ایجاد فضای نقد و گفت‌وگو ویژگی دانشگاه اسلامی است/ضرورت احیای مرکز آزمون و تقویت ارتباط مجلس و دانشگاه/ توجه به اجرایی کردن فرهنگ کارآفرینی و توسعه آن در دانشگاه/ضرورت شفافیت و پاسخگویی در دانشگاه

در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت ایجاد فضای نقد و گفت‌وگو در دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه اسلامی و توجه به اجرایی کردن فرهنگ کارآفرینی و توسعه آن در دانشگاه تاکید شد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در مراسم معارفه دکتر نوریان که با حضور دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه انسان سازی، ایجاد تعهد، مقابله با استکبار و... از ویژگی های دانشگاه اسلامی است، گفت: اگر روزی به قله های علم دست یافتیم، دانشگاهی اسلامی داریم. برخلاف تصور بسیاری، در دانشگاه اسلامی فضای گفت‌وگو، آزاداندیشی، نقد و... حاکم است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سابقه تاسیس دانشگاه در ایران، گفت: صد سال پس از تاسیس نظامیه ها در ایران، ‌اروپاییان برای نخستین بار اقدام به تاسیس دانشگاه کردند . بعدها تحولات بزرگی در اروپا و غرب به وجود آمد و ماهیت دانشگاه ها تغییر کرد و ما نیز دانشگاه را مجدداً از آنها نسخه برداری کردیم.

وی ادامه داد: دانشگاه ها در زمان پیش از انقلاب به لحاظ فرم و محتوا دارای چند ویژگی اصلی بودند که اولین آنها ریشه‌کنی دین از کشور بود. این ویژگی هویت دانشگاه های غربی بود. آنها می خواستند دانشگاهی لیبرالیسم را به تمام معنا نهادینه کنند.

کلانتری به ویژگی دوم دانشگاه ها در زمان قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: از بین بردن فرهنگ بومی و ملی، دیگر ویژگی دانشگاه ها بود. نهادینه کردن وابستگی در همه ابعاد وجودی کشور مانند علم، صنعت، فناوری و... نیز از دیگر خصوصیات دانشگاه های آن دوران بود. با وقوع انقلاب و لطف خداوند، مسیر دانشگاه ها کاملاً متحول شد و دانشگاه ها در خدمت اسلام قرار گرفت.

وی با اشاره به سابقه تاسیس انجمن های اسلامی در سال 1341 گفت: نخستین گروه های انجمن اسلامی توسط دانشجویان ناب مسلمان آن دوران تشکیل شد که با امام خمینی (ره) دیدار و بیعت کردند. متن سخنرانی آن روز امام (ره) نیز در دانشگاه ها منتشر شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی در ادامه اظهار داشت: حضرت امام (ره) در پیام نوروزی سال 1359 در بیانیه ای متشکل از 11 بند از تحول همه جانبه در دانشگاه ها سخن گفتند و انقلاب فرهنگی برای نخستین بار توسط ایشان مطرح شد. امام (ره)‌ به اندازه یک کتاب درباره ویژگی های دانشگاه اسلامی سخن گفتند و آن را کاملاً تشریح کردند که همان سخنان می تواند سرلوحه کار ما قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انسان سازی، ایجاد تعهد، مقابله با استکبار و... از ویژگی های دانشگاه اسلامی است، افزود: اگر روزی به قله های علم دست یافتیم، دانشگاهی اسلامی داریم. برخلاف تصور بسیاری، در دانشگاه اسلامی فضای گفت‌وگو، آزاداندیشی، نقد و... حاکم است.

دکتر کلانتری تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسائل فرهنگی گام های خوبی برداشته شده اما به آن حد مطلوب و مورد انتظار نرسیده است که امیدواریم با تلاش همکاران بتوانیم به سرمنزل مقصود دست یابیم.

منادی: ضرورت احیای مرکز آزمون و تقویت ارتباط مجلس و دانشگاه

همچنین دکتر علیرضا منادی سفیدان معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه تاکید کرد: ایجاد رابطه مناسب میان نمایندگان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی و بازیابی ارتباط این دانشگاه با مجلس و دولت مهمترین برنامه های حوزه معاونت امور مجلس است.

