پیشرفت بهره برداری از سامانه علم سنجی در واحدهای مجری علوم پزشکی

مدیر کل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از پیشرفت سامانه علم سنجی درحوزه پژوهش معاونت علوم پزشکی خبر داد.

دکتر هنگامه بختیار، در گفت و گو با ایسکانیوز به بیان خلاصه ای از امکانات این سامانه اشاره کرد و افزود: سامانه علم­ سنجی (سایمد) معاونت علوم پزشکی از ابتدای سال ۱۳۹۵ به همت دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری و با حمایت معاونت علوم پزشکی راه ­اندازی شده است و از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.

وی افزود: ارزشیابی آنلاین مراکز تحقیقاتی: در این قسمت مراکز تحقیقاتی حوزه علوم پزشکی براساس شاخص­های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین برخی از شاخص­های بومی دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت کاملا مکانیزه و آنلاین، رتبه ­بندی می­شوند که در حال حاضر این امر برای سال ۹۵ به اتمام و بهره­ برداری رسیده است.

او در ادامه گفت: در حوزه علم­ سنجی اعضای هیات علمی و در بخشی از این سامانه، تعداد مقالات، H-Index و میزان ارجاعات به مقالات اعضای هیات علمی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی براساس داده­ های پایگاه­های Scopus و ISI نمایش داده شده و روزانه و به صورت اتوماتیک بروز رسانی می ­شود. اطلاعات پایگاه Scopus هم اکنون به بهره­ برداری رسیده است و اطلاعات پایگاه ISI نیز در حال طی نمودن مراحل آخر جهت بهره ­برداری است.

بختیار ادامه داد: علم ­سنجی واحدها، دانشکده­ها، مراکز تحقیقاتی و گروه­های واحدهای مجری علوم پزشکی: در این قسمت، مقالات با آدرس دهی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مجری علوم پزشکی که در پایگاه های علمی ISI، Scopus، Pub med و ISC نمایه شده­اند، توسط ربات­های مخصوص جستجو شده و سپس توسط کارشناسان حوزه پژوهش علوم پزشکی صحت­ سنجی و اطلاعات آنها تکمیل می ­گردد و سپس براساس تعداد، نوع مقالات و نوع نویسنده، واحدهای مذکور رتبه ­بندی می­شوند. لازم به ذکر است در حال حاضر ۵۰ درصد از این بخش سامانه به اتمام رسیده و مابقی آن در حال تکمیل است.

مدیر کل دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی دانشگاه آزاد افزود: بانک مقالات با دسترسی آزاد دیگر بخش این سامانه است که در این بخش از سامانه آن دسته از مقالات دانشگاه آزاد اسلامی حوزه علوم پزشکی که توسط ربات جستجو شده و توسط کارشناسان راستی آزمایی و اطلاعات آنها تکمیل شده است به صورت یک بانک جامع از مقالات قابل دسترس برای کاربران بوده و قابلیت جستجو براساس موضوع یا نام مقاله، نام نویسنده، و واحد صاحب امتیاز مقاله را خواهد داشت. این قسمت نیز تا کنون ۵۰% پیشرفت داشته و در حال تکمیل است.

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار:اخوندی

200/202

کد خبر: 763073

وب گردی

وب گردی