الاکلنگ مرگ/ مرگ کیانوش  دو ساله در پارک  ولی عصر شهر بابک

 مرگ درپارک، حادثه‌ای تلخ، یک لحظه غفلت و کودک خردسالی که درمیان شادی و هیاهوی هم‌سن‌وسالانش به طرز دلخراشی جان داد. کیانوش پسربچه ٢ساله که همراه والدینش به یکی از پارک‌های شهر رفته بود تا بازی کند، مثل بیشتر بچه‌های شهربابک او هم با پدر و مادرش به پارک ولیعصر این شهر رفته بود تا با تاب و سرسره و الاکلنگ بازی کند، اما یک لحظه غفلت زندگی این کودک ٢ساله را خیلی زود به نقطه پایان رساند تا یک حادثه تلخ دیگر درپارک فرزند خردسالی را برای همیشه از خانواده‌اش جدا کند. این برای نخستین‌بار نیست که چنین حوادثی درپارک‌ها رخ می‌دهد.

این حادثه دوشنبه ٢٨ فروردین‌ماه وقتی اتفاق افتاد که کیانوش همراه مادرش برای بازی و تفریح به پارک ولیعصر(عج) شهر بابک رفته بود. او برای لحظاتی از مادرش دور می‌شود و همین چند لحظه غفلت کافی بود تا این بچه ٢ساله شهربابکی زیر ضربات سنگین الاکلنگ فنری پارک گیر کند و از ناحیه سر بشدت زخمی شود. مادر کیانوش با مشاهده این صحنه دلخراش بلافاصله پیکر نیمه‌جان او را به بیمارستان منتقل می‌کند، اما پس از اقدامات اولیه بیمارستانی و با تشخیص ضربه‌مغزی کیانوش را برای ادامه درمان به بیمارستان رفسنجان منتقل می‌کنند اما با توجه به شدت ضربات و جراحات واردشده این کودک ٢ساله جانش را از دست می‌دهد.
برخورد قاطع قضائی با مقصران حادثه
با وجود شکایت و ارایه دادخواست خانواده این کودک اما با گذشت بیش از ١٠روز از مرگ تلخ کیانوش هنوز علت اصلی این حادثه به درستی مشخص نشده است، اما با این وجود، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهربابک روز گذشته پس از بازدید از محل حادثه علت مرگ کیانوش کودک ٢ساله شهربابکی، را عدم وجود حصار مناسب برای جداکردن حریم وسیله بازی الاکلنگ از سایر وسایل اسباب‌بازی پارک اعلام کرد و از رسیدگی فوری قضائی به این حادثه خبر داد: «رسیدگی به این پرونده به‌طور ویژه درحال انجام است و با مقصران حادثه برخورد قضائی خواهد شد. درحال انجام تحقیقات تکمیلی هستیم و پس از اعلام نظرات تخصصی کارشناسان رسمی دادگستری، با مقصران حادثه برخورد قاطع قضائی به عمل خواهد آمد.» رمضان آقامحمدی با اشاره به صدور دستورات قضائی برای پیگیری سریع این پرونده پس از بازدید ازمحل حادثه و الاکلنگی که باعث مرگ کودک ٢ساله شهربابکی شده است، درتشریح این حادثه گفت: «کیانوش ریاحی کودک ٢ساله شهربابکی همراه با والدینش برای بازی به پارک ولیعصر(عج) این شهرستان می‌رود و پس ازمدتی به ناگاه از مادر خود جدا شده و ظرف چند ثانیه در زیر الاکلنگ فنری که چند کودک دیگر نیز روی آن مشغول بازی بودند، قرار می‌گیرد و متاسفانه بر اثر ضربات سنگین به ناحیه سر و کمر، کودک فوت می‌کند.» او ادامه داد: «با وجود سرعت عمل والدین در رساندن فرزندشان به مرکزدرمانی، طفل بر اثر ضربات وارده در بیمارستان فوت می‌کند.» این مقام قضائی درعین حال به والدین هشدار داد هنگامی که برای تفریح و بازی، فرزندان خود را به پارک‌ها و محل‌های بازی می‌برند، با دقت تمام حرکات فرزند خود را کنترل کنند و لحظه‌‌ای ازآنها غافل نشوند، چراکه دراین محیط‌ها،‌ درصد بروزحادثه به جهت شلوغی و جنب‌وجوش بچه‌ها، بسیار بالاست. این درحالی است که پیش از این محمد بصیریان، مسئول روابط‌عمومی دادگستری کرمان درباره این حادثه گفته بود: «با مرگ این کودک پرونده‌ای دراین رابطه در دادگستری کرمان گشوده شده و مادر این کودک از شهرداری شکایت کرده است، اما باید منتظر نظر کارشناسان بمانیم تا روشن شود نقص فنی الاکلنگ موجب این حادثه شده یا بی‌احتیاطی مادرکودک نیز دروقوع آن تأثیر داشته است.»
