زندگی در آغوش شهر مرده/ پس از 4 دهه ویرانی، «نفت‌شهر» برای ورود اهالی بازسازی شده است

نزدیک به 40 سال از تصرف و تخریب نفت‌شهر می‌گذرد؛ شهری که در هشت سال جنگ تحمیلی، یکی از مهم‌ترین اهداف دشمن برای تصرف به‌شمار می‌رفت. نفت‌شهر با آغاز جنگ توسط عراق تصرف می‌شود و شهر خالی از سکنه را دشمن به ویرانه تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وقایع اتفاقیه ، نفت‌شهر که پیش از حمله عراق، بخشی از ایرانیان کردزبان را در خود جای داده بود از ابتدای جنگ تا زمان آتش‌بس یعنی حدود 8 سال در اشغال نیروهای بعثی بود و حالا پس از گذشت چهار دهه از ویرانی نفت‌شهر مسئولان خبر داده‌اند که این شهر آماده زندگی است. برخی از ساکنان نفت‌شهر در جنگ شهید شده‌اند و برخی بر اثر کهولت سن جان باخته‌اند و کودکانی که در سال‌ها و ماه‌های اول زندگی مجبور به ترک این شهر شده‌اند حالا هر کدام انسان بالغی هستند که خاطرات زندگی شهرشان را هم به یاد نمی‌آورند.

خانه‌های تخریب‌شده بازسازی شده و حتما دیگر هیچ شباهتی به خانه‌های 40 سال پیش ندارد. بااین‌حال، اهالی نفت‌شهر حتما آرزو داشته‌اند یک‌بار دیگر بتوانند در زادگاهشان نفس بکشند. روز گذشته معاون فرماندار قصرشیرین از مهیابودن نفت‌شهر برای بازگشت اهالی خبر داد و گفت: از اول بازسازی این شهر پیشرفت صددرصدی دارد.

آغاز بازسازی

بازسازی شهر مرزی نفت‌شهر که پس از جنگ تحمیلی به ‌دلیل آلوده‌بودن بخشی از زمین‌هایش به مین و مواد منفجره خالی از سکنه شد، در دولت یازدهم کلید خورد. بازسازی از شهریور 93 با حضور مسئولان استانی و جمعی از اهالی آغاز و حالا در کمتر از سه سال مسئولان خبر داده‌اند که شهر ساخته شده، به جای ویرانه‌های باقی‌مانده از جنگ و تصرف، خانه‌هایی برای مردم ساخته شده تا با امنیتی چند برابر سابق در آن زندگی کنند و برای همیشه زندگی در غربت را ترک کنند.

اکنون فقط شماری از نیروی‌های نظامی و کارکنان شرکت نفت در نفت‌شهر سکونت دارند و پس از پایان جنگ تحمیلی به‌ دلیل شرایط موجود و حضور نیروهای نظامی و وجود میادین مین، امکان بازگشت مردم به این شهر میسر نشد و کاری نیز برای بازسازی آن صورت نگرفت تا اینکه اکنون طرح بازسازی نفت‌شهر به اتمام رسیده است.

این شهر مرزی که قبل از جنگ تحمیلی به جرأت می‌توان گفت مدرن‌ترین شهر غرب کشور بود، پس از سال‌ها، با عملیات اجرایی بازسازی، جانی تازه یافت تا بار دیگر احیا شود. نعمت‌الله نازپرورده، فرماندار قصرشیرین، درباره آخرین وضعیت بازسازی نفت‌شهر به مهر می‌گوید: نفت‌شهر پس از حدود ۴۰ سال از تخریب آن بازسازی شده و هم‌اکنون آماده و مهیای بازگشت اهالی است. او هزینه بازسازی این شهر جنگ‌زده را ۲۰ میلیارد تومان در فاز اول اعلام کرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام‌شده، این شهر هم‌اکنون آماده زندگی است اما جزئیات دیگری نیز باقی مانده که در فاز دوم انجام خواهد شد.

معاون فرماندار قصرشیرین می‌گوید: با توجه به اقدامات صورت‌گرفته، هم‌اکنون نفت‌شهر آماده زندگی‌کردن بوده اما یکسری امورات دیگر نیاز است که جزء فاز دوم آن محسوب می‌شود. او زمان صرف‌شده برای اجرای فاز اول این پروژه را سه سال اعلام کرد و گفت: در فاز اول این پروژه حدود ۵۰ واحد مسکونی به‌همراه یک سالن ورزشی، دو واحد آموزش، یک واحد بهداشتی درمانی و یک مسجد احداث شده است.

