طرح روسی که مخالفان سوری را با مذاکرات آستانه همراه می‌کند

منابع به شبکه الجزیره اعلام کردند، روسیه در نشست آستانه که قرار است فردا (چهارشنبه) آغاز شود پیشنهاد ایجاد چهار منطقه امن را با هدف "کاهش خصومت‌" خواهد داد، در حالی که نظام سوریه اعلام کرده هیئت آن وارد آستانه شده است و پیش‌بینی می‌شود که مخالفان سوریه نیز که روی باز به این پیشنهادات روسیه نشان داده‌اند، به آستانه بروند.

به گزارش ایسکانیوز، این منابع که از بین مخالفان سوریه هستند به این شبکه‌ گفتند، روسیه شفاها این طرح جدید را درباره بحران سوریه با هدف "کاهش خصومت‌" داده است که شامل ایجاد چهار منطقه امن در ادلب، اطراف حلب، حماه، حمص، دمشق، درعا و قنیطره می‌شود و اجرای منطقه پرواز ممنوع در این مناطق و توقف بمباران‌ها را دربرمی‌گیرد.

به گفته این منابع، استفاده از هر نوع سلاح در این مناطق ممنوع می‌شود و این طرح بر لزوم همکاری گروه‌های مخالف در راستای طرد داعش از مناطق کاهش خصومت تاکید دارد.

براساس این طرح، نیروهای کشورهای تضمین‌کننده نیز می‌توانند به صورت بی‌طرف برای نظارت بر آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در میدان مشارکت داشته باشند و کارگروهی مشترک متشکل از کشورهای تضمین‌کننده به منظور حل مسائل فنی تشکیل شود.

در بعد انسانی نیز این طرح از تامین امنیت رفت‌وآمد غیرنظامیان بین مناطق مختلف، بازگشت آوارگان به منازل‌شان، ارسال کمک‌های انسانی، احیای زیرساخت‌ها و تامین نیازهای معیشتی مردم صحبت می‌کند.

این طرح پیشنهاد می‌شود که سه ماه که قابل تمدید است، اجرایی شود. مخالفان نیز خواهان نسخه مکتوب آن شده‌اند و روس‌ها نیز گفته‌اند در دور آتی مذاکرات آستانه نسخه مکتوب آن را تحویل آنها خواهند داد.

فاتح حسون، عضو هیئت مخالفان سوریه و هیئت عالی مذاکره نیز با استقبال از این طرح گفته بود، این طرح جدیت روسیه را در زمینه آتش‌بس و ایجاد مناطق امن نشان می‌دهد.

در این راستا تلویزیون سوریه از ورود هیئت نظام سوریه به ریاست بشار جعفری به آستانه خبر داد در حالی پیش‌بینی می‌شود هیئت مخالفان امروز به آستانه بروند. قرار است این مذاکرات در سطح کارشناسان فردا آغاز شود و روز پنجشنبه در سطح مسؤولان ارشد باشد.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 763505

وب گردی

وب گردی