یک گالری تازه  در تهران

با تبدیل خانه‌ای قدیمی به گالری، یک مرکز فرهنگی دیگر به جمع گالری‌های تهران اضافه شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی این گالری، ساختمان گالری «فرمانفرما» خانه‌ای قدیمی بوده که پس از بازسازی و مناسب‌سازی، به مکانی فرهنگی - هنری تبدیل شده است.

گالری فرمانفرما در دو طبقه با ۹ سالن نمایشگاهی برپا شده است که این سالن‌های کوچک و بزرگ، برگزاری نمایشگاه‌هایی با چیدمان‌های گوناگون را امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر این، یک سالن مختص نمایش ویدیوآرت نیز در گالری در نظر گرفته شده که به سیستمی پیشرفته مجهز است. فروشگاه آثار هنری این گالری نیز فقط به ارائه نقاشی‌های کوچک با قیمت‌های کمتر از یک میلیون تومان می‌پردازد.

تکتم فرمانفرمایی - مدیر این گالری - درباره هدف از تاسیس گالری فرمانفرما که هشتم اردیبهشت‌ماه افتتاح شد، گفت: این گالری نتیجه سال‌ها عاشقی است. من همیشه نقاشی می‌کردم و افتخار شاگردی اساتیدی مانند عباس کاتوزیان، نامی پتگر و... را داشتم. تحصیلات من هم در زمینه مدیریت هنری است و سال‌ها عضو هیئت علمی دانشگاه بوده‌ام. به همین دلیل، تصمیم گرفتم از دانشی که دارم استفاده کنم و به این عرصه وارد شوم. امیدوارم این گالری در راستای استعدادیابی و پرورش جوان‌های با استعداد کشور بتواند نقشی را ایفا کند و به‌عنوان سفیر فرهنگی، در هرچه پر رنگ‌تر کردن فرهنگ و هنر ایران تاثیرگذار باشد تا پرچم فرهنگی ایران در سراسر جهان با کمک ما نهادها و موسسات هنری، برافراشته‌تر شود.

او درباره استراتژی این گالری، توضیح داد: زمانی می‌توانیم هویت هنرمندان و انگیزه آن‌ها را تقویت کنیم که چرخه اقتصاد هنر را برای آن‌ها روان‌تر کنیم. نباید این چرخه‌ی حامیان هنر، به افراد خاصی محدود باشد، بلکه باید فرهنگ خرید و حمایت از آثار هنری را میان مردم نهادینه کنیم. در همین راستا سعی کردم یک استراتژی داشته باشیم که بتوانیم ارزش‌گذاری آثار هنری را با شاخص‌های علمی انجام دهیم. همچنین قصد داریم با شناسایی استعدادهای جوان بتوانیم کارهای متفاوت و آوانگارد انجام دهیم.

در نمایشگاه «پیکره و پیکره‌نمایی» که اولین نمایشگاه این گالری است، آثار فیگوراتیو هنرمندانی مانند آیدین آغداشلو، ژازه تباتبایی، هانیبال الخاص، محمود جوادی‌پور، مهدی سحابی، ایرج زند، منوچهر معتبر، ناصر اویسی، پروانه اعتمادی و... به نمایش درآمده است. با گردش در میان اتاق‌های این ساختمان با آثار متنوعی از هنرمندان شناخته‌شده مواجه می‌شوید. مجسمه‌های ایرج زند در کنار تعدادی از نقاشی‌های او، بخشی از یک سالن را پر کرده است. فیگورهای کوچک ژازه طباطبایی را می‌توانید هم روی بوم و هم به‌صورت مجسمه‌های فلزی ببینید. تابلوهای مدادرنگی پروانه اعتمادی در سویی قرار گرفته و آبرنگ‌های هانیبال الخاص از پرتره فروغ فرخزاد، دیوار دیگری را پوشانده است.

فرناز محمدی که گردآوری آثار این نمایشگاه را برعهده داشته است، درباره دلیل انتخاب این آثار گفت: با توجه به این‌که خانواده فرمانفرمایان یک خانه قدیمی را تبدیل به گالری کردند و تصمیم به ادامه جریان حمایت فرهنگی هنری داشتند، برای افتتاح این گالری باید کارهای خاصی را انتخاب می‌کردم. بنابراین با توجه به قدمت این ساختمان و خانواده فرمانفرما، تصمیم گرفتیم افتتاحیه گالری را با آثاری از نسل اول هنرمندان انجام دهیم. آثار هنرمندانی که در قید حیات هستند را از خود آن‌ها گرفتیم و آثار هنرمندان فوت‌شده توسط خانواده آن‌ها یا مجموعه‌دارها در اختیار ما قرار گرفت.

در افتتاحیه گالری فرمانفرما، چهره‌های فرهنگی و هنری مانند سودابه فضایلی، محمدرضا اصلانی، سامان مقدم، علی قربان‌زاده، حمیرا ریاضی، سروش صحت، الهام پاوه‌نژاد و ... حضور داشتند.

نمایشگاه «پیکره و پیکره‌نمایی» تا ۲۹ اردیبهشت در گالری فرمانفرما به آدرس خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ١١ تا ١٩ از این آثار دیدن کنند.

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 762621

وب گردی

وب گردی