شرطی که مخالفان برای دولت ونزوئلا گذاشتند

مخالفان دولت ونزوئلا در نامه ای رسمی به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، از سرگیری گفتگو با دولت را بدون دریافت ضمانت‌هایی در خصوص شیوه این گفتگو رد کردند.

به گزارش ایسکانیوز به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ فرانسیس روز شنبه اعلام کرد موافق است که واتیکان بین مخالفان و دولت ونزوئلا نقش میانجی را که در سال 2016 داشت، دوباره ایفا کند.

وی افزود: اما این امر تنها در « شرایطی بسیار روشن » صورت می گیرد. وی هیچ اشاره ای به ماهیت این شرایط نکرد.
ائتلاف مخالفان دولت ونزوئلا موسوم به « میز وحدت دموکراتیک » (MUD) در نامه ای از رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان به علت « نگرانی مدام » وی برای مردم ونزوئلا تشکر کرد و با استناد به اظهارات قبلی پاپ اعلام کرد نمی خواهد در شرایط فعلی گفتگو را از سر بگیرد.
« میز وحدت دموکراتیک » در این نامه نوشت: « شما بارها اعلام کرده اید در صورتی که تضمین ها و شرایط بسیار شفافی از سوی رژیم وجود نداشته باشد، نه گفتگو امکان پذیر است و نه راه حلی برای این بحران بسیار جدی.»
اکتبر 2016 گفتگوی سیاسی بین مخالفان و دولت ونزوئلا تحت نظارت واتیکان و اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور) آغاز شد. اما حزب « وحدت دموکراتیک » ماه دسامبر این مذاکرات را متوقف و اعلام کرد دولت توافق‌هایی را که قبلا درباره برنامه زمانی انتخابات و آزادی زندانیان سیاسی حاصل شده است، اجرا نمی کند.
این ائتلاف در این نامه اظهارات پاپ فرانسیس را مبنی بر اینکه مخالفان دچار اختلاف هستند، رد کرد و ضمن تاکید بر خواسته خود مبنی بر برگزاری انتخابات سراسری در سال 2017 اعلام کرد: « ما ونزوئلایی‌ها و همچنین تشکیل دهندگان ائتلاف میز وحدت دموکراتیک، امروز بیش از هر زمان دیگری در مورد تغییر سیاسی در کشورمان متحد هستیم.»
هنریک کاپریلس، یکی از سران مهم این ائتلاف روز شنبه پیشنهاد میانجی‌گری پاپ و همچنین وجود اختلاف بین مخالفان را رد کرد. وی گفت گفتگوهایی که در سال 2016 به مدت چند ماه برگزار شد، برای تبرئه کردن نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا مورد استفاده قرار گرفت.
رئیس جمهور ونزوئلا روز یکشنبه از پیشنهاد پاپ استقبال و مخالفان را به امتناع از برگزاری هرگونه گفتگویی متهم کرد. وی در برنامه تلویزیونی هفتگی خود اعلام کرد: «‌ اگر ما بگوییم « گفتگو » ، آنها فرار می کنند ؛ آنها (مخالفان) خواستار گفتگو نیستند.»

305/300

کد خبر: 763271

وب گردی

وب گردی