تجربه مسجدجامعی از مدیریت شهری در ۳ کتاب

احمد مسجدجامعی با توجه به حضور ده‌ساله در شورای شهر، تجربیات خود را در حوزه مدیریت شهری در کتاب‌های مختلفی به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر رسیده، این عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس پیشین این شورا نگارش کتاب‌های جدیدش را بر پایه آن‌ چه "فعالیت‌های علمی تحقیقاتی در حوزه مدیریت شهری" توصیف شده، استوار می‌داند.

مسجدجامعی در یکی از کتابهایش که به زودی منتشر می‌شود به مقولاتی چون احیای فضاهای عمومی، افزایش ظرفیت‌های گروههای متنوع قومی مذهبی در ارتقای عرصه عمومی در یکی از خیابان‌های تهران (خیابان سی تیر)، راغب کردن مردم محلی و غیرساکنین به حضور در این مکان‌ها و افزایش جذابیت و سرزندگی فضای آن پرداخته است.

از آنجا که خیابان سی تیر تهران سابقه سکونت فرهنگ‌ها و ادیان مختلف در کنار هم را دارا است به عنوان الگویی برای زندگی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار هم در تهران مطرح است. نگارنده در این کتاب سعی کرده با پتانسیل‌های قوی که برای دستیابی به یک فضای پویا و انسانی در میان تکثر فرهنگی اقوام مذهبی کلیمی، مسیحی، زرتشتی و مسلمان وجود دارد، به احیای فضاهای چندفرهنگی شهری کمک و همگرایی قومی مذهبی منطقه را تقویت کند.

بر اساس این خبر، در کتاب مسجدجامعی تلاش شده تا با مدنظر قراردادن عوامل مختلفی نظیر ارتقای کیفیت محیط این خیابان با استفاده از عنصر تنوع که در وضع کنونی مورد بی‌مهری قرار گرفته به سرزندگی و حضور فرهنگی و آگاهانه شهروندان افزوده شود.

از دیگر آثار این نویسنده که پیش‌تر به رشته تحریر درآمده است، می‌توان به کتاب «دروازه غار» اشاره کرد که با استفاده از تجربه تهران‌گردی‌های خود این کتاب مصور را به نگارش درآورده و در ۱۱۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

کتاب «دروازه غار» شامل ۱۷۷ صفحه است و اطلاعاتی درباره یکی از قدیمی‌ترین محلات تهران به نام دروازه غار، در اختیار خواننده خود قرار می‌دهد. در این کتاب به گودنشینی تا آپارتمان‌نشینی، نقالی و مداحی در قهوه‌خانه‌ها پرداخته شده و تاریخچه‌ای مفصل از دروازه غار به شکل سفرنامه‌ای ارائه شده است.

مسجدجامعی در این کتاب با استناد به دیدار خود از محله دروازه غار به ۱۶۲ موضوع از جمله زندگی در اطراف دروازه غار، بازارچه قدیمی، قهوه‌خانه، دعوای لوطی‌ها، حسینیه شیخ رجبعلی خیاط، حمام چهارشنبه، سقاخانه و... پرداخته است.

او پس از این کتاب، کتاب دیگری را با عنوان «جسم و جان شهر» (تأملی بر حق حیات، کیفیت زندگی، شورا و شورایاری) شامل ۳۶۲ صفحه با موضوع شوراهای محله که زمان زیادی از رونمایی آن نمی‌گذرد به چاپ رساند.

احمد مسجدجامعی در مراسم رونمایی این کتاب که به همت انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرسازی در تالار ناصری خانه هنرمندان برگزار شد، با قدردانی از افرادی که بانی گردآوری یادداشت‌ها و انتشار یادداشت‌های وی در قالب کتاب «جسم و جان شهر» شده‌اند، گفت: این کتاب مجموعه مقالاتی است که من در سال‌هایی که به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران مشغول به فعالیت بودم، نوشتم. برای من خیلی جالب است که وقتی به یادداشت‌های قدیمی‌ام مراجعه کردم نام نخستین یادداشتی که در زمان عضویتم در شورا نوشتم «روح شهر» بود و اولین سخنرانی‌ام بعد از عضویت در شورای شهر «روح محله، روح شهر» نام داشت که آن را در فرهنگستان هنر ایراد کردم. و البته باز هم جالب است که اولین مصاحبه‌ام بعد از عضویت در شورا با عنوان «انسان، گمشده برنامه‌ریزی شهری» در رسانه‌ها منتشر شد.

در این کتاب نویسنده خود را همان‌قدر شهروند تهران می‌داند که شهروند فرهنگ.

دریافت کننده: بخشی پور/ انتشار: رضایی

502501

کد خبر: 763052

وب گردی

وب گردی