بغداد و تهران خواهرخوانده می شوند

استاندار بغداد اعلام کرد که دو پایتخت اسلامی بغداد و تهران ، بزودی پیوند خواهرخواندگی برقرار می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، 'عطوان العطوانی' گفت که طی ماه آینده به منظور امضای سند خواهرخواندگی بین دو پایتخت و گسترش مناسبات بین بغداد و تهران، در راس هیاتی عازم تهران می شود.
وی اضافه کرد که طرح پیوند خواهر خواندگی بین بغداد و تهران طی سفرهای متعدد هیات هایی از مسوولان دو پایتخت همواره دنبال شده است و انتظار داریم،در سفر ماه آینده به تهران، این سند به امضا برسد.
وی حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از عراق را در عرصه های مختلف بویژه جنگ علیه تروریسم، قابل تقدیر خواند و گفت که در حال حاضر مناسبات بین دو کشور خوب است و به منظور پایداری و تعمیق این مناسبات درصدد ایجاد خواهرخواندگی بین دو پایتخت هستیم.
استاندار بغداد درباره اهمیت خواهرخواندگی بین دو پایتخت خاطر نشان کرد که در چارچوب پیوند خواهرخواندگی، امیدواریم از تجارب و امکانات شرکت های ایرانی در بهبود خدمات به شهروندان در بغداد بهره برداری کنیم.
العطوانی اوضاع عمومی امنیت بغداد را در طول مدت اخیر آرام و باثبات خواند و افزود که عملیات و جنگ علیه داعش لحظه ای در بغداد و عموم عراق آرامش ندارد، زیرا طرح های تروریست ها علیه عراق آکنده از جرم و جنایت است.
به گفته وی، تلاش های دستگاه های امنیتی عراق و در عین حال همکاری و پشتیبانی بزرگ جمهوری اسلامی ایران در این آرامش نسبی در بغداد حائز اهمیت است.
العطوانی گفت: با وجود آرامش نسبی در بغداد اما دستگاه های امنیتی همواره در آماده باش و هوشیاری کامل هستند.
با عقد پیوند خواهرخواندگی، بغداد بیستمین شهر و پایتختی خواهد بود که با تهران پیوند خواهرخواندگی برقرار می کند.
پیوند خواهر خواندگی بین شهرها، رابطه ای دوستانه و هدفمند است که براساس آن ، تبادل اطلاعات و تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری و فنی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می شود.
در اروپا این پیوند را «شهرهای دوقلو» و در آمریکا آن را «خواهر خواندگی» می نامند؛ در شوروی سابق هم به این پیوند «برادر خواندگی » می گفتند.
سابقه این پیوند به پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 برمی گردد که در آن برهه برای نخستین بار بین شهرهای کشورهای اروپایی برقرار شد و مدتی بعد و در سال 1956 پیمان های خواهرخواندگی بین شهرهای آمریکا با دیگرشهرهای جهان نیز باب شد.
امروزه شهرهای خواهرخوانده یا خواهرشهرها ، شبکه غیرانتفاعی و غیردولتی گسترده ای از شهروندان و همکاران بین المللی را تشکیل می دهند و بیش از 2 هزار و 400 رابطه خواهرخواندگی رسمی بین شهرهای جهان وجود دارد.
به اعتقاد کارشناسان، پیمان های خواهرخواندگی باعث رشد و توسعه پایدار شهرها و تعاملات فرهنگی دو شهر می شود.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 762959

وب گردی

وب گردی