بهشتی پور:  افزایش قدرت رئیس جمهور ترکیه به سان تیغی دو لبه است/اردوغان باید روشی معقولانه در پیش گیرد

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است افزایش چشمگیر قدرت رئیس جمهور ترکیه به سان تیغی دو لبه است که می تواند تبدیل به عامل یا مانعی برای توسعه این کشور شود.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین الملل کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، ضمن اشاره به همه‌پرسی اخیر ترکیه بیان داشت: نظام سیاسی ترکیه تحولاتی اساسی را داشته است. در گذشته رئیس جمهور تشریفاتی بود و امروز از حیث قدرت بالاترین مقام ترکیه است. در گذشته رئیس جمهور حق عضویت در احزاب را نداشت، اما امروزه می تواند عضو حزب نیز بماند.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای اردوغان رئیس حزب نیز خواهد بود. از طرفی می تواند تعداد زیادی از اعضای دستگاه قضایی را تعیین یا معزول کند مجموعا قدرت متمرکز شده است. هرچند این قوانین دو سال دیگر وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

این کارشناس درباره قدرت آقای اردوغان پس از این همه پرسی تشریح کرد: لذا آقای اردوغان می تواند پس از پایان این دوره دو ساله مجددا در انتخابات نیز کاندیدا شود. باتوجه به دوره پنج ساله ریاست جمهوری در ترکیه، وی می تواند مجموعا دوازده سال دیگر در راس قدرت باقی بماند.

بهشتی پور بیان داشت: این نشان از بسته شدن فضای سیاسی ترکیه در سال های پیش رو است. با این حال آقای اردوغان معتقد است از این پس قدرت اجرایی کردن چشم انداز توسعه این کشور را خواهد داشت و ترکیه را به عنوان یکی از ده کشور برتر جهان در زمینه اقتصادی مطرح سازد.

وی در ادامه گفت: در مجموع نوعی خوف و رجا در آنکارا ایجاد شده است. از طرفی تمرکز قدرت نگرانی هایی را ایجاد کرده است و باعث امید بیشتر مردم به پیشرفت اقتصادی ترکیه شده است.

این کارشناس تصریح کرد: پیش از این تنها در دوره کودتا رئیس جمهوری دارای چنین قدرتی بود. البته در آن دوره دستکم دادگستری این کشور مستقل مانده بود. در هفت دهه گذشته و از سال 1923 این سطح از تمرکز قدرت بی سابقه بوده است. هیچگاه نهادهای نظارتی در سطح محدود نشده بودند.

بهشتی پور درباره خطرات پیش روی اردوغان گفت: جایگاه رئیس جمهور در قانون اساسی ترکیه بشدت خطرناک است. در گذشته شورای امنیت ملی ترکیه ترکیبی بود. اما امروز مملو از سیاستمداران شده است و نظامی ها در آن نقش کمرنگی دارند.

وی در ادامه تشریح کرد: این اصلاحات ترکیه را از اتحادیه اروپا دورتر نیز کرده است و می توان انتظار چالش هایی جدی میان این داشت. البته روابط آقای اردوغان با روسیه و آمریکا بهبود خواهد یافت. پیش بینی می شود روابط این رئیس جمهور با همسایگان چالش های بیشتری را به همراه داشته باشد.

این کارشناس بیان داشت: از طرفی روابط آنکار با دمشق و بغداد بحث برانگیز خواهد بود. هرچند بعید است روابط این کشور با ایران دستخوش تغییراتی خاصی شود. مجموعا آقای اردوغان باید روشی معقولانه در پیش گیرد و اجازه ندهد این سطح از تمرکز قدرت باعث افزایش چالش‌ها و توقف روند رو به رشد اقتصاد ترکیه شود.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی/تایید کننده: سرلک

کد خبر: 762301

وب گردی

وب گردی