منشاء گرد و غبار روز گذشته جنوب خوزستان و زابل خارجی است

مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: منشاء توفان های گرد و غباری که روزگذشته ( شنبه 9 اردیبهشت ماه) بخش هایی از جنوب کشور را تحت تاثیر قرار داد از عراق، عربستان، افغانستان و پاکستان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ضیاء الدین شعاعی افزود: بررسی وضعیت جهت باد و گرد و غبار شکل گرفته از ماهواره اروپا نشان می دهد که شکل گیری همزمان توده ابر در منطقه مرکزی شمال شرق عربستان طی بعدازظهر جمعه، منجر به شکل گیری طوفان گرد و غبار در بخش هایی از استان خوزستان شده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،شعاعی اظهار کرد: به رغم آنکه این توده در اطلاعات و تصاویر ماهواره ای به خوبی قابل مشاهده نیست ولی خبرهای ایستگاه های زمینی حکایت از آن دارد که افزایش غلظت ذرات گرد و غبار تا تا مرز 2 هزار میکروگرم بر مترمکعب طی روز گذشته در شهرهایی همچون اهواز، آبادان و خرمشهر منجر به اعلام هشدار برای عدم خروج افراد بیمار و تعطیلی مدارس شده است.


او ادامه داد: همچنین گزارش ها نشان می دهد حدود ساعت 13 روز گذشته، غلظت گرد و غبار در اهواز به 1077 میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 2342 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد 1358 میکروگرم بر مترمکعب و خرمشهر 2250 میکروگرم بر مترمکعب رسیده که این میزان، حدود 10 برابر حد مجاز است.


مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، منشاء گرد و غبار خوزستان را باد جنوبی از سمت عربستان و ورود توده گرد و غبار همراه با این باد اعلام کرد و خاطرنشان کرد: به دلیل شکل گیری گرد و غبار از منشاء جنوب شرق عراق و شمال شرق عربستان که منطقه ای معروف به منطقه بی طرف در مرز عراق و عربستان را شامل می شود، شدت گرد و غبار در شهرهای جنوبی استان خوزستان بالاتر از شهرهای شمالی استان است.


شعاعی همچنین با اشاره به گزارش های ارسالی از زابل در استان سیستان و بلوچستان، گفت: غلظت ذرات گرد و غبار در این منطقه نیز به چندین برابر حد مجاز رسیده و بررسی نقشه ها حکایت از آن دارد که این توفان نیز ناشی از منطقه گرد و غباری فعال در مرز ایران و پاکستان و البته بخشی نشات گرفته از کانون افغانستان است.


او پیش بینی کرد با توجه به نبود پشتوانه قابل توجه برای این توده ها، همچنین نیمه ابری بودن منطقه و پیش بینی بارش پراکنده برای قسمت مرکزی استان خوزستان از جمله اهواز توسط سازمان هواشناسی، شدت گرد و غبار در این دو منطقه امروز تا مقدار زیادی تعدیل شود و شاهد وضعیت بهتری در هوای استان های درگیر توفان گرد و غبار باشیم.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 762801

وب گردی

وب گردی