سیدعباس صالحی: تلاش شده  نمایشگاه امسال یک آکادمی سیار برای نشر ایران باشد

نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ابتدای این نشست گفت: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یک پروژه بزرگ فرهنگی همیشه مورد توجه بوده در این دوره و در این دولت به عنوان سی امین نمایشگاه با نگاهی به گذشته در این آغاز نگاهی به اتفاقات امسال داریم.
وی افزود: رویکردهایی که در سه دوره گذشته و امسال در دوره چهارم به عنوان چهارمین و سال آخر دور دولت یازدهم می توان بررسی کرد شامل بحث تفویض این پروژه ملی از لحاظ تصدی گری به بخش خصوصی است و مسیری که در این سه سال گذشته انجام شد و امسال شاهد کامل تر شدن آن هستیم.
صالحی اظهار کرد: در روند برگزاری نمایشگاه مدیران کمیته های اجرایی مشخص شدند و دوستان در همکاری متقابل لطف داشتند کمیته های اجرایی تحت هدایت و مسئولیت نهاد نمایندگی بودند و مسیر واگذاری به صنف در سه سال گذشته آرام آرام به نقطه مطلوب رسیده است.
وی افزود: رویکرد دوم در این دوره تقویت وجه بین المللی نمایشگاه کتاب تهران بود و عنوان بین المللی عنوان مهمی بود که در این دوره باید از آن صیانت می شد. همچنین از اتفاقات مهم نمایشگاه کتاب تهران در طی این سه سال بحث میهمان ویژه است که طی سالهای گذشته از افغانستان، عمان ، روسیه و امسال کشور ایتالیا را شامل می شود و برای چند سال آینده انتظار داریم سبب ارتباطات بین المللی بیشتر شود.
صالحی تصریح کرد: با تقویت بخش بین الملل و حضور ناشران خارجی شاهد چند اتفاق تازه در نمایشگاه کتاب بودیم و یکی از آنها شهر میهمان است که سال گذشته در نمایشگاه کتاب کلید خورد و امسال در نمایشگاه کتاب شهر میهمان را داریم.
وی افزود: در تلاش هستیم تا عنوان بین المللی زیبنده آن باشد و شعار نباشد و در این دوره از نمایشگاه به تقویت وجه نمایشگاهی کتاب تهران پرداخته می شود. زیرا همیشه این نقد به نمابشگاه کتاب بوده و هست که نمایشگاه کتاب فروشگاه است نه نمایشگاه. در این راستا با توجه به شرایط اقتصاد نشر ایران نمی توان به یک جراحی دست زد و نمی توان بخش فروشگاهی را نابود یا تضعیف کرد و می توان بخش نمابشگاهی کتاب تهران را تقویت بیشتری کرد و این اتفاق طی سالیان اخیر و امسال به شکل جدی اری در کمیته علمی :فرهنگی پدید آمده و با این نگاه که وجه نمایشگاهی کتاب تهران افزوده شده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: گرچه نمایشگاه کتاب در تهران برگزار می شود ولی یک نمابشگاه ملی است و ناشران شهرستانی و بازدیدکنندگانی از شهرستان در این نمایشگاه حضور دارند و در این راستا در نمایشگاه کتاب امسال هر روز با نام یک استان نامگذاری شده و نمایندگانی از آن استانها در نمایشگاه حضور دارند و برنامه هایی با نگاه به اقوام ایرانی اجرا می شود.
وی افزود: در این دوره از نمایشگاه با رویکرد اصلاح و توسعه نظام حمایتی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد صورت گرفت این مسئله را در دو حوزه حمایت های مالی که از سوی دولت و حذف بن های کاغذی انجام شد .
صالحی ادامه داد: حمایت های مالی دولت که از جیب ملت تامین شده است در راستای صدور بن کتاب بوده که صرف خرید کتاب شود و چیزهایی که مفسده برانگیز بود در راستای رخرید کتاب نیست با این بن های الکترونیکی جلویش گرفته شده یا حداقل کاهش می یابد.

صالحی اظهار کرد: در راستای حذف بن های کاغذی مفسده انگیزه در این دوره و تبدیل به بن های الکترونیکی متمرکز باعث شده که بن های رایگان حذف بشود و این حذف با تاکید ریاست وزارت ارشاد سابق جناب جنتی و وزیر ارشاد فعلی انجام شده و این بن های رایگان جز براساس آیین نامه های اهالی قلم حوزه خبرنگاران و نشست های داخلی نمایشگاه به کسی تعلق نگرفته و حذف شده اند تا این مقدار اندک بن یارانه ای صرف خرید کتاب شود.

وی افزود: از جمله تخلفات ناشرین در حوزه کمیته تخلفات بررسی این آیتم های تخلف ناشری است که به اقدام نقد کردن بن کتاب کند و نکته بعد اختصاص این بن های الکترونیکی در مورد حمایت های ویژه برای دانشجویان است و یکی از اقشار قابل توجه به توسعه کتابخوانی بخش کودک و نوجوان است. با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب در توافق با شهرداری تهران غرفه های در شهر آفتاب رایج اعلام شده و ناشران خرید کتاب در مقابل اجاره نمایشگاه انجام شده و ناشرینی که غرفه های کوچکتری دارند مشمول این آیین نامه هستند که در مقابل خرید کتاب بیشتر از این اجاره رایگان برخوردار باشند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تاکید کرد: فضای نمایشگاهی از لحاظ مکانی امسال رنگ و بوی نمایشگاه را دارد اما فضای نمایشگاه سابق یک فضای نمایشگاهی نبود بعد نمایشگاه ساخته نشده بود. از سال گذشته انتقال مکان نمایشگاه به شهر آفتاب با نگاه نمایشگاهی ساخته شده بود با همکاری صنف اتفاق افتاد و به نظر می آید سریعتر به افق آینده خود نزدیک شود.

وی افزود: به عنوان مثال در نمایشگاه مصلی پارکینک ویژه ناشرین نبود و در شهر آفتاب تسهیلات ویژه ای برای ناشرین اختصاص داده شده که در آینده مطلوبتر می شود و برای مراجعه کنندگان تسهیلاتی در نظر گرفته شده و مهم این است که فضای نمایشگاه از نگاه بازدیدکنندگان خارجی یک نمایشگاه تصور شود و هم بازدیدکنندگان داخلی رنگ و بوی نمایشگاه را حس کنند البته نمی توان گفت که این عوامل کاملا تسهیل شده اند اما این مسیر و ریل را می توان به آن امیدوار بود و امیدوارم نمایشگاه سی ام در شان نمایشگاه برگزار کنیم.

براساس این گزارش سی امین نمایشگاه کتاب تهران با شعار یک کتاب بیشتر بخوانیم از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

خبرنگار:بخشی پور/ انتشار: سلیمی

کد خبر: 762538

وب گردی

وب گردی