دانشگاه آزاد اسلامی ؛ استفاده از انرژی های نو راهی برای ادامه  حیات بشر

قرن بیستم قرن حداکثر هاست. حداکثر لذت ،حداکثر قدرت، حداکثر کار،حداکثر بهره کشی ، حداکثر استفاده از منابع و . . . اما آیا براستی روح سرکش انسان مجال آن را خواهد یافت که تا ابد حداکثر بماند؟ جواب این سوال را قرن بعد داد. استفاده بی رویه از محیط زیست در قرن بیستم سبب شد که ادامه حیات برای انسان ها دچار چالش های جدی و جبران ناپذیر شود و چشم انداز حیات در کره زمین با ترس همراه شود و به موجب  این مشکلات بشر در قرن بیست و یکم دانست که توسعه تنها زمانی پایدار خواهد ماند که در استفاده از منابع طبیعی خود به حداقل ها کفایت کنیم و حفاظت از محیط زیست خود را در راس امور  قراردهیم.

به گزارش ایسکانیوز، انفجار علم در جهان، انقلاب صنعتی، گرایش انسان ها به مدرن گرایی، استفاده بیش از اندازه از منابع و ... موجب شد تا مصرف سوخت های فسیلی که دارایی های تجدید ناپذیر کره زمین هستند روندی رو به پایان را طی کنند. در کنار این موضوع و فعالیت گسترده صنعت برای ایجاد زندگی هرچه پیشرفته تر ، میزان کربن دی اکسید و برخی گاز های دیگر نظیر کربن منو اکسید، گوگرد تری اکسید و... را در جو افزایش داد و در نهایت از چرخه طبیعی خود خارج شد. طبیعتا روند استفاده از این منابع ترس تمام شدن آن را در ذهن بشر تقویت کرد تا اینکه او برای ادامه حیاتش به فکر استفاده از انرژی هایی افتاد که به آسانی تمام نشوند.

امروزه به منظور کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از تولید زیاد گازهای گلخانه‌ای و ... به منابعی نظیر خورشید، باد، زمین و ... که برای طبیعت ایجاد آلودگی نمی‌کنند، روی آورده شده است و البته به همین دلیل است که به این منابع، منابع پاک گفته می‌شود.

از انواع انرژی‌های تجدید پذیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 انرژی خورشیدی
2 انرژی بادی
3 انرژی زمین گرمایی
4 انرژی امواج و جزر و مد
5 انرژی برق آبی
6 سوخت‌های هیدروژنی
7 سوخت‌های گیاهی بیومس

نقش انرژی نو در صنعت

قرن بیستم قرن حداکثر هاست. حداکثر لذت ،حداکثر قدرت، حداکثر کار،حداکثر بهره کشی ، حداکثر استفاده از منابع و . . . اما آیا براستی روح سرکش انسان مجال آن را خواهد یافت که تا ابد حداکثر بماند؟ جواب این سوال را قرن بعد داد. استفاده بی رویه از محیط زیست در قرن بیستم سبب شد که ادامه حیات برای انسان ها دچار چالش های جدی و جبران ناپذیر شود و چشم انداز حیات در کره زمین با ترس همراه شود و به موجب این مشکلات بشر در قرن بیست و یکم دانست که توسعه تنها زمانی پایدار خواهد ماند که در استفاده از منابع طبیعی به حداقل ها کفایت کنیم و حفاظت از محیط زیست خود را در راس امور قراردهیم. امروزه در تمام کشورهای توسعه یافته این موضوع در بسیاری از موارد زندگی بشری به کار گرفته شده است، در ادامه بخشی از کاربرد استفاده از این منابع را با هم می خوانیم:

خانه شناور با انرژی خورشیدی

یک معمار ایتالیایی به نام Giancarlo یک خانه شناور سازگار با محیط زیست طراحی کرد. مساحت این خانهرحدود 100 متر مربع (1076 فوت مربع) است که 98 درصد از ساختار این خانه از مواد برگشت پذیر استفاده شده است ضمن بیان این نکته که سقف آن به طور کامل از سلول های خورشیدی تشکیل شده است.

تصاویری از بزرگترین مزرعه خورشیدی در فرانسه

مزرعه خورشیدی «کوله ده میز»، بزرگترین مرکز تولید برق خورشیدی در فرانسه است که با دارا بودن 112 هزار و 780 ماژول خورشیدی در زمینی به مساحت 200 هکتار، 100 مگاوات برق تولید می کند.

فناوری CETO در استفاده از امواج اقیانوسی برای تولید برق

محققان استرالیایی در حال اجرای پروژه چند میلیون دلاری هستند که می‌تواند با استفاده از انرژی امواج اقیانوس، انرژی الکتریکی تولید کند. محققان شرکت Carnegie Wave Energy از سال ۱۹۹۹ در حال کار بر روی فناوری موسوم به CETO هستند که شامل استفاده از امواج اقیانوس برای تولید انرژی الکتریکی است. سازه‌های قارچی‌شکل به ارتفاع حدود دو متر به کف اقیانوس متصل می‌شوند و با شناور شدن در میان آب، می‌توانند انرژی الکتریکی و آب را بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید کنند.

