رشد شاخص کل در بازار سرمایه/صنایع برتر امروز بورس مشخص شد

حافظ عزیزی نقش / کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

گزارش روزانه

جریان ورود پول به فضای بازار سرمایه تهران همچنان ادامه دارد و در غیاب هر گونه رونق و تحرک در بازارهای موازی، بورس تهران به پیشتاز می تازد و مانعی بر سر راه خویش نمی یابد. در این میان، تمرکز و توجه فعالان بازار همچنان بر سهام بازار پایه ای( بالاخص شرکتها ورشکسته و دارای زیان سنگین انباشته) متمرکز است و حتی خط و نشان های متولیان فرابورس دایر بر الزام آور بودن پذیرش ریسک و تعهد کتبی سهامداران برای معاملات خویش در این بازار( پایه الف و ب و جیم)- چیزی عوض نشده و عده ای خاص که شمار آنها بیش از 100 نفر نیست ولی دارای بیش از 4000 میلیارد تومان پول و منابع بادآورده هستند،تنور این بخش از فعالیتهای اقتصادی را گرم ساخته است بطوریکه بازدهی و سود این افراد از محل معاملات سهام بازار پایه ای طی 3 ماه اخیر بیش از 12000 هزار میلیارد تومان بوده است. جالب تر اینکه این اشخاص حرفه ای و کار بلد، فقط مالیات نیم درصدی در زمان فروش سهام خویش به دولت و سازمان می پردازند و از پرداخت مالیات واقعی( در غیاب قوانین لازم) نیز معاف اند!.

در نتیجه این امر، پای بسیاری از سرمایه گذاران و مردم بسوی بورس و استفاده از فرصت طلایی و استثنایی مزبور کشیده شده و همه روزه شاهد ورود خیل عظیمی از بازیگران جدید و سفته بازان نوظهور، در این بخش از فعالیتهای اقتصادی هستیم.

در پایان معاملات امروز نیز گروههایی چون انفورماتیک، روی و بازار پایه ای ها ... خوش درخشیدند و در کانون توجه فعالان بازار قرار داشتند. این در حالیست که در سایر بخشها و صنایع، رونق و حرکت خاصی دیده نشد و اوضاع بر طبق روال چند روز پیش، پیش رفت. و اما شاخص کل بعنوان دماسنج بورس تهران، همچنان در مسیر صعودی و فتح قله های رفیع تر می تازد و در بازار امروز نیز 171 گام دیگر به پیش نهاد و ضمن عبور موفق از نیمه کانال 79 هزار واحدی، بر ایستگاه 79.596 واحدی تکیه زد تا راه خود را برای صعود به قله 80 هزار واحدی و تصرف کانال جدید در هفته آینده، هموار ساخته باشد.

و اما کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:

شاخص کل بورس 79755 (158+) واحد،

ارزش معاملات بورس 2151 میلیارد ریال،

ارزش معاملات فرابورس 2985 میلیارد ریال،

بیشترین تاثیر مثبت در شاخص: شپنا، شتران، رانفور

بیشترین تاثیر منفی در شاخص: رمپنا، آپ، فخوز

بیشترین ارزش معاملات بورس(میلیارد ریال): شبندر(228)، مشهد(103)، شتران(86)، خساپا(76(

توقف سهم: خاهنح، سنیر، غفارس، کوثر

بازگشائی سهم: دفاراح، سهگمت، وتوکا

ارز آزاد (تومان): دلار آمریکا(3769)، یورو(4164)، درهم امارات(1036(

سکه(تومان): امامی(1.216.000)، نیم(677.000)، ربع(378.000)

پیش بینی بازار یکشنبه 10 اردیبهشت 96

بر خلاف انتظارات قاطبه فعالان و کارشناسان بازار که انتظار داشتند با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری،می باید شاهد واکنش منفی و عقب گرد بازار سهام باشیم، ولی عملأ عکس این اتفاق از ابتدای سالجاری رخ داده و بورس تهران ... داغ و پر سود و پر خیر و برکت است. بطوریکه هم نمادهای کوچک و بزرگ بازار( نظیر فارس،بالاس،فاذر،فاراک،کترام،رتاپ،اپرداز،رکیش،آپ،رانفور،مرقام،ولصنم،افرا،مداران،مفاخر و صدها سهم دیگر) با رشد قیمتی قابل توجه و کم سابقه ای روبرو بوده اند و هم نمادهای بازار پایه با جهش قیمتی عجیب و خیره کننده ای همراه بوده اند. بطوریکه ارزش بازار 122 سهم حاضر در بازار پایه که پیش از این و در 3 ماه پیش، بیش از 10 هزار میلیارد تومان نبود اینک به رقم غیر قابل باور 23 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و بورس تهران را بعنوان شگفت آورترین و پر بازده بورس جهان ... نمایانده است. جالب توجه آنکه نزدیک به 100 نماد از 122 نماد مزبور، زیانده و ورشکسته بوده و میانگین زیان انباشته این 122 شرکت، بیش از 3 برابر سرمایه آنها است!!!.

بهرحال بورس تهران مختصات و بازیگران حرفه ای خاص خود را دارد و تهران شهری است که همواره خاستگاه و محل ظهور میلیاردرهای یک شبه بوده است. از طرفی، از ابتدای سالجاری و در پی تعمیق رکود در کلیه بخشهای اقتصادی کشور ( از جمله بخش مسکن)، شاهد ورود حجم عظیمی از نقدینگی به فضای معاملات بورس تهران هستیم. جرقه این رویکرد را مدیران فرابورس روشن کردند جایی که با تغییر مقررات و آزادسازی معاملات سهام بازار پایه ای برای کلیه معامله گران و حذف موانع، ناخواسته عرصه را برای عملیات سفته بازی و نوسانگیری و دستکاری قیمت سهام شرکتهای کوچک و دارای ابهام و ورشکسته ... آماده و مهیا ساختند.

و اما آنچه مایه امیدواری است، رونق بورس تهران پس از گذشت بیش از یک سال رکود است و حداقل اینکه، بسیاری از مردم و سرمایه گذاران به قصد و نیت سرمایه گذاری و کسب سود و ثروت، پای به این وادی گذاشته اند و تنور معاملات در بورس تهران روزبروز گرمتر و داغ تر میشود. بطوریکه چندی است ارزش معاملات روزانه از مرز 400 میلیارد تومان نیز فراتر رفته و شاخص کل نیز با خیز بندی توانسته به فتوحات ارزشمندی چون صعود به قله های 78 و 79 هزار واحدی دست یابد جایی که حتی سودای فتح قله های 80 تا 90 هزار واحدی را نیز در سر می پروراند. ارزش معاملات امروز ( با احتساب اوراق خزانه و سایر اوراق مسارکت) افزون بر 513 میلیارد تومان بود و شاخص کل به میزان 158 واحد دیگر بر ارتفاع خود افزود تا پرچم پیروزی خود را در ارتفاعات 79.755 واحدی افراشته سازد.

کد خبر: 762607

وب گردی

وب گردی