اعطای فرصت مطالعاتی به 2000 دانشجوی دکتری در سال جاری

رئیس سازمان امور دانشجویان از اعطای فرصت مطالعاتی به 2000 دانشجوی دکتری در سال جاری خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در وزارت علوم دانشجویان دوره دکتری می‌توانند علاوه بر استفاده از فرصت مطالعاتی خارج از کشور با حمایت مالی این وزارتخانه از فرصت مطالعاتی داخل کشور نیز استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه امیرکبیر که امروز در سالن دکتر سلیمی این دانشگاه برگزار شد اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده دولت یازدهم در حوزه آموزش عالی را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: حدود 4 سال پیش که مجموعه آموزش عالی را تحویل گرفتیم تقریباً جو حاکم بر این حوزه نوعی حاکمیت سلیقه‌ای و قبیله‌ای بود و طی این سال‌ها آنچه که در این حوزه اعمال می‌شد کاملا نظرات شخصی افراد بود. به طوری که براساس همین رویکرد رشد کمی غیرهدفمند در آموزش عالی صورت گرفت و فضای دانشگاه‌ها نیز یک فضای کاملا بسته و تنش‌زا بود اما در حال حاضر با اقداماتی که دولت یازدهم انجام داد وضعیت تقریباً در مقایسه با گذشته بهتر شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: عدم امکان استقرار از دیگر مشکلات وزارت علوم در اوایل دولت یازدهم بود. در واقع ما دوران پرتلاطمی را در یک سال اول دولت در اختیار داشتیم. تمامی تلاش و سیاست‌های مسوولان این بود که بر مبنای حاکمیت قانون و برگشت آیین‌نامه‌های قانونی در این وزارتخانه رفتار کند.

معاون وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: آمایش آموزش عالی از مهمترین طرح‌های وزارت علوم در دولت یازدهم بود که براساس آن تلاش کردیم حرکت غیرهدفمند در این عرصه را متوقف کنیم. در واقع قبل از اجرای این طرح آموزشی در بسیاری از شهرستان‌ها دانشگاه‌هایی وجود داشت که این دانشگاه‌ها در نقاط مختلف دانشکده‌هایی داشتند که در فاصله چند متری آن نیز دانشکده‌هایی با همان تخصص موجود فعالیت می‌کرد که با اجرای این برنامه به نوعی آموزش عالی هدفمند شد. اگرچه این برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است ولی اجرای آن به دلیل اعمال نقطه‌نظرات محلی و منطقه‌ای تا حدودی دشوار است که امیدواریم این مشکلات رفع شود.

وی همچنین بازنگری برنامه‌های آموزشی را از دیگر برنامه‌های هدفمند وزارت علوم در عرصه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: طی سه سال گذشته بر اثر بازنگری برنامه‌های آموزشی حدود سه میلیون متر مربع به فضاهای آموزشی و کمک‌آموزشی کشور اضافه شده و این برنامه در آینده نیز در مجموعه وزارت علوم دنبال خواهد شد.

به گفته وی، در حوزه پژوهشی نیز قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم شتاب کمی علمی بیشتر در این مجموعه حاکم بود و اتفاق خاصی نیز در عرصه علمی صورت نگرفت. اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آمار و ارقام اواخر سال گذشته نشان داد که انتظار ما در عرصه رشد تولیدات علمی و توجه به مساله کیفیت نیز در این عرصه به نتیجه رسید به طوری که رتبه اول شتاب تولید مقالات علمی را به دست آوردیم و در سال 2016 نیز ایران با رشد 36 درصدی در عرصه علم رتبه یک را به دست آورد. همچنین براساس رتبه‌بندی اسکوپوس رتبه اول را از نظر تولیدات علمی در جهان اسلام به دست آوردیم.

دکتر صدیقی تاکید کرد: طی سه سال اخیر تعداد دانشگاه‌هایی که جزء یک درصد دانشگاه‌های برتر دنیا بودند از 5 به 14 دانشگاه افزایش پیدا کرد و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از 11 به 964 شرکت افزایش یافت.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم همچنین از حاکم شدن رویکرد چندصدایی در دانشگاه‌ها طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: در حوزه تشکل‌های دانشجویی رویکرد ما چندصدایی بودن دانشگاه‌ها بود به طوری که در همین راستا 80 تشکل دانشجویی مجوز راه‌اندازی را از وزارت علوم دریافت کردند و شیوه‌نامه کمیته‌های انضباطی قبلی را تغییر دادیم و شیوه‌نامه‌ای را بر مبنای حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها تدوین کردیم به طوری که در این مدت حتی یک پرونده سیاسی در کمیته انضباطی مرکز تشکیل نشد و 30 پرونده سیاسی هم که از دولت قبل به ارث رسیده بود را حل و فصل کردیم.

وی با اشاره به رشد 126 درصدی وزارت علوم برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها در سه سال اخیر افزود: علاوه بر توجه ویژه وزارتخانه به تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها وام‌های دانشجویی نیز در این مدت از 182 میلیارد تومان در سال 93 به 385 میلیارد در سال 95 افزایش یافت و وام ویژه دکتری نیز در سال گذشته مبلغ 80 میلیارد تومان به دانشجویان پرداخت شد که این میزان در سال جاری به 110 میلیارد تومان افزایش می‌یابد به طوری که براساس آن ماهیانه به دانشجویان دکتری که شغل رسمی نداشته باشند 700 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر علوم همچنین از افزایش بی‌سابقه ذخیره صندوق رفاه دانشجویان در سه سال اخیر خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توانستیم مطالبات خود را در حوزه وام‌های دانشجویی از 140 به 340 میلیارد تومان افزایش دادیم.

دکتر صدیقی اعطای فرصت مطالعاتی به دانشجویان دوره دکتری را نیز از دیگر اقدامات خوب وزارت علوم طی سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: سال گذشته به 1580 دانشجوی دوره دکتری فرصت مطالعاتی اعطا شد و امسال این تعداد به 2 هزار دانشجو افزایش خواهد یافت که بتوانند براساس آن برای گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت به کشورهای دیگر اعزام شوند. البته فرصت مطالعاتی داخل کشور نیز برای این دانشجویان فراهم شده که وزارت علوم به دانشجویان دوره دکتری که می‌خواهند در دانشگاه یا نزد استاد دیگر فرصت مطالعاتی داشته باشند کمک مالی می‌کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پایان با اشاره به تحصیل 25 هزار دانشجوی غیرایرانی در داخل کشور گفت: 16 هزار نفر از این دانشجویان از طریق کنکور و مابقی توسط دانشگاه‌ها به شکل بورس و غیربورس جذب می‌شوند. بنابراین شرایط برای خیز گسترده در عرصه آموزش عالی کشور فراهم شده است که امیدواریم با تداوم عقلانیت و آرامش بتوانیم این مسیر توسعه را ادامه دهیم.

در پایان این مراسم با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس سابق دانشگاه آزاد و استاد دانشگاه امیرکبیر، دکتر معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر و دکتر صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان با اهدای لوح و جوایزی از اساتید نمونه این دانشگاه تقدیر شد.

منبع: ایسنا

دریافت گننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 763355

وب گردی

وب گردی