برگزاری نشست تخصصی فرهنگی – اجتماعی با عنوان« اخلاق و سیاست در نهج البلاغه » در واحد تهران مرکزی

« اخلاق و سیاست در نهج البلاغه » عنوان نشست تخصصی فرهنگی است که به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست فرزاد جهان بین استاد دانشگاه شاهد پیرامون نظریه های جدایی اخلاق از سیاست ، تبعیت اخلاق از سیاست ، اخلاق دو سطحی ،یگانگی اخلاق و سیاست و اخلاق و سیاست در نهج البلاغه سخنانی ایراد کرد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که میان قواعد اخلاقی و الزامات سیاسی تفاوت وجود دارد گفت: هدف از سیاست ورزی دستیابی به اهداف است و اخلاق ورزی منجر به شکست می شود.

جهان بین تصریح کرد: اخلاق و دیگر مظاهر اجتماعی تابع بی قید و شرط سیاست و عمل انقلابی هستند. وی در خصوص نظریه اخلاق دوسطحی اظهار داشت : این نظریه کوششی برای حفظ ارزش های اخلاقی و پذیرش پاره ای اصول اخلاقی در سیاست است . بر اساس این دیدگاه اخلاق را باید در دوسطح فردی و اجتماعی بررسی کرد .اخلاق فردی براساس معیارهای مطلق اخلاقی سنجیده می شود، در صورتی که اخلاق اجتماعی تابع مصالح و منافع ملی است.

جهان بین در ادامه سخنان خود افزود: طبق نظریه یگانگی اخلاق و سیاست، اخلاق یک سیاست فردی است و سیاست اخلاق جمعی است . اخلاق و سیاست هردو از شاخه های حکمت عملی و در جهت تأمین سعادت انسان هستند . وی مبانی مورد مطالعه در خصوص اخلاق و سیاست در نهج البلاغه را ، مبانی هستی شناختی و مبانی انسان شناختی دانست و سپس به توضیح و بیان این مبانی ها با اشاره به خلافت حضرت علی (ع) پس از رحلت رسول خدا (ص ) پرداخت.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی/ انتشار دهنده: پارسا فرخوی

کد خبر: 763424

وب گردی

وب گردی