رویکرد بین المللی به جشنواره  آواها و نواهای رضوی اضافه شد/دعوت از هنرمندان خارجی

مراسم رونمایی از پوستر دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی با حضور احمد صدری دبیر جشنواره و محمدحسین اسماعیلی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین ابوالفضل صادقی نژاد، کیوان پهلوان، تقی ضرابی، رئیس انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد.<br/>

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدا محمدحسین اسماعیلی ، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نزدیکی این مراسم با اعیاد ماه شعبان را به فال نیک می گیریم. دوره اول جشنواره که پارسال برگزار شد از لحاظ کمی و کیفی در سطح خوبی بود و هدف کلی از برگزاری جشنواره تولید آثار موسیقایی در حوزه فرهنگ رضوی بود و آثار اول جشنواره در قالب یک آلبوم تهیه شده و امروز از پوستر آثار دوره اول، رونمایی می شود.

وی افزود: جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی امسال برای دومین بار است که شروع می شود و یک جشنواره نوپاست. جشنواره امام رضا(ع) در پانزده دوره در تمام رشته های فرهنگی برگزار می شد و هنرمندان در تمام عرصه های هنری آثار خود را تولید می کردند و بی شک جای هنرمندان عرصه موسیقی ایران که ارادت خاصی به ساحت رضوی داشتند در این جشنواره خالی بود و به همین دلیل جشنواره آواهای رضوی از سال گذشته زیر مجموعه جشنواره امام رضا قرار گرفت و امیدواریم این جشنواره در طول سالیان آینده برگزار شود و هدف از برگزاری جشنواره صرفا جشنواره موردی نیست بلکه تولید آثار هنر و حمایت از هنرمندانی است که در این عرصه آثاری را تولید می کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: در حوزه های آئینی دیگری چون حوزه نبوی و فرهنگ پیامبر اعظم و حضرت علی(ع) آثار زیادی تولید شده است و حوزه فرهنگ رضوی خیلی فراهم نبود اما به حمدالله از سال گذشته این جشنواره آغاز شده است و شور و اشتیاقی برای تولید آثار موسیقایی با موضوع امام رضا، ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری سیره اهل بیت به ویژه امام رضا برگزار می شود و در راستای گرامیداشت تولید کنندگان و پدیدآورندگان حوزه فرهنگ رضوی و به تولید آثاری در این زمینه و به ویژه در حوزه رضوی کمک می کند. این برنامه با همکاری و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و بخش موسیقی وزارت ارشاد اسلامی برگزار می شود و مجری این برنامه انجمن موسیقی استان تهران است که سال گذشته با اجرای این جشنواره را بسیار خوب برگزار کرد.

وی افزود: این جشنواره در دهه کرامت مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و یکی از ویژگی های این جشنواره این است که به صورت محدود و سالنی برگزار نمی شود و در شهرهای مختلف کشور فراخوان دارد و برگزیدگان این جشنواره به استان تهران معرفی می شوند و امیدواریم شور و نشاط زیادی در دهه کرامت به وسیله این جشنواره به راه بیافتد.

اسماعیلی تصریح کرد: از ویژگی های این جشنواره این است که ما امسال سعی کردیم یک رویکرد بین المللی به جشنواره اضافه کنیم و گروهایی از کشورهای مختلف به ایران دعوت کرده ایم.

در ادامه احمد صدری در مورد جزییات اجرای دومین جشنواره اواها و نواهای رضوی گفت: جشنواره امسال در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود . بخش رقابتی سال گذشته به موسیقی اقوام ایران اختصاص داشت و امسال محور اصلی برنامه های بخش رقابتی ، بخش موسیقی کورال است و در فراخوان این جشنوارا روی این موضوع همراه با اشعاری در مدح امام رضا و گاها غیر مستقیم به مفهوم مورد نظرمان کار کرده و آثاری را ارسال کنند.

وی افزود: در حوزه رقابتی شورای رضوی، موسیقی ردیف دستگاهی است که تاکید خاصی به این بخش داریم و با اغلب گروههای ردیف دستگاهی ارتباط داریم زیرا بخش تولیدی جشنواره را شامل می شود.

صدری اظهار کرد: در زمان جشنواره اجراهای صحنه ای هستند و نواهای پاپ و آثار تولیدی با محوریت امام رضا است و بحث بعدی در موضوع رقابتی نماهنگ است که به صورت یک کار مولتی مدیا در قالب ترکیب تصویر و موسیقی است زیرا هنر بصری در داوری برایمان اهمیت دارد و بر مخاطب تاثیرگذار است.

عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره اواها و نواهای رضوی تصریح کرد: بخش غیر رقابتی شامل دو بخش آواها و نواهای مناطق مختلف ایران و حوزه موسیقی بین المللی را شامل می شود و در این قسمت امسال از کشور های افغانستان ، تاجیکستان ، آذربایجان ، ترکیه دعوت شده است و سعی داریم تا در سالهای آینده با کشورهای بیشتری این جشنواره را برگزار کنیم.

وی اظهار کرد: امسال قصد داریم از هنرمندانی که در حوزه فرهنگ رضوی در گذشته دست به تولید آثاری زده اند که کمتر دیده شده از انان تجلیل صورت گیرد.

کیوان پهلوان یکی دیگر از اعضای شورای سباستگذاری دومین دوره جشنواره رضوی در خصوص بخش بین الملل جشنواره گفت: سال پیش در جمع دوستان برای شروع جشنواره ای که دقیقا امیدی به آینده اش نداشتیم این کار را آغاز کردیم و امسال خوشبختانه به زیبایی با ویژگی های خاص خودش برای بار اول برگزار شد و امسال جامع تر از سال پیش برگزار خواهد شد.

وی افزود: امسال بخش بین الملل با پیشنهاد شورای سیاست گذاری و پذیرش مدیران جشنواره و افزودن گروه های موسیقی از کشور های مسلمان منطقه است و سعی کردیم که از کشورهای افغانستان، در وهله اول جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، سه گروه داشته باشیم و با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان 95 درصد آن شیعه هستند این موضوع را در نظر داشتیم که بسیاری از مسلمانان اهل تسنن به ویژه در بخش افغانستان و خراسان بسیار به امام رضا (ع) علاقه دارند و در این باره موسقی هایی در مراسم خود اجرا می کنند و سعی کردیم این جشن امام رضا (ع) در چارچوب موسیقی، حامی دیگری برای وحدت مسلمانان شیعه و سنی باشد و موسیقی هایی اجرا شود که با نام امام رضا و با نیت وحدت شیعه و سنی اجرا شود.

همچنین در ادامه این مراسم ابوالفضل صادقی نژاد و تقی ضرابی از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره آواها و نواهای امام رضا (ع) به ایراد سخنانی در رابطه با برگزاری این جشنواره و اضافه شدن بخش بین الملل پرداختند. همچنین اسماعیلی اضافه کرد: آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنوراه اول تیرماه امسال است و انشاءالله آثار منتخب بعد از ارزیابی برای شرکت در این دوره از جشنوراه ارسال می شود و این جشنواره از تاریخ 4 تا 8 مرداد ماه برگزار خواهد شد و علاقمندان می توانند اطلاعات بیشتر را در سایت جشنواره با عنوان "شمس توس تهران" بررسی کنند و ثبت نام در این جشنوراه به صورت الکترونیکی انجام می شود.

خبرنگار: بخشی پور/انتشار: سلیمی

500

کد خبر: 763244

وب گردی

وب گردی