دکتر منادی با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط میان مجلس و دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه از ابتدا برمبنای حمایت های مجلس فعالیت کرده است و حمایت نمایندگان مجلس در برهه های زمانی مختلف نقش موثری در توسعه این دانشگاه داشته است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 5/5 برابر وزارتخانه های علوم و بهداشت است اما هیچ‌گونه بودجه ای از دولت دریافت نمی کند.

منادی سفیدان درخصوص برنامه های معاونت امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی در آینده، تصریح کرد: ایجاد رابطه مناسب میان نمایندگان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی و بازیابی ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با مجلس و دولت از مهمترین برنامه های این حوزه به شمار می رود.

معاون امور مجلس با بیان اینکه مرکز آزمون برای دانشگاه آزاد اسلامی یک سرمایه به شمار می رفت، اظهار داشت: با ادغام آزمون های دانشگاه آزاد اسلامی با مرکز سنجش و پذیرش، این سرمایه از بین رفته است که برای احیای مجدد آن نیاز به مصوبه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم. به همین خاطر معاونت امور مجلس تمامی تلاش خود را در این خصوص به کار خواهد گرفت.

وی درخصوص پردیس های علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: اگرچه ادغام این پردیس ها نتیجه تصمیم سازی های مدیریت قبلی دانشگاه آزاد اسلامی است، اما احیای آنها در برخی از استان ها و شهرها ضروری به نظر می رسد.

نادریان: شفافیت و پاسخگویی از ضرورت ها در محیط دانشگاه هاست

همچنین هوشنگ نادریان حسابرس دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر عامل شرکت حسابرسی مفید راهبر به معرفی این شرکت پرداخت و گفت: موسسه مفید راهبر در سال 1371 شروع به کار کرد و وظیفه آن حسابرسی نهادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و بین 270 موسسه عضو جامعه در طبقه «الف» ارزیابی شده و از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار جزو موسسات گروه «1» است.

نادریان با اشاره به بررسی های مقدماتی انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با رشد کمی خود، مازاد بر 6هزار میلیارد تومان درآمد در سال است که این رقم در بنگاه های درآمدی کشور نشان دهنده این است که اداره چنین سازمانی سخت بوده و مقتضیات خود را دارد.

وی افزود: متاسفانه ضعف هایی در خصوص نرم افزار و سیستم ها دیده شده که این امر موجب شده اعداد و ارقام وجاهت خود را نداشته باشند . یکی از مهمترین مسائل شفافیت و پاسخگویی است که عدم وجود این موارد و شرایط موجود می تواند هجمه هایی را به دانشگاه آزاد اسلامی وارد کند.

موسی خانی:اجرایی کردن فرهنگ کارآفرینی و توسعه آن در دانشگاه آزاداسلامی

دکتر مرتضی موسی خانی معاون پژوهش و فناوری نیز در این نشست اظهار داشت: امیدوارم همانند گذشته با راهنمایی های همکاران در سازمان مرکزی و استان ها، بتوانیم به موارد مطرح شده جامه عمل بپوشانیم.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ نه ترس بود و نه زمان معنا داشت، گفت: امروز هم با جنگ بزرگی در ایران مواجه هستیم و زمانه ای است که باید ایثار کنیم و شبانه روز کار کنیم و یقین داشته باشیم خداوند از آنچه صحیح و درست است، حمایت می کند.

موسی خانی به موفقیت های تیم رباتیک واحد قزوین اشاره کرد و افزود: در بحث ربوکاپ خوشبختانه توانسته ایم رتبه های خوبی کسب کنیم. امسال نیز در رقابت با تیم های قدرتمند جهانی ازجمله آمریکا و روسیه، موفق به کسب مقام اول شدیم.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری با بیان اینکه حضور دکتر ولایتی و حمایت های مقام معظم رهبری و دولت از دانشگاه آزاد اسلامی، فرصت مغتنمی است، اظهار داشت: زمان آن فرا رسیده که با لطف خداوند و حمایت های دکتر ولایتی، مسیر موفقیت را بیش از پیش طی کنیم و فرهنگ کارآفرینی و توسعه کارآفرینی که از محورهای دانشگاه نسل چهارم است را اجرایی کنیم.

وی در پایان از تلاش های دکتر میرزاده، دکتر واشقانی و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر: 763846

وب گردی

وب گردی