الاکلنگ سالم و ایمن بوده
اما پیش از این هم به دلیل نبود ایمنی کافی و استفاده از وسایل بازی غیراستاندارد، اتفاقات دلخراش متعددی، مشابه حادثه شهربابک دربوستان‌ها و فضاهای سبز شهرهای مختلف رقم خورده است. ازتهران گرفته تا کردستان و خراسان پارک‌ها و تفرجگاه‌های زیادی بودند که جان شهروندان را گرفتند و برخی را هم که خوش‌شانس‌تر بودند را روانه بیمارستان کردند. با این وجود، اما هیچگاه شهرداری‌ها به‌عنوان متولی اصلی کنترل و ایمنی فضاهای شهری به درستی پاسخگوی این حوادث نبودند. هرچند دربرخی ازموارد هم واقعا هیچ‌کس حتی شهرداری و حتی مسئولان پارک یا فضای سبز هم درشکل این حوادث هیچ نقشی نداشتند و محاکم قضائی هم قصوری برای مدیران شهری درنظر نگرفتند، چون بعضی از این حوادث واقعا موردی و نادر است. موضوعی که عباس احمدیان شهردار شهربابک درصحبت‌هایش درخصوص این حادثه به آن تأکید دارد. او دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «این حادثه دلخراشی بود که باعث مرگ کودک ٢ساله شد، من واقعا از این حادثه متاسفم و شرایط والدین این کودک را درک می‌کنم، به هرحال آنها فرزندشان را از دست دادند و از این موضوع باید هم ناراحت باشند، اما اظهارنظر قطعی درخصوص این حادثه نیاز به نظر کارشناس ویژه حوادث دارد، اما تا جایی که به حیطه کار شهرداری مربوط است، محوطه بازی کودکان پارک ولیعصر از لحاظ ایمنی مشکلی نداشته و همه وسایل بازی این پارک هم سالم و بدون نقص فنی بوده است. من وقتی این خبر را شنیدم، واقعا تعجب کردم.» او ادامه می‌دهد: «حتی آن الاکلنگی که باعث مرگ این کودک شده، کاملا سالم است و درحال حاضر هم درکنار سایر وسایل بازی پارک درحال استفاده است. این حادثه نادر و عجیبی بوده، فکر نمی‌کنم تاکنون حادثه مشابه این اتفاق افتاده باشد.» احمدیان درپاسخ به این پرسش که تاکنون شکایتی از شهرداری درخصوص این حادثه مطرح شده، می‌گوید: «روز یکشنبه همراه با دادستان شهرستان و پدر کیانوش به محل حادثه در پارک ولیعصر رفتیم و من همان‌جا هم سالم‌بودن این الاکلنگ را به عزیزان نشان دادم، ولی با این وجود والدین این کودک دادخواستی را علیه شهرداری تنظیم کرده‌اند و برای پیگیری پرونده وکیل هم گرفته‌اند، ولی تا نظر قطعی کارشناسی و اعلام آن به دادگاه و صدور حکم، نمی‌توان دراین خصوص اظهارنظر کرد. همه چیز به نظر کارشناس و حکم دادگاه بستگی دارد.» شهردار شهربابک اضافه کرد: «این پارک اصلی شهر است. هر روز تعداد زیادی از شهروندان همراه با خانواده برای استراحت و تفریح به این مکان می‌آیند و از وسایل بازی هم استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی هم پیش نیامده است. این وسایل هم قطعا تحت‌نظر سازمان استاندارد تولید شده‌اند و دربسیاری از پارک‌های کشور برای بازی کودکان استفاده می‌شوند.»

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 763287

وب گردی

وب گردی