ارائه مقاله دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد همدان در کنفرانس بین المللی شیمیایی

مقاله دانشجوی دوره دکتری بیوشیمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با عنوان " بررسی ارتباط کمبود ویتامین D و کم‌خونی فقر آهن در زنان مبتلابه دیابت نوع دوم در رشت"در ششمین کنفرانس بین‌المللی شیمیایی ارائه شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مقاله الناز گیاهی دانشجوی دکتری بیوشیمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با عنوان " بررسی ارتباط کمبود ویتامین D و کم‌خونی فقر آهن در زنان مبتلابه دیابت نوع دوم در رشت"در ششمین کنفرانس بین‌المللی شیمیایی، کشاورزی، زیست‌شناسی و علوم محیط‌زیست کشور فرانسه در روزهای 25 و 26 آوریل 2017 ارائه شد.

گیاهی در این مقاله که به راهنمایی مهرداد کسایی عضو هیات علمی واحد همدان تهیه‌شده، آورده است: شواهد نشان می‌دهد که متابولیسم ویتامین D با ابتلا به دیابت نوع 2 یا تشدید آن در ارتباط است. دیابت نوع 2 در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود و چاقی خود درجاتی از مقاومت به انسولین ایجاد می‌کند. درصد شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. همچنین کمبود آهن در زنان دیابتی نیز مشاهده می‌شود. لذا هدف از این مطالعه بررسی ارتباط کمبود ویتامین D و کم‌خونی فقر آهن با بیماری دیابت نوع 2 در زنان بالای 40 سال است.

دانشجوی دکتری واحد همدان در باره چگونگی انجام این تحقیق پژوهشی گفت: این تحقیق در سال 94-93 در بیمارستان رازی رشت انجام شد که میزان سطح ویتامین D به روش الایزا 980 نفر از زنان مبتلا به دیابت نوع 2 (40 تا 60 سال ) مورد سنجش قرار گرفت.

گیاهی گفت: بر اساس یافته های این پژوهش کمبود ویتامین D در 760 بیمار مبتلابه دیابت و کم خونی فقر آهن در 628 بیمار مبتلابه دیابت گزارش شد و نتایج این مطالعه بیانگر ارتباط بین کمبود ویتامین D و کم خونی فقر آهن با دیابت نوع 2 بوده است.

گیاهی در کارنامه علمی خود 2 مقاله‌ آی اس آی، 5 کنفرانس داخلی و بین‌المللی و انتشار یک کتاب با عنوان ضروریات بیوشیمی دارد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 762937

وب گردی

وب گردی