چرا آموزش در دانشگاه‌ها به حاشیه رفت؟

نگاهی به دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری نشان می‌دهد برخی رشته‌ها متقاضی ندارند و تاریخ مصرف آنها به پایان رسیده و در کشور تعداد فارغ‌التحصیلان آنان به حدی افزایش یافته که جذب دانشجو در این رشته‌ها به حد نصاب نمی‌رسد بر همین اساس باید اعضای هیئت علمی این گروه‌ها برای همان رشته سرفصل‌های جدید و نو یا رشته‌هایی با رویکرد جدید پیشنهاد دهند تا بتوان هم رشته‌ها را به سمت کاربردی کردن پیش برد و هم دانش‌آموختگان به کارآفرینی و آینده، امید بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر «مصطفی نعمتی» در میزگرد «بررسی چالش‌ها و راهکارهای ارتقاء حوزه آموزش در دانشگاه‌های استان» که به همت معاونت آموزشی دانشگاه ایلام با همکاری ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر در کشور و به تبع آن در دانشگاه‌ ایلام، به دلایل متعددی من جمله تأکید بیش از حد بر حوزه پژوهش موضوع آموزش کم‌ اهمیت‌تر شده و انتظار این است که تمام اعضای هیئت علمی پژوهشگر باشند در حالی که مطلوب این است که یک آموزشگر خوب پژوهشگر خوبی هم باشد اما نه اینکه تمام وقت خود را به پژوهش بپردازد و آموزش را فراموش کند.

وی گفت: یک عضو هیئت علمی در درجه اول باید تحقیق و مطالعه را در راستای برگزاری با کیفیت کلاس انجام دهد و به عبارت بهتر و روشن‌تر آموزش و پژوهش باید در کنار هم قرار گیرند نه در برابر هم و هیچ‌ کدام نباید مانع رسیدن به دیگری شود بلکه در کنار هم نظام آموزشی را تعالی ببخشند.

معاون آموزشی دانشگاه ایلام با اشاره به برنامه‌های دانشگاه در دهه‌ی سرآمدی آموزش از 3 تا 12 اردیبهشت، اضافه کرد: تلاش ما این است که خرد و همت جمعی تمام ارکان دانشگاه را در جهت کیفیت‌بخشی به آموزش در سطح دانشگاه‌ها قرار دهیم به گونه‌ای که اقدامات لازم و شایسته را برای برگزاری مناسب کلاس انجام دهیم یعنی دغدغه‌ی ما این است که قبل از شروع کلاس‌ها، یک عضو هیئت علمی تلاش کند تا برنامه‌های آموزشی مناسبی برای دانشجویان تدارک ببیند.

نعمتی از تهیه‌ی کارنامه‌ی آموزشی اعضای هیئت علمی تا پایان نیمسال جاری خبر داد و تصریح کرد: از مهرماه سال جاری بر اساس آیتم‌هایی که تعیین خواهد شد پرونده آموزشی اعضای هیئت علمی تشکیل می‌شود که این اطلاعات در فرایند ارتقاء اعضاء هیئت علمی به عنوان یک شاخص مورد توجه قرار خواهد گرفت و معتقدم دهه‌ی سرآمدی آموزش آغازی برای احیاء جایگاه آموزش در دانشگاه‌ها است، چون برخی رویکردها موجب بی‌اهمیتی و کاهش توجه دانشجویان به کلاس درس شده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از سیاست‌های ما در راستای احیاء آموزش به معنای واقعی راه‌اندازی رشته‌های جدید است، یادآور شد: نگاهی به دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری نشان می‌دهد برخی رشته‌ها متقاضی ندارند و تاریخ مصرف آنها به پایان رسیده و در کشور تعداد فارغ‌التحصیلان آنان به حدی افزایش یافته که جذب دانشجو در این رشته‌ها به حد نصاب نمی‌رسد بر همین اساس باید اعضای هیئت علمی این گروه‌ها برای همان رشته سرفصل‌های جدید و نو یا رشته‌هایی با رویکرد جدید پیشنهاد دهند تا بتوان هم رشته‌ها را به سمت کاربردی کردن پیش برد و هم دانش‌آموختگان به کارآفرینی و آینده امید بیشتری داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه ایلام سوق دادن دانشجویان رشته‌هایی مانند برق و آی.تی را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان توسط بعضی از اعضا هیات علمی این گروه‌ها حرکتی بسیار مناسب در دانشگاه ایلام جهت کاربردی کردن آموزش عنوان کرد و ضمن تقدیر از این افراد اعلام کرد که رسالت اساتید در این زمینه مهم و حیاتی بوده و اعضای هیئت علمی رشته‌های دیگر نیز باید به سمت اشتغال آفرینی پیش بروند.

