بازتاب گسترده سفر رئیس جمهوری ترکیه به هند در رسانه های پاکستان

سفر جاری رئیس جمهوری ترکیه به هند و به ویژه اظهارات وی در خصوص مسئله کشمیر که در مصاحبه او با یک رسانه هندی پیش از عزیمت به دهلی نو مطرح شد، بازتاب گسترده در رسانه های دولتی و غیردولتی پاکستان داشت.

به گزارش ایسکانیوز، رجب طیب اردوغان روز گذشته برای انجام سفری دو روزه، وارد دهلی نو شد.
رسانه های پاکستان به نقل از رجب طیب اردوغان نوشتند که این مقام عالی ترکیه در آستانه سفرش به دهلی نو، از هند و پاکستان خواسته تا در خصوص مسئله کشمیر گفت و گوهای جدی انجام دهند و یک بار برای همیشه، این مسئله قدیمی را بین خود حل و فصل کنند.
برخی رسانه های اردو زبان پاکستان هم اعلام کردند که اردوغان برای میانجی گری بین هند و پاکستان در خصوص مسئله کشمیر ابراز تمایل کرده است.
اردوغان گفته است: روابط هند و پاکستان رو به گسترش است اما تنها مسئله بین آنها، مسئله قدیمی کشمیر است که باعث شده دو کشور از هفتاد سال پیش بر سر این مسئله اختلاف و تنش داشته باشند. حل مسئله کشمیر باعث خواهد شد تا هر دو کشور همسایه نفس راحت بکشند.
اردوغان گفته است که ترکیه خواستار امنیت و ثبات در منطقه جنوب آسیا است.
ترکیه از روابطی دوستانه و نزدیک با پاکستان برخوردار است و یکی از کشورها هم پیمان پاکستان محسوب می شود.
اردوغان سال گذشته دو بار به اسلام آباد سفر کرد. سفر نخست وی در سال 1395 به پاکستان در آبان ماه و در قالب سفر دوجانبه انجام شد. اردوغان در اسفندماه سال گذشته نیز برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی، به اسلام آباد سفر کرد.
سفر جاری اردوغان به هند، نخستین سفر رئیس جمهوری ترکیه به این کشور جنوب آسیا در طول هفت سال اخیر است.
اردوغان گفته است که در این سفر، هدف توسعه روابط بیش از پیش با هند را دنبال خواهد کرد.
ترکیه خواستار گسترش همزمان روابط خود با پاکستان و هند است و از این رو، معتقد است که حل مسئله کشمیر میان هند و پاکستان و رها شدن این دو کشور مهم جنوب آسیا از بند اختلافات مربوط به کشمیر، می تواند روابط دوستانه بین اسلام آباد و دهلی را به دنبال داشته باشد که در نهایت، به نفع ترکیه هم خواهد بود.

منبع: ایرنا

305/300

کد خبر: 763221

وب گردی

وب گردی