کرباسچی: روحانی در مناظره دوم صریح تر و جدی تر مسایل را مطرح کند/خروج جهانگیری از عرصه انتخابات مبتی بر نظر روحانی و بزرگان اصلاحات است

دبیر کل شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به در پیش بودن مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: روحانی و جهانگیری خودشان بر مسایل مسلط هستند اما هرچقدر شفافتر، صریح تر و جدی تر مسایل را مطرح کنند به نظرم تاثیرگذارتر است و برای مردم هم مفیدتر خواهد بود.

غلامحسین کرباسچی دبیر کل شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با ایسکانیوز در خصوص حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات و زمان کناره گیری وی از این عرصه گفت: از ابتدا گفتیم که در رابطه با کاندیداتوری افراد مختلف از جبهه اصلاحات روی دو موضوع تاکید داریم؛ ابتدا اینکه کاندیدای جبهه اصلاحات آقای روحانی است و دوم اینکه هر طوری که آقای روحانی صلاح بدانند جهانگیری در انتخابات حضور داشته باشند. حال چه بعد از رای گیری و یا قبل از رای گیری این بستگی به نظر آقای روحانی دارد؛ حضور آقای جهانگیری هم در واقع با تاکید خود آقای روحانی بوده به اضافه این که رئیس دولت اصلاحات و بزرگان دیگری هم بر حضور وی توصیه داشتند .

وی با اشاره به اینکه مساله انتخابات مسئله انتخاب بین دو فرد نیست بلکه بین دو برنامه و دو روش اداره کشور است ادامه داد: تا روز انتخابات باید کمپینی را راه انداخت و در آن به مردم اعلام کنیم که هر گروه در پی چه راهی است تا ببینیم مردم کدام راه را برای اداره کشور انتخاب می کنند؛ یک راه مجموعه نیروهای اصلاح طلب و اعتدال گرا هستند که سمبل این جمع دولت آقای روحانی است و راه دیگر اصولگرایان هستند.

کرباسچی با اشاره به برنامه اصلاح طلبان برای این انتخابات گفت: اصلاح طلبان می خواهند در این انتخابات مردم این راه را خوب متوجه شوند؛ یعنی کاری که انجام شده را متوجه شوند، اقداماتشان تشریح شود و وضعیت کشور را به لحاظ اقتصادی، سیاسی فرهنگی، اجتماعی، تبیین کنند. این که در چه وضعیتی بودیم، الان در چه وضعیتی هستیم و پیشنهادمان برای آینده چیست. این وضعیت برای مردم تشریح شود بدون این که بخواهد حالت های شعاری و احساسی به خود بگیرد. بدون این که بخواهد خدای ناکرده وعده های خلاف واقع داده شود آنچه که درست و منطبق است با امکانات و مقدورات کشور بیان شود. این در واقع هدف حضور افراد در صحنه انتخابات و تبلیغات است.

وی با بیان اینکه آقای روحانی و مجموعه نیروهای اصلاح طلب و معتدل به این نتیجه رسیدند که صحنه انتخابات این چنین آرایش داشته باشد و آقای جهانگیری در کنار آقای روحانی حضور داشته باشند گفت: هدف از این حضور دفاع از خط و مشی دولت و دفاع از جبهه اصلاح طلبی است. می خواهند از کاری که انجام شده، که کار بسیار بزرگی هم است، دفاع کنند. طبیعی است که روز انتخابات هم خیلی شفاف به مردم اعلام خواهد شد که چگونه رای بدهند به کی رای بدهند و آن هم منطبق با نظر روحانی است. بنابراین فکر می کنم ورود و خروج جهانگیری و هر نیرویی دیگری از جبهه اصلاح طلبی و اعتدال گرایی منوط به مجموعه این نظرات مشورتی است که نظر نیروها و بزرگان اصلاح طلب می باشد.

کرباسچی با اشاره به برگزاری اولین مناظره انتخاباتی و تحلیل رفتار روحانی در این مناظره گفت: آقای روحانی خط و مشی و برخوردهایش برای مردم خیلی آشنا است و در گذشته هم همین بوده است؛ روحانی یک شخصیت متین، موقر با یک روحیه آرام است.نمونه اش هم برخوردهایی است که در طول این چهار سال در سخنرانی ها و گزارش های ایشان در همین مناظرات قبل دیدیم. روحانی تلاش منطبق با اخلاق و روش های معقول حرف هایش را با مردم در میان بگذارد.

وی تصریح کرد: آقای روحانی در مناظره اول حرف هایشان را زدند و در مقابل نسبت های دروغی هم که به ایشان داده شده عکس العمل نشان دادند؛ این طبیعی است که افراد نسبت به دروغ واکنش نشان می دهد آن هم اگر در مقطع انتخابات باشد.

دبیر کل حزب کارگزاران با بیان اینکه اظهارات جهانگیری در مناظره قابل پیش بینی بود گفت: جهانگیری هم با توجه به آمار و ارقام و اطلاعات کشور و مسایلی که از دستگاه های مختلف می دانستند بخشی و گوشه ای از این مسایل را عنوان کردند. حتی در بعضی مطبوعات قبل از مناظره این مساله مطرح شده بود که آقای جهانگیری با توجه به اشرافی که بر مسایل اجرایی و کارهای دستگاه ها دارند می توانند نبردی بین نیروهای شرکت کننده در این مناظره ایجاد کنند و این موضوع را پیش بینی کرده بودند.

کرباسچی در توضیح سخنان جهانگیری در مناظره اضافه کرد: به نظر من واکنش های جهانگیری خیلی غیرمترقبه نبود هرچند اولین باری بود که در چنین مناظره ای شرکت کرده بوده و اولین باری بود که در یک فضای رقابتی می خواستند مطالبی بیان کنند و این تا حدودی برای مردم جاذبه داشت با توجه به شخصیت آرامی که همیشه از آقای جهانگیری سراغ داشتند. وی در مقام بحث خوب ظاهر شدند و مسلط بر مطالب و مسایل کشور بودند و توانستند راه حل هایی که دارند را صریح و ساده عنوان کنند.

کرباسچی در پاسخ به این سوال که پیشنهادتان به روحانی و جهانگیری برای حضور در مناظرات بعدی چیست گفت: خود آقایان مسلط بر مسایل هستند هرچقدر شفافتر و صریح تر و جدی تر مسایل را مطرح کنند به نظرم تاثیرگذارتر است و برای مردم هم مفیدتر خواهد بود.

وی در پایان ابراز امیدوار کرد که آقای روحانی و جهانگیری بتوانند در مناظره های سیاسی و اقتصادی هم خیلی جدی تر و شفاف تر مسایل را مطرح کنند.

خبرنگار و تاییدکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 762604

وب گردی

وب گردی