نعمتی ارج نهادن به مقام معلم را از برنامه‌های این هفته اعلام و عنوان کرد: در تلاش هستیم جایگاه معلمی در دانشگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی نشست با دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تجلیل از دانشجویان ممتاز، نشست با دانشجویان خارجی دانشگاه (دانشجویان عراقی) را از دیگر برنامه‌های این دهه عنوان کرد و گفت: در این هفته نشستی با دبیران کانون‌های علمی دانشجویی برگزار خواهد شد و چون این کانون‌ها در زیرمجموعه معاونت فرهنگی قرار دارند کمتر در راه شناسایی مشکلات آموزشی فعالیت می‌کنند و امیدواریم در این نشست بتوانیم انجمن‌های علمی را به این سمت و سو سوق دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه ایلام نشست با خانواده‌های اعضای هیئت علمی و جلسه با دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی وتقدیر از برترین‌های آموزشی در این مقاطع را از دیگر برنامه‌های هفته سرآمدی آموزش عنوان کرد.

نعمتی اظهار کرد: وقتی به سیاست‌های کلان آموزشی در دانشگاه‌های دنیا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که هر کس می‌تواند در این دانشگاه‌ها با مدرک دیپلم دانشجو شود اما خروج دانشجو به عنوان فارغ‌التحصیل آسان نیست، اما متاسفانه در برخی از دانشگاه‌های کشور ما رقابت غیرعلمی است و بنرها و تبلیغات مختلف برای جذب دانشجو دیده می‌شود که سبب نگرانی آینده مدارک کسب شده است.

وی گفت: با وجود اینکه دفتر نظارت اعلام کرده که در بعضی از واحدهای دانشگاهی هیئت علمی و امکانات به اندازه کافی و استاندارد وجود ندارد متاسفانه اقدامات لازم در خصوص تعطیلی آن رشته‌ها به آسانی امکان‌پذیر نیست و اگر ما بخواهیم در آینده دانشگاه‌های موفق و کارآمدی داشته باشیمباید دفتر نظارت تقویت شود

معاون آموزشی دانشگاه ایلام با بیان اینکه در تلاش هستیم دانشگاه ایلام را جامع و تمام عیار معرفی کنیم یعنی اینکه در تمامی زمینه‌ها رشد و توسعه متوازن باشد، تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه ایلام پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های پژوهشی، فرهنگی، عمرانی و دیگر زمینه‌ها صورت پذیرفته و هدف ما از اجرای برنامه‌هایی که ذکر شد این است که در زمینه‌های آموزشی هم بتوان دانشگاه را در سطح قابل قبول و مناسبی معرفی کرد.

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین دکتر «غلامرضا غیاثی» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ایلام نیز در این نشست با تاکید بر اینکه برگزاری و تداوم چنین جلساتی می‌تواند به اصلاح آموزش و تحقق اهداف و نیازهای استان منجر شود و ما را کمک کند تا حساب شده و موثر تر قدم برداریم، اظهار کرد: آموزش فرایندی چند بعدی است که عوامل متنوعی در آن دخالت دارند و آموزش با آموختن و یادگیری متفاوت است ، آموزش فرایند و مفهومی کلی است که اجزای مختلفی دارد.

وی ادامه داد: بنیادی‌ترین چالش آموزش عالی استان مدیریت متفرق آن است یعنی مدیریت متمرکزی در استان نداریم و همه‌ی مدیریت‌ها ملی و کشوری است، و هر کدام از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گوش به فرمان وزارت‌خانه‌ها یا سازمان‌های متبوع خود هستند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش واقعی ندارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام فاصله با نیازها و تفاوت نظام آموزشی با نیازهای محیطی و اقلیمی را دیگر چالش آموزش عالی در استان عنوان و ابراز عقیده کرد: آموزش زمانی موفق خواهد شد که به نیازهای حوزه خود بپردازد و سرفصل دروس هر دانشگاه حداقل گوشه‌ی چشمی به مسائل محلی داشته باشد.

