وعده اپوزیسیون انگلیس درباره توقف فروش سلاح به رژیم‌های سرکوبگر

حزب کارگر انگلیس وعده داده است تا در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی آتی، فروش تسلیحات به رژیم‌های سرکوبگر را متوقف کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، یکی از مقام‌های حزب کارگر انگلیس اعلام کرده به دنبال تدابیر جدیدی است تا اطمینان حاصل شود تسلیحات و فناوری نظامی ساخت انگلیس در دست رژیم‌های سرکوبگر در سراسر جهان قرار نمی‌گیرد.

برنامه‌های حزب کارگر در آستانه انتخابات هشتم ژوئن در حالی مطرح می‌شود که پیشتر جنجال‌هایی درباره حمایت دولت فعلی انگلیس از فروش چندین میلیارد پوند سلاح انگلیسی به عربستان مناقشه ایجاد شده بود.

تلاش جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس برای ایجاد سیاست صادراتی شفاف خصوصا پس از اظهارات مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس جدی شد.

فالون در سخنانی، از یک شرکت انگلیسی که موشک به کسانی چون معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی یا عربستان فروخته، تقدیر کرد و آن را "مدل نمونه" برای "تجارت پسا بریگزیت" توصیف کرد.

بری گاردینر، وزیر تجارت بین‌المللی دولت سایه انگلیس با اشاره به تدابیر تسلیحاتی جدید گفت این مساله مورد رایزنی قرار گرفته که چگونه حزب کارگر باید استراتژی گسترده‌تری را در نظر بگیرد و هدفش بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری در خارج برای ارتقای صنایع داخلی باشد.

دولت انگلیس اخیرا مجوز صادرات تسلیحات به ارزش ۵ / ۳ میلیارد پوند به عربستان صادر کرده است و شماری از وزرای انگلیسی هم برای تحکیم روابط تجاری به عربستان سفر کردند. این در حالی است که ریاض در بمباران‌های مرگبار در یمن مشارکت دارد و به نقض حقوق بشر و جرایم جنگی متهم است.

طبق آمارهای دولتی، انگلیس دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات جهان است. روزنامه ایندیپندنت سال گذشته فاش کرد که انگلیس از سال ۲۰۱۰ به ۲۲ کشور از ۳۰ کشوری که در لیست دیده‌بان حقوق بشر قرار دادند، سلاح فروخته است.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 762900

وب گردی

وب گردی