هشدار!با یک بار مصرف مخدر گل، برای همیشه معتاد می شوید

چندی قبل بود که پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از به هشدار رسیدن وضعیت مصرف گل و ماری‌جوانا در کشور خبر داد و گفت: در ۵سال بیش از ۴۵۰ نوع مواد‌مخدر در دنیا شناسایی شده است، اما در ایران همچنان استفاده از مواد‌مخدر سنتی و آمفتامین‌ها مورد توجه بوده است و کمتر به دیگر انواع مواد‌مخدر روی آورده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از همشهری ، هفته گذشته نیز کمرگ ایران از کشف 170مورد ماده مخدر خبر داد که از روغن شاهدانه حشیش و برگ شاهدانه ماری‌جوانا به‌دست می‌آید. اگرچه در برخی اخبار از این ماده با عنوان «روغن حشیش» نام برده شد اما گفته می‌شود این ماده مخدر، «گل» است که در هفته‌های اخیر بذر آن در جاسازی انواع بسته‌های پستی از برخی کشورها مثل انگلستان به کشورمان ارسال شده است. دکتر سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد‌مخدر و الکل در مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص کشف روغن حشیش در گمرک گفت: این موضوع در آزمایشگاه‌های تخصصی تشخیص داده می‌شود و بعید است که در گمرک چنین آزمایشگاهی وجود داشته باشد که بتواند وجود روغن حشیش را تشخیص دهد؛ مگر اینکه تأییدیه این استعلام از سوی نهادهای مرتبط با این موضوع همچون آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد‌مخدر گرفته شده باشد. روغن حشیش خالص‌ترین ترکیب روانگردان تهیه شده از گیاه شاهدانه است که قدرت بالایی دارد و تأثیرات روانی که روی مصرف‌کننده می‌گذارد، بیشتر از تأثیرات جسمانی آن است.

آنطور که سعید صفاتیان می‌گوید: «دلتا تی اچ سی» ماده اولیه روانگردان‌هاست و اگر در مواد کشف شده میزان این ماده بالاتر از حد معمول باشد احتمال اینکه آن ماده «گل» باشد، بیشتر است. به گفته وی، علف، ماری‌جوانا، روغن حشیش و... اسامی‌ای است که قاچاقچیان روی محصولات خود می‌گذارند تا بازارگرمی کنند. عوارض این مواد همان عوارض ماده مخدر «گل» است که فرد را دچار توهم و هذیان می‌کند که درمان این افراد نیز معمولا نسبت به دیگر معتادان مواد‌مخدر سنتی مشکل‌تر است.

اگرچه در باور عمومی اینطور القا شده که مخدر گل کم‌خطرتر از حشیش و ماری‌جوانا و علف است اما واقعیت این است که با یک‌بار مصرف این ماده مخدر فرد برای همیشه معتاد می‌شود؛ چراکه این ماده به‌طور مستقیم بخش‌هایی از مغز را که مرتبط با آرام‌سازی‌ فرد است، مورد تأثیر قرار می‌دهد و با مصرف نکردن این ماده فرد دچار اضطراب، بی‌قراری و تپش قلب می‌شود. صفاتیان درخصوص نحوه درمان این افراد گفت: برای معتادان به این مواد صنعتی درمان دارویی خاصی را نمی‌توان انجام داد و درمان‌های غیردارویی نیز ترکیبی از برنامه‌های روانشناسی و مددکاری است که در طول چندماه انجام می‌شود و بعد از درمان نیز باید این افراد تحت مراقبت‌های خاص مددکاری باشند و ارتباط خانواده این افراد نیز نباید با کلینیک‌های درمان قطع شود؛ چراکه مراقبت بعد از درمان مهم‌ترین اصل در ترک فرد معتاد است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد‌مخدر و الکل در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه 85تا 90درصد معتادان ترک کرده در کشورمان بعد از یک سال دوباره به سمت اعتیاد می‌روند، گفت: این آمار در دنیا 75درصد است و علت این موضوع ادامه پیدا نکردن برنامه‌های مددکاری و روانشناسی توسط فرد و خانواده‌اش است البته نباید ضعف سیستم مددکاری و روانشناسی را نیز در این میان نادیده گرفت.

توهم‌زایی گل ۶ برابر ‌حشیش است‌

حمید صرامی، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز شیوع مصرف ماده گل بین جوانان و نوجوانان را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: برخی مطرح می‌کنند که این ماده اعتیادآور نیست درحالی‌که گل نیز ماده‌ای مخدر محسوب می‌شود و باید دستگاه‌های فرهنگی توجه بیشتری به آن داشته باشند و از آن غافل نشوند؛ چراکه میزان توهم‌زایی آن 4تا 6برابر بیشتر از حشیش است. وی تصریح کرد‌: تریاک، شیشه، هروئین، گل و ماری‌جوانا مهم‌‎ترین مواد‌مخدری هستند که در کشور مصرف می‌شوند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 762437

وب گردی

وب گردی