پیشرفت ۱۰۰ درصدی فاز اول بازسازی نفت‌شهر

نازپرورده از پیشرفت صددرصدی این پروژه خبر داد و گفت: همچنین در فاز اول، کار آماده‌سازی خیابان‌ها و معابر عمومی آن انجام شده و هم‌اکنون این شهر آماده زندگی و بازگشت ساکنانش است. او با بیان اینکه هم‌اکنون خدماتی همچون آب و برق در این منطقه فراهم است، گفت: البته فراهم‌کردن آب و برق مطمئن و ایجاد استحکامات لازم در فاز دوم این پروژه دیده شده که در صورت تأمین اعتبارات لازم در دست اقدام قرار خواهد گرفت. نفت‌شهر، شکل اولیه خود را گرفته و تعدادی از اداراتی هم که باید در آن شکل بگیرند، تأسیس شده و در آنجا کار انجام می‌شود. او نفت‌شهر را یکی از نقاط مهم استان به‌لحاظ هم‌مرزبودن با کشور عراق و همچنین وجود چاه‌های نفت دانست و ابراز امیدواری کرد با اقدامات صورت‌گرفته، شاهد آبادانی این شهر باشیم.

معاون فرماندار قصرشیرین ابراز امیدواری کرد با اجرای سامانه گرمسیری در این شهر مردم آن بتوانند در باغات و نخیلات این شهر فعالیت کرده و توسعه کشاورزی و صنعتی این شهرستان اتفاق بیفتد. او از اجرای فاز دوم بازسازی نفت‌شهر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هم‌اکنون مطالعات آن در حال انجام است اما انتظار ما این است که مردم نفت‌شهر خود پیشقدم شده و نفت‌شهر را با بهره‌گیری از تسهیلات بانکی- که به آنها پرداخت می‌شود- بسازند. نازپرورده درباره حضور نیروهای نظامی در سطح شهر نیز گفت: این نیروها کار خودشان را انجام می‌دهند و مردم نیز به زندگی خود می‌پردازند و این موضوع، مشکلی ایجاد نمی‌کند و مردم می‌توانند به‌راحتی در شهر حضور داشته باشند و زندگی کنند.

نفت‌شهر در دوران جنگ

تیمسار فلاحی، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در گزارشی، تصرف نفت‌شهر را این‌گونه توضیح داد: تجاوزات مقدماتی عراق از اوایل سال ۵۹ از این مناطق آغاز شد؛ ابتدا نیروهای مرزی و به‌تدریج نیروهای منظم ارتش عراق در منطقه مرزی ایران و قصرشیرین، اقدامات خصمانه‌ای علیه مرزداران جمهوری ‌اسلامی ایران شروع کردند و به مرور زمان عملیات تجاوزکارانه خود را توسعه دادند تا جایی که ۱۱ اردیبهشت، منطقه مرزی قصرشیرین- نفت‌شهر و سپس در ۱۱ خرداد پاسگاه مرزی غرب مهران مورد تجاوز آشکار ارتش بعث عراق قرار گرفت. آن‌طور که این فرمانده جنگ می‌گوید، پس از ۲۲ شهریور ۵۹ کم‌کم مناطق به اشغال درآمد و از روز اول مهر ۵۹، تهاجم متجاوزان وسعت یافت. روز اول نبرد در منطقه عملیاتی کرمانشاه در حالی به پایان رسید که نفت‌شهر در محاصره افتاد و اطراف قصرشیرین در دسترس دشمن قرار گرفت.

بر اثر محاصره و آتش شدید دشمن، تلفات سنگین به مدافعان نفت‌شهر وارد شد و نیروهای دشمن از جوانب مختلف به طرف نفت‌شهر به حرکت درآمدند. عراق، آتش‌بس را پذیرفته بود اما از اجرای مفاد قطعنامه ۵۹۸ خودداری می‌کرد و این کارشکنی تا ۱۲ مرداد ۶۹ ادامه داشت. در آن روز، بالاخره عراقی‌ها با قبول مجدد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر موافقت کردند و پیرو این تصمیم، نیروهای عراقی نفت‌شهر را تخلیه کرده و به نوار مرزی بازگشتند. به‌این‌ترتیب نفت‌شهر که دوم مهر ۵۹ به اشغال درآمده بود، بعد از 10 سال اسارت ۱۲ مرداد ۶۹ آزاد شد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 763213

وب گردی

وب گردی