روزنامه صهیونیستی: بیشتر فلسطینی ها در درستی حرف های رئیس جمهوری آمریکا تردید دارند

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در آستانه دیدار رئیس جمهوری آمریکا و رئیس حکومت خودگردان فلسطین نوشت: در حال حاضر، موقعیت'محمود عباس' ضعیف و شکننده است و بیشتر فلسطینی ها در اصالت وعده ها و حرف های 'دونالد ترامپ' تردید دارند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت، در حالی که عباس روز چهارشنبه به امید اعمال فشار ترامپ بر اسرائیل برای توقف کامل شهرک سازی ها در اراضی فلسطینی و تضمین از سرگیری مذاکرات صلح بر مبنای زمین در برابر صلح با رئیس جمهوری آمریکا دیدار می کند، کارشناسان معتقدند که بعید است ترامپ در نقش ناجی ظاهر شود و فشاری علیه طرف مقابل فلسطینی ها وارد کند.
ترامپ که هفته پیش در گفت وگو با خبرگزاری رویترز، از خواسته خود درباره صلح اسرائیل - فلسطین سخن گفته بود تاکنون با 'عبدالفتاح السیسی' رئیس جمهوری مصر، 'عبدالله' پادشاه عربستان و 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم (رژیم صهیونیستی) دیدار و گفت وگو کرد.
عباس که خواستار حمایت بین المللی از فلسطینی ها شده است، گفت که برای همکاری با ترامپ آماده است.
به نوشته این روزنامه صهیونیستی، در حال حاضر، موقعیت عباس در داخل و منطقه ضعیف است و جنگ و آتش در سوریه، عراق، لیبی و خاورمیانه باعث کاهش اهمیت و اولویت مساله فلسطین شده است.
'مخایمر ابوسعدا'، استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر در غزه در این رابطه گفت: فلسطینی ها دچار اختلاف و تفرقه شده اند، منطقه از عباس ناراضی است؛ موقعیت عباس بسیار ضعیف و شکننده است.
به گفته 'احمد مجدلانی' از رهبران جنبش فتح که رابطه نزدیکی با عباس دارد، ابومازن تلاش می کند تا ترامپ را متقاعد کند که اگر قرار به ازسرگیری روند دیپلماتیک است، توقف ساخت و ساز شهرک ها، مهم و اساسی است. هرچند روند سیاسی بدون توقف شهرک سازی ها به جایی نخواهد رسید.
وی افزود: شهرک سازی ها باعث نابودی طرح تشکیل دو کشور در کنار هم است؛ اگر شهرک سازی متوقف نشود، نمی توان از روند سیاسی صحبت به میان آورد. عباس پیامی شفاف به دولت آمریکا می دهد. ما خواستار همکاری مثبت و صادقانه با ترامپ به منظور تحقق صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم هستیم. تا زمانی که اشغالگری ادامه داشته باشد، صلح و ثباتی در منطقه در کار نخواهد بود.
در حالی که 'غسان خطیب'، از وزرای سابق حکومت خودگردان فلسطین معتقد است، نشست عباس و ترامپ فرصتی مهم برای تشریح دیدگاه های فلسطین برای ترامپ است، بسیاری از فلسطینی ها از ترامپ ناراضی و یا دستکم به صحبت هایش درباره ضرورت صلح، تردید دارند و امضای توافقنامه های سیاسی را بسیار سخت تر از توافقنامه های تجاری و مستغلات می دانند.
'حسن خریشه'، نایب رئیس شورای قانونگذاری فلسطین و منتقد عباس، در این باره می گوید، از نشست با ترامپ هیچ خیری بیرون نمی آید. ترامپ تاجر است و خواستار توافق بر سر بسته ای است که ما را ناچار به شکست و اسرائیل را پیروز خواهد کرد. همه روسای جمهوری آمریکا وقتی کار خود را شروع کردند، گفتند که در رابطه با صلح فلسطین و اسرائیل جدی هستند، اما، متاسفانه هیچ کاری انجام ندادند زیرا آنها طرفدار اسرائیل هستند و نمی خواهند به این رژیم فشار وارد کنند.

منبع: ایرنا

305/300

کد خبر: 763211

وب گردی

وب گردی