مرگ عارف لرستانی بر اثر سکته  بود/ استفاده جناحی دیگران از پرونده‌های قضایی، ربطی به دستگاه قضا ندارد

معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه استمرار رسیدگی به موضوع  حقوق‌های نجومی، به ارائه توضیحاتی درباره پرونده‌های مهم پرداخت و گفت: استفاده جناحی دیگران از پرونده‌های قضایی، ربطی به دستگاه قضا ندارد.

به گزارش ایسکانیوز حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، در یکصد و یازدهمین نشست خبری خود، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه با اشاره به تحریف سخنان اخیرش در جمع دانشجویان علوم پزشکی مشهد در رابطه با حقوق های نجومی توضیح داد:در آن نشست عرض کردم که برخی دستگاه ها مثل بانک‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای و برخی از شرکت‌های وابسته به دولت از گذشته یک وام‌هایی را با بهره کم می‌پرداختند و احیانا در مواردی هم حقوق‌های نسبتا بالا دریافت می کردند؛ اما در دوسه سال اخیر به خصوص سالهای 93 و 94 و 95 این موضوع یک رشد فوق العاده داشت و یک دفعه این حقوق های نجومی که واقعا سرسام آور بود، مطرح شد.

وی افزود: تا جایی که بنده تحقیق کردم در دولت‌های قبل اصلا یک مورد نبوده که یک مدیر 100میلیون یا 200 میلیون متوسط دریافت ماهیانه اش باشد.

معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه حقوق های نجومی منحصر به سالهای اخیر با مبالغ گزاف بوده است، گفت: اگر در قبل هم موارد نادری بوده، سقف آن پایین بوده است.

وی افزود: موضوع حقوق‌های نجومی با توضیحاتی که دولت درباره برخی حقوق‌ها داده، همچنان در دست بررسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، همچنین به پرونده صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: دریافت حقوق‌های 57 میلیونی، اتفاقی است که در این دولت در صندوق توسعه افتاده است.

وی با اشاره به استفاده‌های جناحی از پرونده‌های قضایی در برخی از تبلیغات انتخاباتی گفت: دستگاه قضا، بدون توجه به جناح، موقعیت و شخصیت متهمان، به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و بهره‌برداری‌های جناحی از پرونده‌های قضایی، ربطی به دستگاه قضا ندارد.

وی افزود: همچنین من گفتم در یکی از وزارتخانه‌ها در سال 94 که آن را تحریف کرده‌ بودند و گفته بودند که مربوط به دولت قبل بوده در صورتی که دولت قبل در سال 94 نبود، سازمان بازرسی کل در آن زمان گزارشی را تهیه کرد و اعلام شد که مدیران آن وزارتخانه به طور متوسط 150 میلیون الی 190 تا 200 میلیون دریافت کرده بودند که آن وزارتخانه نسبت به این گزارش انتقاد کرد و گفت که دریافتی به معنای حقوق نیست، البته قوه قضاییه آن را پذیرفت که اشکالی ندارد، ولی شما توضیح دهید که این مبالغ بابت چیست. آنها گفتند که برخی علاوه بر مدیریت خودشان کار هم می‌کرده‌اند و کارکرد شخصی خودشان خارج از مدیریت در دستگاه بوده است. برخی نیز گفتند که بعضی مدیران حدود 5 الی 10 نفر زیرمجموعه‌شان کار می‌کنند و پاداشی که به آنها داده شده در فیش آقای مدیر اعمال شده تا بعداً آن را بین زیرمجموعه خود تقسیم کنند و به فرض اضافه کار این 10 میلیون را به چند نفر منتقل کنند. برخی هم نیز اعلام کردند که معوقه داشتند و از سال‌های قبل حقوق به آنها پرداخت نشده بود که امسال اعمال شده است که هنوز هم این موضوعات در حال بررسی است. این مطالب را گفتم به دلیل اینکه برخی از سخنان بنده را در آن جلسه تحریف کرده بودند.

استفاده سیاسی و جناحی از پرونده‌ها ارتباطی با قوه قضاییه ندارد

محسنی اژه‌ای در صد و یازدهمین نشست خبری با اشاره به سخنانی که در جمع دانشجویان در مشهد گفته بود و مورد تحریف قرار گرفته گفت: بحث بعدی که در آنجا گفتم صندوق توسعه ملی بود. گفتم این حقوق بسیار سنگین که در صندوق توسعه ملی اتفاق افتاده، متوسط حقوق رئیس 57 میلیون در ماه به غیر از وام‌ها بوده و فقط حقوق بوده و این مختص سال های اخیر بوده و در سالهای قبل در این صندوق این موضوع نبوده و این را هم گفتم زمانی که دادستان کل کشور و عضو هیات امنای صندوق بودم مصوبه‌ای مطرح شد و در یکی از بندها اشاره شده بود که اختیارات هیات امنا به هیات عامل تخصیص شود.

سخنگوی دستگاه قضا در این باره افزود: ما گفتیم چنین تخصیصی بر خلاف قانون است، ولی چون اکثریت با دولت همراه بودند این موضوع تصویب شد و وظایف امنا را به هیات عامل تفویض کردند، ولی با این وجود آنها از اختیارات خود برای این مقدار حقوق و وام استفاده نکردند. تفویض در آن دولت بود ولی در این دولت هیات عامل در دولت جدید این را اعمال کرد.