غیاثی عدم ارتباط آموزش‌های دانشگاهی با نظام پایه‌ی آموزشی یعنی آموزش و پرورش را از دیگر مشکلات این عرصه دانست و گفت: ما در دانشگاه با آموزش و پرورش هیچ ارتباطی نداریم و یا به عبارتی دانشگاه کار آموزش و پرورش را تکمیل نمی‌کند بلکه فرآیندی منقطع و فرایند جدیدی آغاز می‌شود.

وی محدودیت امکانات و تکنولوژی‌های آموزشی در آموزش عالی استان را مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: دنیای آموزش امروزه امکانات متناسب با رشته‌های تخصصی را می‌طلبد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه محدودیت در روش‌های آموزشی را مشکلی دیگر دانست و تصریح کرد: روش‌های تدریس ما هنوز سنتی و یک طرفه و مبتنی بر گوش دادن و در کل ذهنی است تا عملیاتی و تکنولوژیک، مثلا نمی‌توان در یک کلاس در بسته جنگلداری را تدریس کرد، متاسفانه امکانات آموزشی همسطح تاسیس رشته‌ها رشد نکرده و از کیفی‌سازی تا حدود زیادی غفلت کرده‌ایم.

وی ضعف اعتماد عمومی به نظام آموزش عالی در استان را چالشی دیگر اعلام کرد و ادامه داد: دانش‌آموزانی که حائز رتبه‌های برتر کنکور می‌شوند هیچ‌وقت دانشگاهی مانند ایلام را در اولویت قرار نمی‌دهند چون در اینجا کمتر هویت دانشجویی را احساس می‌کنند که لازم است در این زمینه هم برای برطرف کردن مشکلات گام برداشت و هم تبلیغات را فراموش نکرد.

غیاثی با انتقاد از اینکه بیشتر زمان آموزش در دانشگاه‌ها در تدریس خلاصه می‌شود و تنها دغدغه آموزش تناسب تعداد دانشجو با تعداد اساتید و حفظ این نسبت است و نسبت به ابزار آموزش بی‌توجه بوده‌ایم که ضعفی اساسی است، تصریح کرد: نیروهای پایه و محوری دانشگاه اساتید هستند و دانشجوی ما پیش از اینکه به محتوای دروس توجه کند به استاد و روش تدریس او توجه می‌کند بنابراین نوع مدرک عضو هیئت علمی، محل تحصیلش، رتبه‌ی علمی‌اش خیلی موثر است.

وی گفت: توسعه نامتناسب کمی و کیفی در دانشگاه‌ها مشکلی اساسی است که باید برای حل آن چاره‌اندیشی شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اظهار کرد: دروس معارف باید به سمت دروس نیاز محور پیش برود و روش تدریس هم باید به این سمت و سو برود.

وی با بیان اینکه بر اساس یک نظرسنجی ملی که بخشی از آن درباره اثربخشی دروس معارف بود، مشخص شد در اثرگذاری گروه‌های معارف موفق بوده‌اند، هرچند همه دانشجویان اعلام کردند افق مطلوب در معارف با نیاز ما فاصله دارند و اما اینکه چقدر تاثیر داشته‌اند تنها نمی‌توان با آموزش سنجید چون این اثرگذاری ارزشی است و در باور دانشجو خود را نشان داده است، اگر درس معارف شناختی از خدا را در دل دانشجو بوجود بیاورد موفق عمل کرده‌ایم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه از تغییر ساختاری این گروه در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: بر اساس این گروه‌های پژوهشی و آموزشی و کارشناس آموزش معارف در دفاتر مستقر و کمیته معارف دانشگاهیان نیز تشکیل خواهد شد.

وی پیشنهاد داد: آموزش عالی باید به سمت تربیت محوری پیش برود، وقتی این گونه شد فارغ‌التحصیل تخصص خود را به جامعه عرضه می‌کند و این موضوع در رشته‌های نظری مهم‌تر است چون آموزش به عنوان یک باکس رابطه جزوه و نمره نیست بلکه توانایی و مهارت است نه دانش، در این صورت آموزش هم به نتایج واقعی خود می‌رسد.

غیاثی گفت: ورود و ارتقاء به آموزش عالی باید بر اساس مشاوره و هدایت تحصیلی درست باشد، در این صورت بسیاری از دغدغه‌ها حل می‌شود و در ارتقاء تحصیلی هم مشاور باید توانایی را بسنجد و به فارغ‌التحصیلان یک مقطع بگوید آیا شما باید وارد بازار کار شوی یا تحصیلات خود را تکمیل کنید، با این دو پیشنهاد نظام آموزشی و بازار کار را با هم متناسب می‌کند.

