با تروریسم، قطع حمایت های خارجی از تروریست ها در خاورمیانه به ویژه سوریه، پایان استفاده ابزاری آمریکا از این پدیده و ضرورت اتکا به توان همگرایی کشورهای منطقه برای حل مشکلات را مورد تاکید قرار داد.

**مذاکره با وزیران دفاع 7 کشور و معاون رئیس جمهوری سریلانکا:
وزیر دفاع ایران همچنین در حاشیه این نشست افزون بر دیدار با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، با همتایان خود از هند، سوریه، برزیل، صربستان، ونزوئلا، ارمنستان و همچنین معاون رئیس جمهوری و دبیر عالی وزارت دفاع سریلانکا مذاکره کرد.

در این مجموعه مذاکرات که با حضور هیات دفاعی جمهوری اسلامی و مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در ختل رادیسون مسکو برگزار شد، مهم ترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین گسترش همکاری های دفاعی مورد بررسی قرار گرفت.

از جمله برنامه های این بخش، نخستین دیدار و مذاکرات وزیران دفاع ایران و برزیل پس از چهل سال بود که زمینه ساز دستاوردهای خوبی برای دو کشور خواهد بود.

وزیر دفاع ایران و رائول پنیتو همتای برزیلی که در حاشیه ششمین نشست بین المللی امنیت دیدار کردند، لزوم بهره برداری از زمینه های گسترده برای توسعه همکاری ها و همگرایی های دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

سردار دهقان با اشاره به اینکه برای نخستین بار دیداری بین وزیران دفاع دو کشور پس از حدود 40 سال برگزار شد، گفت: ظرفیت های بسیار خوب و مناسبی در حوزه های مختلف برای توسعه همکاری میان ایران و برزیل وجود دارد.

وی همچنین با تشکر از نقش سازنده برزیل در معادلات منطقه ای و جهانی و همچنین مواضع مثبت این کشور در حمایت از فعالیت های صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، بر ضرورت بهره گیری از فرصت های همگرایی و همکاری دو کشور در بخش های مختلف تاکید کرد.

رائول پنیتو وزیر دفاع برزیل نیز با ارزشمند خواندن فرصت دیدار و مذاکره با همتای ایرانی، روابط دو کشور را تاریخی خواند و ارتقای سطح همکاری ها در تمامی زمینه ها را خواستار شد.

وزیر دفاع برزیل همچنین با تاکید بر لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف پدیده تروریسم، خواهان تبادل اطلاعات و تجربیات دو کشور در این عرصه شد.

**نشست سه جانبه:
همچنین در چارچوب برنامه های کاری سردار دهقان در مسکو، دومین اجلاس مشترک وزیران دفاع ایران و روسیه و سپهبد فهد جاسم الفریج وزیر دفاع سوریه در چارچوب محور بررسی اوضاع این کشور با نتیجه تاکید بر ادامه همگرایی تا خشکاندن ریشه های تروریسم برگزار شد.

بنا به این گزارش، در این دیدار که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، تازه ترین تحولات میدانی جنگ با تروریسم در سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیران دفاع سه کشور با بررسی راههای مبارزه علیه تروریسم، تداوم اقدام های مشترک و همه جانبه در برابر گروههای تروریستی تکفیری-وهابی را برای خشکاندن ریشه های ناامنی و خشونت، اجتناب ناپذیر تلقی کردند.

سردار دهقان، ارتشبد شویگو و سپهبد جاسم الفریج همچنین با محکومیت اقدام های آمریکا در حمله به سوریه و پشتیبانی آشکار از گروههای تروریستی، بر توقف کامل این اقدام های خائنانه و شرارت آمیز که به تقویت و گسترش دامنه تحرکات تروریست ها در منطقه و جهان منجر می شود، تاکید کردند.

در این نشست همچنین ابراز امیدواری شد که با بسیج امکانات و توسعه اقدام های قاطع مشترک، ضمن گرفتن فرصت تجدید قوا از تروریست ها، زمینه ایجاد آرامش و امنیت پایدار در سوریه، حفظ تمامیت ارضی این کشور و رهایی همه سوری ها از ناامنی و خشونت فراهم شود.

ایران و روسیه متحدان ضدتروریستی و سیاسی سوریه هستند که توانسته اند همزمان با اجرای موفق راهبرد پشتیبانی از دولت قانونی این کشور در مبارزه با تروریسم مورد حمایت خارجی، طرح گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا برای سرنگونی حکومت بشار اسد در شش ماه را به شکست کامل شش ساله برسانند و همچنین رویکرد مذاکرات سوری-سوری در آستانه و ژنو را پیش ببرند.

خرداد ماه سال گذشته نیز در چارچوب همگرایی های ایران، روسیه و سوریه نیز نخستین نشست وزیران دفاع سه کشور به میزبانی تهران برگزار شد که همگرایی بیشتر برای حفظ ثبات منطقه را در پی داشت.

سردار دهقان و اعضای هیات همراه دیشب در پایان مذاکرات و نشست بین المللی با بدرقه مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی و هیات روسی مسکو را ترک کرد.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 762156

وب گردی

وب گردی