وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها بررسی شد

اعضای کمیسون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با کشورهای دیگر را بررسی و به تقویت دیپلماسی علم و فناوری با استفاده از قابلیت‌های بخش خصوصی و بومی سازی الگوهای مربوط به تحقیق و توسعه کشور براساس نیازهای بومی تاکید کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه ۶۳ کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه که به ادامه بررسی روند رشد اعتبارات پژوهشی و تحقیق و توسعه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ و مقایسه آن با اعتبارات سال‌های گذشته اختصاص داشت، آمار تهیه شده پیرامون نرخ بیکاری در کشور در بازه زمانی ۱۳۸۴- ۱۳۹۲ ارائه شد.

در این آمار با مقایسه نرخ اشتغال افراد بالای ۱۵ سال و نرخ بیکاری افراد فعال (نیروی کار) در بازه زمانی فوق الذکر و با درنظر گرفتن شاخص‌های تعیین شده توسط سازمان بین المللی کار(ILO) با برخی از کشورهای دیگر، وضعیت افراد بیکار دارای تحصیلات عالی نسبت به کل بیکاران کشور در سال ۱۳۹۲ نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در ادامه این جلسه نیز آمار بودجه تحقیق و توسعه در بخش دولتی کشورمان با کشورهای ژاپن، ترکیه، مالزی و برزیل در بازه زمانی ۲۰۰۱- ۲۰۱۳ مورد بررسی تطبیقی قرار گرفت. همچنین نسبت بودجه تحقیق و توسعه کسب و کار به تولید ناخالص داخلی میان کشورمان با این کشورها ژاپن، ترکیه، مالزی و برزیل در همین بازه زمانی، نیز بررسی شد.

پس از ارائه این گزارش آماری، اعضای کمیسیون به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که می توان به، تدوین آمار دقیق از وضعیت فارغ التحصیلان بیکار در کشور، در نظرگرفتن شاخص‌های مربوط به هزینه‌های تحقیق و توسعه براساس شاخص های معتبر بین المللی، تعریف جامع و نظام مند از مفاهیم مرتبط با هزینه‌های تحقیق و توسعه برای مدیریت راهبردی جریان علم و فناوری وهدایت بخش خصوصی به سمت فعالیت‌های بین المللی توسعه علم و فناوری اشاره کرد.

از دیگر پیشنهاداتی که مطرح شد می توان به، تقویت دیپلماسی علم و فناوری با استفاده از قابلیت‌های بخش خصوصی، بومی سازی الگوهای مربوط به تحقیق و توسعه کشور براساس نیازهای بومی، ترسیم نظام شاخص‌های اثربخشی پژوهش‌های کشور و ترسیم سازوکار مناسب جهت رصد هزینه‌های تحقیق و توسعه در بخش غیردولتی اشاره کرد.

خبرنگار: مهرنوش زارعی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 762888

وب گردی

وب گردی