جزیره خورشیدی شناور ژاپن

پیش از فاجعه اتمی سال ۲۰۱۱ ژاپن، در حدود ۳۰% از انرژی مورد نیاز جمعیت ۱۲۷ میلیونی این کشور از ۵۰ نیروگاه تأمین می‌شد. با توجه به معضلات ناشی از نشت مواد رادیواکتیو و مخاطرات و هزینه‌های ناشی از آن، مردم این کشور نیز دیگر رقبتی به استفاده مجدد و وابستگی به این منبع انرژی با چنین پتانسیل مرگباری ندارند. تمامی این مسائل از یک سو و کمبود زمین مورد نیاز از سویی دیگر، عاملی شدند برای ابداعات و نوآوری‌های جدید در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر! یکی از این ایده‌های خلاقانه ساخت جزیره‌هایی شناور بر روی آب برای نصب پنل‌های خورشیدی بود.

تولید همزمان برق و آب آشامیدنی با دیش‌های آفتابگردانی

محققان IBM روش جدیدی برای تولید همزمان برق و آب قابل شرب با استفاده از انرژی خورشیدی ابداع کرده‌اند. این سیستم که به اختصار HCPVT نامیده می‌شود، یک متمرکز‌کننده نور خورشید به شکل گل آفتابگردان است. دیش سهمی‌وار 9 متری شامل 36 آینه از جنس پلاستیک قابل بازیافت با پوشش نقره است که نور خورشید را دریافت و به تراشه‌های فوتوولتائیک متمرکز می‌کنند. این تراشه‌ها 80 درصد نور دریافتی را به انرژی برق تبدیل می‌کنند و هر تراشه قادر به تولید 57 وات برق در طول یک روز آفتابی است.

تبدیل ته‌مانده سیگار به ماده‌ ذخیره‌ساز انرژی

محققان کره‌جنوبی از امکان تبدیل فیلتر سیگار به ماده‌ای با قابلیت ذخیره‌سازی انرژی الکتریسیته خبر می‌دهند که می‌تواند در تولید رایانه، خودروهای برقی و توربین‌های بادی مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور «جانگهوپ یی» یکی از نویسندگان مطالعه تأکید می‌کند: فیلتر سیگار با استفاده از یک فرآیند ساده، از قابلیت تبدیل شدن به ماده مبتنی بر کربن برخوردار است که روشی دوستدار محیط زیست برای تولید و ذخیره‌سازی انرژی محسوب می‌شود. کربن ماده سازنده ابر خازن‌ها بشمار می‌رود که علاوه بر کم هزینه بودن، از رسانایی بالای الکتریکی و پایداری دراز مدت برخوردار است. در این مطالعه محققان دریافتند، الیاف استات سلولز که بخش عمده فیلتر سیگار را تشکیل می‌دهند، از طریق روش موسوم به گرماکافت یا پیرولیز (pyrolysis) می‌توانند به ماده مبتنی بر کربن تبدیل شوند؛ این ماده حاوی نانو حفره‌هایی است که کارآیی ابرخازن را بشدت افزایش می‌دهد.

جاده‌های هشدار دهنده خورشیدی

یک شرکت روسی طرحی در رابطه با جاده‌های تعاملی ارائه داده است که مفهوم آن یادآور جاده‌های خورشیدی است. این جاده مجهز به سنسورهایی برای پیگیری رانندگی افراد و دادن اطلاعات در زمان واقعی بر روی جاده است؛ در واقع جاده قادر به نمایش و ارائه اطلاعات رانندگی هر راننده است. راننده در حین رانندگی و در صورت داشتن سرعت غیر مجاز، علائم و نشانه‌هایی را می‌بیند که به او اخطار می‌دهد و وی را راهنمایی می‌کند تا سرعت خود را کاهش دهد.این جاده هنگام سرعت توسط فلش‌هایی نشان می‌دهد که راننده باید مسیر خود را تغییر داده و سرعت را کم کند.

Razmetkus جاده‌ای است که برای تسهیل رانندگی روزانه افراد برای ایمنی طراحی شده است؛ این جاده‌های فتووولتائیک توسط انرژی خورشیدی شارژ می‌شود و برای نشان دادن اطلاعات پویا بر روی زمین طراحی شده است.