وی تشکیل شورای راهبردی دانشگاه‌ها، نیاز سنجی و مسئله‌یابی را ضروری دانست و گفت: امیدواریم با تداوم چنین نشست‌هایی شاهد ارتقای وضعیت آموزشی در سطح دانشگاه‌ها باشیم.

دکتر «زینب طولابی» دانشیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام با بیان اینکه رشد کمی، بی رویه و بادکنکی بعضی رشته‌ها یکی از چالش‌های آموزش عالی استان است، گفت: ضرورت دارد در این روند بازنگری شود زیرا رشد کمی رشته‌های دانشگاهی منطبق با آمایش نیست، به عنوان مثال ما در استان صنایع دستی بسیار خوبی داریم اما متناسب با آنها رشته‌ای در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه 75 درصد دانشجویان در 4 رشته تحصیل می‌کنند که کامپیوتر و مدیریت از جمله‌ی این رشته‌ها هستند، ادامه داد: رشد بادکنکی موجب تورم برخی رشته‌ها شده که هیچ نیازی به آنها نیست و جالب است این رشته‌ها به صورت متوازی در تمام دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات غیرانتفاعی آموزش داده می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تصریح کرد: هرچند باید فرهنگ‌سازی برای حل این مشکل از دبیرستان‌ها و توسط والدین آغاز شود، اما اجرای طرح آمایش در سودآوری دانشگاه‌ها مفید و موثر باشد، امروز متاسفانه در تبیین چالشی با عنوان کمیت همین بس که دانش‌آموخته لیسانس و فوق‌لیسانس مدرک دانشگاهی خود را نادیده می‌گیرد و با دیپلم مشغول کار می‌شود.

وی از شکل‌گیری خرده فرهنگ‌های دانشگاهی با مولفه‌های نادرست انتقاد کرد و گفت: یکی از این مولفه‌ها محتوای دروس و سرفصل‌ها و عدم انطباق تقویم دانشگاه با دانشجو است و این دو تقویم با هم همخوانی ندارند و این مشکل نهادینه شده و مسئولان دانشگاه‌ها هم هیچ کاری نمی‌تواند بکند و این فرهنگ هم ریشه کن می‌شود چون ورودی‌های جدید به راحتی این رویه را می‌پذیرند.

طولابی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات نداشتن تربیت اخلاق علمی است به این مفهوم که انگیزه‌ای برای تحصیل علم و دانش وجود ندارد و ریشه این مشکل به آموزش و پرورش برمی‌گردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تنزل جایگاه معلمان و اساتید را مشکل دیگری عنوان و ابراز عقیده کرد: متاسفانه یک کارشناس ارشد هم می‌تواند با تدریس 2 واحد دانشگاهی در یک مرکز عنوان استادی را از آن خود کند یعنی کار اعضای هیئت علمی تنزل پیدا کرده و کمتر به این کسوت به عنوان کاری حرفه‌ای نگاه می‌شود و برای حل این معضل هم کاری نمی ‎ شود که باید بحث ارزشیابی آموزشی جدی گرفته شود.

وی محوریت داشتن استاد را در سر کلاس‌ها مشکل دیگر دانشگاه‌ها اعلام و تاکید کرد: متاسفانه تجربه یادگیری در کلاس‌ها رخ نمی‌دهد و بسیاری از اعضای هیئت علمی قدرت تعامل با دانشجویان را ندارند.

طولابی در پاسخ به این سوال که چرا رتبه‌های برتر کنکور سراسری دانشگاهی مانند ایلام را در اولویت قرار نمی‌دهند، تصریح کرد: شاید من هیئت علمی هم اگر فرزندم رتبه برتر بیاورد شاید به او اجازه ندهم در دانشگاه ایلام تحصیل کند چون اعتبار هر کدام از دانشگاه‌ها در اعتبارسنجی مشخص شده است.

طولابی عدم رقابت در دانشگاه‌ها و عدم درک یکسان در کیفیت آموزشی که در شیوه‌های ارزشیابی دانشجو خود را نشان می‌دهد از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد.

