یک مقام بانکی آلمان: سرعت پیوستن نظام بانکی ایران به جهان کند است

رییس بخش نظارت موسسه «بافین» آلمان که یک نهاد فدرال برای نظارت مالی است، گفت: سرعت پیشرفت امور پیوستن سیستم بانکی ایران به جهان به اندازه ای نیست که ابتدا تصور می شد.

به گزارش ایسکانیوز، «پیتر کروشل» که برای شرکت در همایش پولی و بانکی ایران و اروپا به تهران آمده است، به ایرنا گفت: بیش از یک سال از لغو تحریم های هسته ای ایران می گذرد اما هنوز کمی نگرانیم؛ زیرا نظام بانکداری ایران برای پیوستن به سیستم بانکی جهان، هنوز چالش های زیادی پیش رو دارد.
وی اضافه کرد: برخی بانک های ایرانی به سوئیفت متصل شده اند و شماری دیگر که صلاحیت لازم را به دست آورده اند، به زودی به این شبکه متصل می شوند.
کروشل تصریح کرد: آلمان از نخستین کشورهایی بود که بسرعت برای حمایت از کسب و کارها، با بانک های ایرانی ارتباط بانکی برقرار کرد.
به گفته وی، بانک های آلمانی همکاری با طرف های ایرانی را آغاز کرده اند و سطح تسهیلات اختصاصی آنها به سرمایه گذاران آلمانی که قصد ایجاد کسب و کار در ایران دارند ،در سال 2016 بیش از 2 میلیارد دلار بود اما متاسفانه به دلایل زیادی از این تسهیلات چندان استفاده نکرده اند که امیدواریم در بلندمدت این موضوع رفع شود.
این کارشناس آلمانی، انتقال دارایی از طریق نظام بانکی را تا اندازه ای خوب دانست و افزود: اکنون شعبه برخی بانک های ایرانی در اروپا فعال است اما با طرف های خارجی زیادی همکاری ندارند؛ زیرا برخی بانک های بزرگ به طور کامل از برقراری تعاملات بانکی با آنها خودداری می کنند.
وی ادامه داد: برخی بانک های بزرگ دیگر، به طور انتخابی با طرف های ایرانی همکاری می کنند، به این معنی که فقط در برخی فعالیت ها با آنها تعامل بانکی دارند.
کروشل افزود: با توجه به اینکه بانک های کوچک و متوسط زیادی حاضر به همکاری بانکی با طرف های ایرانی هستند، بنابراین فضا ناامیدکننده نیست اما در آینده اوضاع باید بهتر شود.
به گزارش ایرنا، چهارمین همایش پولی و بانکی ایران و اروپا نهم و دهم اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد.
رییس کل بانک مرکزی در این همایش گفت: در آینده نزدیک شاهد گسترش روابط بلندمدت بانک های اروپایی و بانک های ایرانی بویژه در زمینه تامین مالی طرح های عمرانی و تولیدی کشور خواهیم بود.
«ولی الله سیف» افزود: روابط مالی و بانکی ایران و اروپا به شکل فزاینده ای توسعه یافته است و جدی تر می شود.
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد 633 بانک در سال 1385 کارگزار نظام بانکی ایران بودند که 277 مورد در آسیا، 283 بانک در اروپا و 35 مورد در آفریقا قرار داشت. سهم قاره آمریکا نیز 24 بانک و اقیانوسیه 14 بانک بود.
در فاصله سال های 1386 تا 1391 شمار بانک های کارگزار نظام بانکی ایران به ترتیب به 513 ، 364، 340، 264، 164 و 119 مورد کاهش یافت که نشاندهنده پیوند این امر با تحریم هاست.
شمار بانک های کارگزار ایران به دلیل تشدید تحریم ها در سال 1392، دو رقمی شد و عدد 40 را ثبت کرد.
این میزان یک سال بعد (1393) به 30 بانک در کل دنیا تقلیل یافت.
پس از مذاکرات هسته ای و توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در سال 1394 روند رو به رشد روابط کارگزاری آغاز شد و شمار بانک های کارگزار نظام بانکی ایران دوباره سه رقمی شد و عدد 103 بانک را ثبت کرد.
آخرین آمارهای اعلام شده بانک مرکزی مربوط به 10 ماهه سال 1395 این میزان را 234 مورد نشان می دهد.
آنگونه که آمار 10 ماهه نخست سال 1395 نشان می دهد، در این مدت ایران با 145 بانک اروپایی ارتباط کارگزاری برقرار کرد اما این سهم برای آسیایی ها فقط 82 بانک بود.
نکته دیگر آنکه نظام بانکی ایران توانست بار دیگر در هر کدام از قاره های آمریکا و اقیانوسیه یک همکار بانکی دست و پا کند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 763507

وب گردی

وب گردی