یکپارچگی مدیریت شهری و نوآوری شهرها

مدیریت شهری امروز به شکل سوله ای و جدا از هم صورت می گیرد و در غیاب یکپارچگی مدیریت شهر دیگر نیازهای رشد شهری حمایت نمی شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ابتکار ،" نوآوری یا رکورد" چالشی مرسوم در شهرهای امروز است. امروزه نوآوری برای حل مشکلات و چالشهای شهرها و نیز حل مشکلات اجتماعی شهری ضرورت یافته است. نوآوری تنها جایی می تواند رخ دهد که نوپاها (start-ups) و کارآفرینان زیرساخت ها و منابع شهری را در اختیار داشته باشند تا بتوانند تاثیرات شگرف خود را بجا گذارند .
تغییرات جمعیتی، زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی- اجتماعی ایجاب می کند که شهر ها به طور موثر و پایدار تر مدیریت شوند. شهرهای دنیا به طور فزاینده ای در حال رقابت برای جذب استعداد ها و سرمایه گذاری ها هستند. آنها می خواهند میزبان بازی های المپیک، جام جهانی باشند. آنها می خواهند دانشگاه هایی در کلاس جهانی بسازند. آنها می خواهند توجه شرکت های بین المللی را جلب کنند. و نهایتا شهرهای دنیا در حال ساختن برندهای خود برای جذب ساکنان و بازدیدکنندگان جدید اند.ما در تهران کجای کاریم و در کدام قسمت این رقابت سهمگین جهانی ایستاده ایم


نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از سال 1970 پا به عرصه مدیریت شهری با ارتباطات وسیع مجازی و اینترنتی گذاشت. شهرهای دیجیتالی ایجاد شد که شغل های بسیاری ابتدا در شهرهای اروپا و آمریکا ایجاد کرد و به رفع مشگل اشتغال مدد رساند. در اوایل سال 2000، زیر ساخت فناوری جدید ارتباطات و اطلاعات شهری دسترسی برای هر فرد در هر زمان و در هر وسیله ای را فراهم کرد. به خاطر چالش های منطقه ای شهرها استراتژی های مختلف و برند هایی مثل "شهر هوشمند" در مالزی، "شهر اقتصادی" در عربستان، "شهر فراگیر" در کره جنوبی، "شهر محیط زیست" در چین و نیز "شهر جهانی" در جاهای مختلف جهان مثل نیویورک، لندن یا پاریس را در خود جای دادند.
در اروپا طرح های "شهر هوشمند" یک ابزار کارا و موثر برای رسیدن شهرها به اهداف 2020 اروپایی در حوزه های محیط زیست، اشتغال، نوآوری، آموزش و پرورش و کاهش فقر در نظر گرفته شد. کره جنوبی جائیکه ارتباطات و فن آوری پایه و اساس است تحقق "شهر فراگیر" را مورد هدف قرار داد. نخست وزیر هند در سال 2013 اعلام کرد که هند به 500 شهر جدید در دو دهه آینده نیاز خواهد داشت. گسترش سرعت سه برابری اینترنت، راه آنها را برای یک کشور جدید با پتانسیل رشد بالا هموار کرد. در چین انتظار می رود بیش از 1000 "شهر محیط زیستی" جدید ایجاد شده و ارتقاء 170 شهر با بالاترین نرخ رشد در 10 تا 20 سال آینده برنامه ریزی شود.


چالش های شهری


چنانچه جمعیت بیشتری در حال مهاجرت به محدوده های شهری اند، شهرها تحت فشار بیشتری از سوی ساکنان در باب خدماتی که آنها فراهم می کنند، قرار می گیرند. امروزه کیفیت زندگی شاخص کلیدی جذابیت شهرها شده است.
تامین و مدیریت انرژی، خدمات درمانی و خدمات رفاهی شهروندان همیشه تحت اولویت و محدودیت شهرها هستند و به شدت وابسته به خدمات عمومی شهر هستند. یک حادثه در شبکه خدمات می تواند شبکه حمل و نقل را تحت تاثیر قرار دهد، که نتیجه آن بر فضای شهری اثر داشته و بدترین اثر را بر سیستم خدمات درمانی بگذارد.


شهرها به سختی تلاش می کنند که به شهرسازی ادامه دهند لیکن در مسیر خود مهمترین چالش آنها عدم یکپارچه بودن نظام مدیریت شهری است به گونه‌ای که شهرها اغلب به شکل "سوله ای" مدیریت می شوند یعنی هماهنگی بین دپارتمان های شهری تنظیم کننده حمل و نقل، آب، انرژی و امنیت بسیار کم بوده یا اصلا وجود ندارد. شهرهای سوله ای ثابت کردند که به سختی تغییر می کنند، شهرها به یک نوع مدیریت شهری جدید نیاز دارند که از همکاری و هماهنگی بیشتر بین دپارتمان ها، ارتقاء آخرین نوآوری ICT (تکنولوژی "هوشمند") حمایت کرده و مشوق ها را بین دپارتمان ها برای رسیدن به یک هدف مشترک در آینده یک شهر پایدار را هم سو کند.


سنگاپور نمونه شهر نوآور


آیا فقط یک شهر نوآور وجود دارد؟ البته خیر ولی در میان شهرهای آسیایی سنگاپور را می توان نمونه شهری دانست که یک طرح جدید برای از نو ساختن مدیریت اش و شکستن سوله ها راه اندازی کرده است. سنگاپور بر روی استراتژی ملی هوشمند 2025 به منظور یکی کردن سیاست، مردم و تکنولوژی، و ارتقاء تمام ابعاد به منظور افزایش قابلیت های ملی کار می کند. دولت سنگاپور محدودیت های سوله ای را از زیرساخت، صنعت و خدمات شهری برداشته است و حکومت اعلام کرده است که هدفش تجمیع اطلاعات از عوامل مختلف است. این شهر نمونه از اکتبر سال 2014، شروع به یک تحلیل نوآورانه به منظور توسعه "ملت هوشمند" که شکلی از یک پلت فرم واحد بین تمام دپارتمان های دولتی است، مبادرت ورزید. در آن زمان نخست وزیر سنگاپور گفت: این نوآوری اقتصادی سنگاپور را پربارتر خواهد کرد، زندگی ما را بهتر و جامعه ما را نسبت به نیازها و خواسته های ملت مان پاسخگوتر خواهدکرد.


مدیریت سیستماتیک شهر


مدیریت سیستماتیک شهرالبته کاراتر از جمع مدیریت بخشهای آن است. حتی اگر یکی از مدیریتهای دپارتمانهای آن به بهترین نحو عمل کند، بازهم می توان به خدمات بهتری دست یافت اگر اطلاعات بیشتری از تمام بخشها دریافت شود، اگر هماهنگی با دپارتمان ها صورت گیرد، و نیز اگر در عملیاتش با آنها همکاری کند. منفعت زمانی حاصل می شود که " شهر به عنوان یک کل منسجم به هم پیوسته در نظر گرفته شود از این روست که دستگاههای مختلف دولتی با واگذاری اختیارات اجرایی خود به شهرداری ها می توانند نقش موثری در ایجاد شهر یکپارچه و البته مدیریت سیستماتیک آن بردارند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 763267

وب گردی

وب گردی