دکتر « محسن توکلی» مدیر کل آموزش دانشگاه ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه در سال 1388 برای اولین بار همایش سرآمدی آموزش تشکیل شد و این داستان تا امسال متوقف شد و امسال به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم این برنامه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: توجه به تعامل دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی، نهادینه کردن پیوند بین آموزش و پژوهش، شناسایی و معرفی روش‌های نوین آموزشی، دانشگاه بدون حصار و رابطه آموزش و کارآفرینی را از جمله اهداف این هفته اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی و جنگ، در دوران سازندگی به دلیل نیاز به نیروی متخصص پذیرش دانشجو توسعه یافت، گفت: اما در دوره اصلاحات در حرکتی کارشناسی شده در جهت تقویت کیفیت این روند متوقف شد تا اینکه در دولت گذشته به دلایلی دوباره کمیت‌گرایی مورد توجه قرار گرفت و با افت شدید کیفیت آموزشی مواجه شدیم و در این میان دانشگاه‌های مناطق محروم هم بیشتر متضرر شدند چون دانشجویان مستعد به دانشگاه‌های برتر راه یافتند.

توکلی از تجربه خود در دهه‌ی اخیر گفت و اظهار کرد: در سال‌های 80 و قبل از آن دانشجویان خوب و متوسط از استان‌های دیگر هم داشتیم اما الان جای این تیپ دانشجوها خالی است چون رتبه های ضعیف‌ شهرهای خودمان پس از کنکور به دانشگاه ایلام آمده‌اند و اساتید برجسته نمی‌توانند آنها را ارتقاء دهند و از این وضعیت خارج کنند.

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها به دلیل سیاست اشتباه بومی‌گزینی حس می‌کنم در یکی از دبیرستان‌های ایلام تدریس می‌کنم، البته این وضعیت در دانشگاه‌های دیگر ایلام حادتر است که برای آن باید چاره‌اندیشی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام تاکید کرد: پذیرش دانشجو بر اساس رتبه‌ی علمی نه برای به حد نصاب رساندن کلاس‌ها، بازبینی و بازتعریف سرفصل دروس بر اساس نیازهای محلی می‌تواند تا حدی این مشکلات را حل و از به وجود آمدن مشکلات بیشتر پیشگیری کند.

دکتر «جواد چراغی» مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: در دنیا هر واژه تعریف خاص خود را دارد و مراکز علمی به سه دسته «دانشگاه» ، «پژوهشگاه» و «شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان» که با کار علمی تحقیقی سرو کار دارند در جهت رفع نیاز و یا ایجاد نیاز خدمت می‌کنند از این دسته می‌توان به شرکت‌های بزرگ اپل، سامسونگ و .. و از طرفی به مؤسسه‌های تحقیقاتی و علمی از قبیل مؤسسه رویان، مرسسه رازی و ... اشاره کرد.

وی افزود: در بحث دانشگاه‌ها که هدف از تشکیل آنها آموزش آکادمیک است باید گفت که در برخی کشورهای توسعه یافته که حدود 800 سال از عمر آن می‌گذرد، بر حسب همان تفکر اولیه، قسمت عمده فعالیت‌هایش پرداختن به آموزش است، هرچند می‌تواتند به امر پژوهش هم بپردازند.

چراغی اضافه کرد: در بحث پژوهشگاه که خواستگاه و فعالیت عمده آن پرداختن به امر پژوهش و تحقیق است نیز می‌توان گفت که بعد از جنگ جهانی دوم بطور جدی‌تری دنبال شد و این مسئله مورد اقبال کشورها قرار گرفت تا فرآیند پژوهش و تحقیق در مسیر اصلی خود دنبال شود. در ایران نیز به دلیل نبود پژوهشگاه، دانشگاه‌ها بار اصلی پژوهش را به دوش گرفتند و در این رهگذر با رویکرد وزارتین و پژوهشی کردن هر چه بیشتر دانشگاه‌ها، آموزش مغفول ماند و کم رنگ‌تر شد.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام ادامه داد: عضو هیات علمی نیز به سمتی سوق داده شد که تمام هم و غم خود را مصروف پژوهش و تولید مقاله کند و مهمتر اینکه در دانشگاه کسی بخاطر کم‌کاری در آموزش، خللی در برنامه ارتقاء و اخذ رتبه‌اش بوجود نمی‌آید. در صورتی که فعالیت پژوهشی به عنوان یک مانع بزرگ و تویی سر راه ارتقاء اعضای هیات علمی قرار گرفته است که بدون رعایت یکایک مواد و بندهای آن ارتقا هیات علمی تقریبا غیرممکن است.