محسنی اژه‌ای در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: قوه قضائیه در جهات مختلف با تنگناهایی مواجه است ولی تمام تلاشش بر این بوده که نسبت به هر پرونده که در قوه قضائیه گشوده می‌شود طبق قانون عمل کند. تفاوتی نکند که این پرونده برای چه جناح و برای چه جایگاه و برای چه کسی باشد. مردم هم شاهد هستند و بوده‌اند کسانی که مورد اتهام قرار گرفته اند با گزارشی نسبت به آنها از سازمان بازرسی کل کشور یا دستگاه های نظارتی و مردم، دادستان آنها را مورد بررسی قرار داده و در هر جایگاه و وابسته به هر جناحی بوده قوه قضائیه طبق قانون کار را دنبال کرده است.

وی افزود: البته برخی‌ها زرنگی می کنند و توان دارند. چند وکیل می گیرند که ممکن است در جایی نحوه تحقیق و جمع آوری ادله سخت تر و در یک جا آسان تر باشد. ممکن است یک زمانی یک آدم معمولی یک وکیل بگیرد ولی آنکه ثروتمند است چند وکیل و چند مشاور بگیرد طبیعتا در این سطح تحقیق و کسب ادله کار آسانی نیست، ولی قوه قوضاییه سعی دارد هر پرونده را در چارچوب قانون پیگیری کند. در این زمان یک کسی فکر می کند که رسیدگی به این پرونده میل او نیست او شروع می کند به سخن گفتن علیه قوه قضائیه یا اشخاص دیگر، و کسانی که پیگیری پرونده‌ای میل شان نیست علیه قوه قضاییه سخنانی می‌گویند، البته بهره برداری دیگران از پرونده ها در قوه قضائیه غیرخواست قوه قضائیه است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به فضای انتخاباتی و سوءاستفاده از پرونده های مطروحه در قوه قضائیه تصریح کرد: یک پرونده برای یک فردی وابسته به یک جریان سیاسی گشوده می شود و جریان رقیب مخصوصا دراین فضای انتخاباتی از این موضوع سوءاستفاده می کند که به ما ارتباطی ندارد. تلاش قوه قضائیه این است که بدون تبعیض به پرونده ها رسیدگی کند و بهره برداری های سیاسی و جناحی ارتباطی با قوه قضائیه ندارد.

مرگ عارف لرستانی بر اثر سکته بود

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه فوت عارف لرستانی حواشی زیادی به دنبال داشت و پزشک قانونی اعلام کرده که علت فوت مشخص شده، در این باره توضیح دهید؟ گفت:‌ پزشکی قانونی رسما اعلام کرده قصور و تقصیری متوجه پزشک نبوده و وی بر اثر سکته فوت کرده، البته دارویی که در بیهوشی مصرف کرده‌اند در سکته او بی‌تاثیر نبوده است.

یک نفر در حاشیه افتتاح ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها بازداشت شد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در حواشی افتتاح ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها در ایلام به ساحت امام رضا (ع) توهین شده، چه اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است، گفت: فردی در این خصوص بازداشت شده و پرونده در مرحله تحقیقات از اوست.

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در حواشی افتتاح ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها در ایلام به ساحت امام رضا (ع) توهین شده، چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: با کمال تاسف مواردی در این ایام مطرح می‌شود. ادعا شده ایشان معلم است. با نیت او کاری ندارم، اما چطور یک معلم به خودش اجازه می دهد در مورد یک امام معصوم با این ادبیات برخورد کند. این اقدام به خاطر رای جمع کردن است؟ واقعا هدف چه بوده است؟ تعجب بیشتر من این است که بعضی ها که همان جا نشسته بودند،‌ رفتار متناسبی نشان ندادند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این شخص در حال حاضر بازداشت است. نقل شده که این فرد ابتدا در دسترس نبوده - نمی‌گویم فرار کرده بود - پیغام می دهند که تو را دستگیر می کنند، خودت را زودتر معرفی کن که در این صورت فراری محسوب نشود، البته این ها شنیده های من است ولی در نهایت فرد بازداشت می‌شود و در مرحله تحقیقات از او هستند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و دانیال زاده در چه مرحله ای است، اظهار کرد: حکم بابک زنجانی قطعی شده و موضوع جدیدی در آن اتفاق نیفتاده است. کماکان در مورد دو نفر که حکمشان نقض شده بود، در حال تحقیق هستند. اموال وی همچنان در مرحله کارشناسی است،‌ هنوز هم اینکه موجودی نقدی در خارج از کشور داشته یا نه ثابت نشده. همچنین هنوز کسی پیدا نشده برای بدهی او راه اطمینان بخشی را ارائه کند.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: پرونده دانیال زاده نیز هنوز در مرحله مقدماتی است. حکمی صادر نشده و قطعی نشده است،‌ اما این پرونده بیش از یک متهم دارد. متهمی که اسم بردید بازداشت است. در این راستا برخی در مرحله تحقیق هستند و بعضی در رفت و آمد برای بررسی ها هستند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده همسر یکی از کاندیداها با عنوان واگذاری خیریه امام رضا و این که آیا این کار غیرقانونی بوده و قوه قضاییه غیرقانونی بودن آن را تایید کرده است، عنوان کرد: در مورد تایید خبری ندارم. هر گزارشی که از یک منبع رسمی بیاید و ضرورت داشته باشد که دادستان آن را دنبال کند، این اتفاق می‌افتد.

این گزارش تکمیل می شود.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 763035

وب گردی

وب گردی