توربین های بادی آینده (offshore wind)

تحلیل گران انرژی اعتقاد دارند: بادهای دریایی یکی از مهمترین منابع انرژی در آینده خواهد بود. فن آوری طراحی و ساخت توربین بادی offshore wind در این زمینه نیز رو به پیشرفت می باشد. پتانسیل باد دریایی در اروپا، بسیار زیاد است ، و سهم انرژی باد به برق در اروپا به طور چشمگیری در چند دهه آینده افزایش خواهد یافت بطوریکه قادر به پاسخگویی به تقاضای این قاره بیش از هفت بار است، که این مسئله توسط آژانس محیط زیست اروپا (EEA) حدود 30-40 بار تا سال 2020 و 100 برابر در سال 2030 انجام شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی سبز

نخستین بار در جهان موضوع دانشگاه سبز و توسعه پایدار توسط یک فرد آمریکایی مطرح شد. او یک انجمن حرفه ای در سال 2005 با عنوان انجمن توسعه پایدار و پیشرفت آموزش عالی را تشکیل داد که این انجمن در دنیا به اختصار با عنوان AASHE شناخته شد. اما در حال حاضر AASHE به دانشگاه هایی گفته می شوند که بالاترین سطح موفقیت را در طراحی های سبز و و توسعه آن در جوامع اطراف خود دارند.

ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه چنانچه به محیط زیست خود ارج ننهد بدون شک با مشکلات اساسی رو در رو خواهد بود و نخواهد توانست به اهداف توسعه ای و چشم انداز 20 ساله کشور دست یابد. در این زمینه دانشگاه های کشور با توجه به اقلیم متفاوت هر استانی فعالیت های بسیاری را در خصوص سبز سازی دانشگاه ها انجام داده اند.که در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد کمیته توسعه فناوری محیط زیست، توسعه فناوری انرژی های پاک و تجدیدپذیر و کمیته توسعه فناوری آب، خشکسالی، کشاورزی و منابع طبیعی همواره در این امور پیش قدم بوده است. برخی از عملکرد واحد های دانشگاه آزاد اسلامی به شرح ذیل است:

ردیف

استان

واحد

شرکت های دانش بنیان

واحد فناور

هسته فناور

زمینه

فعالیت

نام محصول

1

آذربایجان غربی

خوی

1

4

17

انرژی های نو

کاهنده مصرف سوخت

2

اصفهان

شهررضا

5

4

21

انرژی های نو

آبگرمکن های خورشیدی

3

ایلام

ایلام

10

0

5

انرژی های نو

نیروگاه خورشیدی

4

بوشهر

بوشهر

11

0

2

انرژی های نو

آبگرمکن خورشیدی

5

تهران

تهران جنوب

6

18

9

انرژی های نو

ماکت پارک انرژی

آبنمای خورشیدی

آلاچیق خورشیدی

اسلامشهر

3

5

3

انرژی نو

توربین بادی عمود محور

تهران مرکزی

0

0

7

انرژی نو

چراغ هوشمند ال ای دی با فناوری آی او تی

تجهیزات تامین برق ایستگاه های شارژ خودرو برقی با استفاده از سیستم های انرژی هیبریدی

تهران شمال

0

2

11

انرژی نو

طراحی و اجرای دانشگاه های سبز با استفاده از انرژی های تجدید پذیر

6

چهارمحال بختیاری

شهرکرد

2

4

2

انرژی نو

بیو سوخت

7

خراسان جنوبی

بیرجند

0

1

6

انرژی نو

مولد برق اضطراری خورشیدی

8

خراسان رضوی

نیشابور

0

2

7

انرژی نو

توربین بادی

9

خوزستان

اهواز

8

0

6

انرژی نو

نانو ساختارهای مختلف با رویکرد کابرد انرژی خورشیدی

رامهرمز

0

0

3

انرژی نو

دستگاه ساخت رول به رول سلول خورشیدی پلیمری منعطف

10

سیستان و بلوچستان

سراوان

0

0

2

انرژی نو

پنل های خورشیدی

11

قزوین

تاکستان

0

2

6

انرژی نو

توربین بادی با قابلیت حمل و نقل سیار توان پایین

12

کردستان

سقز

0

0

4

انرژی نو

سلول های خورشیدی

13

کرمان

بردسیر

0

0

3

انرژی نو

عایق های پوشش نما برای بهینه سازی مصرف

14

کهکیلویه و بویر احمد

یاسوج

0

0

5

انرژی نو

کولر خورشیدی

15

گلستان

گنبد کاووس

0

0

3

انرژی نو

سلول های فوتوولتائیک نانو ساختاری رنگدانه ای بر پایه پلیمر

16

مرکزی

اراک

2

3

8

انرژی نو

توربین کوچک بادی(خانگی9 با راندمان بالا

خمین

0

0

7

پارک چرخ انرژی

17

مازندران

بابل

0

0

5

انرژی نو

سلول های خورشیدی تولید

18

هرمزگان

پارسیان

0

3

16

انرژی نو

سیستم های خورشیدی

19

همدان

همدان

0

1

12

انرژی نو

نیروگاه هیبریدی

جاروبک شعاع نور

200/202
خبرنگار: ناهید سمیعی

کد خبر: 763352

وب گردی

وب گردی