وی یادآور شد: با این ساختار قاعدتاً عضو هیات علمی دانشگاه مجبور است که از آموزش و تدریس خود کم کند و به پژوهش توجه همیشگی و خاص داشته باشد. این وضعیت نیز به دانشجویان سرایت کرده و نسبت به درس و آموزش تقریبا بی‌اعتنا شده‌اند. بطور خلاصه باید گفت که بحث آموزش در دانشگاه‌ها (که رسالت اصلی آن آموزش عالیه و آکادمیک است) رو به ضعف گذاشته و کم فروغ‌‎تر از گذشته دنبال می‌شود.

چراغی با اشاره به بحث بومی‌گرایی در دانشگاه‌ها به عنوان یک مشکل جدی در نظام آموزش عالی، گفت: در سال‌های گذشته در یک کلاس 35 ، 40 نفره حداقل 20 تا 25 نفر دانشجو از استان‌های دیگر در کنار هم حضور داشتند که اثرات فرهنگی و جامعه شتاختی خوبی داشت و کمترین فایده‌اش این بود که دانشجوی بومی ایلامی در کنار آموختن علمی خود، با فرهنگ‌ها، معاشرت و نحوه برخورد دیگر مردم کشور آشنا می‌گشت و در امر مراودات خود پخته‌تر می‌گشت.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام عنوان کرد: حال با این نوع نگاه که تحصیل در دانشگاه‌‎های نزدیک خانه و شهر دانشجو می‌تواند او و خانواده‌اش را در امر اقتصادی یاری کند، امر واقعی و قابل دفاعی است ولی نگاه صرفاً مادی و مالی به قضیه چاره ساز نیست و نباید از مسائل مهمتری چون تفکر و دانش محوری دانشجو که قرار است آینده کشور را بدستش سپرد براحتی گذشت و صرفاً به آن بعد از زندگی دانشجو توجه کرد بدین منظور اگر پدیده بومی‌گرایی کم رنگ‌تر شود شاید در دراز مدت کمتر متضرر شویم.

وی با بیان اینکه عدم توازن در توزیع رشته‌ها را از دیگر مشکلات نظام آموزش عالی استان عنوان کرد و گفت: رشته‌های تحصیلی دانشگاهی تناسب چندانی با مطالعات نیازسنجی و رفع تنگناهای استان ندارد و بخاطر اینکه کمتر هزینه کنیم و عایدی بیشتری داشته باشیم، به ظرفیت‌های استان از قبیل نفت و گاز و همچنین بعد دامپروری، دامپزشکی و کشاورزی عنایت بیشتری شده تا به مقصود نهایی که همان خروج از بن بست، رونق اقتصادی و توسعه فرهنگی، اجتماعی و ... است برسیم.

دکتر «جواد میرزایی» مدیر استعدادهای درخشان دانشگاه ایلام هم در این نشست اظهار کرد : متاسفانه هر ساله شاهد کاهش و افت کیفیت آموزش هستیم که این موضوع از پایین آمدن کیفیت دانشجویان نشات می‌گیرد، چون دانشجوی ضعیف هیئت علمی را هم ضعیف می‌کند و تا دانشجویان کیفی نشوند جایگاه دانشگاه هم بالاتر نمی‌رود.

وی با انتقاد از سیستم گزینش نادرست دانشجو در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه سیستم گزینش مبتنی بر کنکور برداشته شده و دانشگاه‌های بخش خصوصی حاضرند هر کسی را به عنوان دانشجو جذب کنند و بسیاری از افرادی که دانشجو می‌شوند اصلا توانایی دانشجو شدن را ندارند.

میرزایی با بیان اینکه متاسفانه این روند در دانشگاه‌های دولتی نیز باب شده است، تصریح کرد: وزارت علوم باید شجاعانه با این موضوع برخورد و هزینه‌های احتمالی آن را پرداخت نماید و تاکنون در این زمینه متاسفانه ضعیف عمل شده است، چرا نباید موسسه‌ای که تخلف می‌کند لغو مجوز یا تعطیل شود؟ و در مجموع اینکه نجات آموزش اقدام شجاعانه می‌خواهد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی گفت: باید انگیزه‌های از دست رفته را به دانشجویان بازگرداند تا دانشجو و در نتیجه دانشگاه احیاء شود.

وی با انتقاد از فعالیت‌هایی ماننداخذ مجوز یک رشته برای اشتغال چند فارغ‌التحصیل دکتری بدون توجه به نیازهای منطقه تاکید کرد: برای نجات آموزش باید طرح آمایش سرزمینی به طور کامل اجرا شود.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 762744

وب گردی

وب گردی